Avatar billede mijaysen Praktikant
17. marts 2011 - 20:02 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Downclocking

Hej eksperter :D

Jeg har MANGE problemer med at min bærbar bliver for varm og slukker når jeg spiller ... Har så i den forbindelse tænkt mig at downclocke min CPU lidt så den ikke bliver så varm, men har bare ikke en skid forstand på det :P Så tænkte om der var nogle af jer kloge hoveder derude der kendte et program man let kan downclocke med, eller en guide til hvordan jeg gør det manuelt ?

Her er lidt spec's om min CPU (INTEL P8400):
http://img9.imageshack.us/img9/8838/cpuxn.png

På forhånd mange gange tak ;)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 20:10 #1
jeg ved ikke det store om overclocking, eller om det er muligt at downclocke...
MEN, dit problem kan også skyldes, at din CPU blæser er fuld af støv, at din ventilator er beskadiget og at der kan være fabriks fejl på computeren.

Min kæreste havde samme problem med hendes HP DV7, og den har været til service for 3. gang, hvor problemet har været det samme(de udskiftede ventilatoren hver gang).

Hvilken bærbar er det, hvilket OS kører du og har du kørt noget vedligeholdelse på den selv?
Avatar billede pstidsen Novice
17. marts 2011 - 20:17 #2
Ja, hvis den er fuld af støv slukker computeren automatisk for at undgå ildebrand. Prøv at google/youtube noget med rens pc for støv el.lign. og så din pc's mærke/model.
Avatar billede magic-mouse Novice
17. marts 2011 - 20:20 #3
Jeg indstemmer Zoolbeat. Har haft 2 HP laptops, 1 dell som har været igennem det.

2 forbyggende tips:
1. Hold dit skrivebord / laptopunderlag rent.
2. Skaf en køleplade.
17. marts 2011 - 20:27 #4
Avatar billede mijaysen Praktikant
17. marts 2011 - 20:35 #5
Jeg har en Thinkad R500, og køre win7 ...
Kigger lidt på youtube efter rensning af pc'en for har selv haft på fornemmelsen at det var støv, men troede ikk det var muligt at støvsuge bærbare ... Jeg har Reformateret og lagt AVG PC tuneup 2011 på uden det har hjulpet ...
Avatar billede mijaysen Praktikant
17. marts 2011 - 20:45 #6
Hmmm... Kan ikke rigtig finde min model inde på youtube :/ Prøver manualen ...
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 21:07 #7
du kan godt støvsuge den ren, jeg ville dog holde mig til at købe en flaske med "luft på dåse" - spørg i en edb butik efter en, den koster(alt efter størrelse) 50-100 kr. Giv køleren et par pust og vent 2 min, giv et par pust igen og fortsæt sådan til der ikke kommer mere støv ud(i en mængde der i hvert fald er ubetydelig)

Alternativt kan du pille plastik covers ind til køleren af, for at kunne rense den manuelt, MEN husk at dette højst sandsynligt bryder garantien!
Oftest giver det dog et bedre resultat.

derefter kan du prøve at afinstallere programmer du ikke bruger, køre en rens på den - google CCleaner, rense den for malware og spyware - google Spyware Search and Destroy og sidst men ikke mindst, defragmentere harddisken..

Hjælper dette ikke, så skal den nok en tur til service :)
Avatar billede mijaysen Praktikant
17. marts 2011 - 22:12 #8
Legede bare lidt med det... Tog 1 skrue ud efter skrue og fandt min blæser, var GODT støvet. Håber at det hjælper nu:

http://img28.imageshack.us/img28/8307/img055ka.jpg
http://img24.imageshack.us/img24/2244/img054dp.jpg
17. marts 2011 - 22:25 #9
(Ovenstående foto hermed sakset til 'evig skam og rædsel' *S*)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 22:52 #10
ja, se så tror jeg nok vi alle ved hvordan en støvet ventilator ser ud :)

som sagt kan du godt støvsuge den, men jeg vil anbefale "luft på dåse" :)

bare husk at bruge korte pust - køler dåsen for meget ned mister man trykket, indtil den er blevet stuetemperatur igen :)

Jeg smider lige et svar, så må du jo selv om, om du vil give points til dig selv, da du fandt støvet ^^ eller om du vil give dem til en anden :)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 22:53 #11
jeg hader mig selv, på et tidspunkt glemmer jeg mig selv... <.<

her er svaret ^^
Avatar billede mijaysen Praktikant
17. marts 2011 - 23:09 #12
Ja men har ALDRIG gjordt det før, vidstte ikke det var muligt, og så er det jo bare at være på den sikre side hvis man får tingene på det rene før man går igang med at lege med det. Som de siger på engelsk "Better to be safe, then sorry" ^^
Avatar billede mijaysen Praktikant
17. marts 2011 - 23:11 #13
Men takker selfølgelig for hjælpen ...
Point givet ;)
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2011 - 22:49 #14
mange tak, og ja - hellere være på den sikre side :)
Held og lykke med det fremover :)