Avatar billede Brian Nybegynder
17. marts 2011 - 09:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windows "Forbindelse til Fjernskrivebord"

Jeg skal have adgang til en stationær PC fra en bærbar. De kører begge Windows 7 Ultimate/Prof. Når jeg er hjemme og skriver computernavn samt brugernavn virker det fint.

Men hvis jeg så logger af det trådløse netværk med den bærbare, og i stedet går på nettet via mobilt bredbånd, kan jeg ikke længere få forbindelse til den bærbare PC.

Hvad gør jeg så?
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. marts 2011 - 09:56 #1
Du skal lave en port forward i din router på port: 3389.
Så når du fra din bærbare forsøger at forbinde til din public ip, så ved din router, at når der kommer en forespørgsel på port 3389, så skal den sendes videre til den interne ip, som din stationære computer står på.
Avatar billede Brian Nybegynder
17. marts 2011 - 10:15 #2
Det har jeg nu gjort. Jeg skal også angive en IP-adresse til den stationære. Er det korrekt at det er den der står under IPv4-adresse når jeg skriver IPconfig i en kommandopromt?

Hvad skal jeg indtaste som computernavn jeg vil have forbindelse til, på den bærbare? Nu skriver jeg kontor1, som den stationære hedder. Men det kan vel ikke bruges hvis jeg ikke er på det lokale netværk?
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. marts 2011 - 10:22 #3
Du skal i din router indtaste ipV4 ja.

Du kan ikke tilgå din computer via navnet kontor1.
Du burde så kunne bruge din public ip.
Fra din stationære pc, besøg: http://myip.dk/

Så burde det spille.
Avatar billede A-Stjerne Nybegynder
17. marts 2011 - 10:31 #4
Det skyldes du ikke længere kører internt, når du logger på mobilt bredbånd.

Før forbandt du via mstsc lokalt. Nu forsøger du at komme ind udefra gennemrouteren, og det er routeren sikkert ikke sat op til.

Du skal ind i routeren og lave en port henvisning, så port 3389 henviser til den lokale IP din bærbar har f.eks. 10.0.0.4 eller 192.168.1.4

Men bemærk - at hvis du åbner den port i din router, kan alle forsøge at logge på din bærbar.
Avatar billede Brian Nybegynder
17. marts 2011 - 10:51 #5
Ja så virker det. Mange tak for hjælpen. Men jakobdo du har ikke skrevet det som et svar...

Med hensyn til port 3389, kan den så umiddelbart ændres til noget andet? Så det er lidt sværre for uvedkomne at forsøge at logge på. Og skal der ændres noget på begge maskiner?
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. marts 2011 - 10:58 #6
Svar!

Du kan måske bruge denne artikel: http://support.microsoft.com/kb/306759

Alternativt, kan du måske selv fikse det i din router.
Kan du ikke sætte dest og src port?

Så når der kommer noget ind på port 1234, så skal det videre til intern ip på port 3389 ?
Avatar billede Brian Nybegynder
17. marts 2011 - 11:14 #7
Jeg kan indtaste en public og privat port. Jeg har ændret public porten, og indtaster det nye portnr. efter IP-adressen når jeg opretter forbindelse. Og det virker fint.
Tak for hjælpen.

Jeg har givet jacobdo point, da han skrev brugbart svar først. Men A-stjerne du skal også have tak!
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. marts 2011 - 11:19 #8
Takker for point.