Avatar billede PJ-KBH Nybegynder
07. marts 2011 - 19:46 Der er 7 kommentarer

En XML fil i en HTML box

Hej
Jeg sidder med en udfordring som jeg håber I kan hjælpe mig med en løsning på. Her på siden fandt jeg en anden som umiddelbart har haft den samme udfordring, men jeg kan ikke bruge det løsningsforslag der bliver foreslået.
Jeg har et Wordpress tema hvor jeg har en box hvor jeg kan sætte HTML koder ind i og det er i en sådan jeg ønsker at indsætte en XML fil fra Nationalbanken.
Nationalbanken opdatere en fil hver dag med valutakurser og det er den fil jeg ønsker at vise i HTML box.
Filen fra Nationalbanken hedder http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/valuta.xml
Hvis jeg ikke har oplyst info nok må I endelig spørge.
Jeg glæder mig til at høre om I kan hjælp og takker mange gange på forhånd.
Mange hilsner
PJ-KBH
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2011 - 20:18 #1
<ole>

At blande HTML og XML giver ofte problemer. W3C prøvede ved årtusindeskiftet at indføre XHTML standarden. Det gik som bekendt ad H... til, og de måtte endelig droppe standarden og opgive videre udvikling ad det spor i løbet af sommeren 2009.

Hvis jeg var dig, ville jeg parse filen på din egen server, så du dér kan hente data i passende format

/mvh
</bole>
Avatar billede tjens Nybegynder
07. marts 2011 - 20:49 #2
Du skal bruge xslt til at omforme xml-filen til html.

Olebole skrev xsl-filen for 6½ år siden: http://www.eksperten.dk/spm/535533#reply_4921638
og den virker stadig, for jeg har lige testet den :-D
Dog vil man/olebole ikke bruge activeX og document.write idag.

Her er et kørende eksempel, som laver en anden xml om til html:

Demo: http://tjens.dk/eksperten/xsl03/showvotes.html
XML: http://tjens.dk/eksperten/xsl03/votes.xml
XSL: http://tjens.dk/eksperten/xsl03/votes.xsl

Der er lidt ekstra funktionalitet i demoen via javascript og css:
Prøv at klikke på overskrifter og linier.
Avatar billede tjens Nybegynder
07. marts 2011 - 20:53 #3
Undskyld til jeg begge:
Blev lidt "begejstret" og overså det med at få det ind i Wordpress rammer.
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2011 - 21:13 #4
tjens >> Ja, et enkelt dokument er ikke noget problem, men når det skal blandes med andet, bliver det let noget rod  :o|

Herhjemme bruger jeg bare den valuta-gadget, der følger med Win7 - men de gange jeg har lavet en beregner på WWW, har jeg ladet serveren kalde XML-filen og efterfølgende JSON-formateret de modtagne data. Herefter kan de fra browseren tilgås med en XMLHttpRequest og ganske få linjer JS-kode  =)
Avatar billede PJ-KBH Nybegynder
07. marts 2011 - 22:16 #5
Nu er jeg super ekspert så derfor kan det lyde lidt dumt måske :-)
Det som du tjens henviser til skrevet af Olebole har jeg prøvet men det virker ikke hos mig.
Så et eller andet må jeg gøre forkert da jeg kan forstå at det skal virker og det virker hos dig.
Hvad skal jeg præcis skrive i min html box....?
Jeg har lavet de 2 filer som det gamle indlæg forklarer.
Avatar billede PJ-KBH Nybegynder
07. marts 2011 - 22:22 #6
Olebole
Du skriver at jeg skal forsøge at parse filen på min egen server. Hvad betyder det eller hvordan gør man det?
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2011 - 22:49 #7
Du laver en request mod Nationalbankens server og henter XML-dokumentet. Hvordan det skal gøres, afhænger af dit servermiljø.

Hvad du derefter skal gøre afhænger af, om du foretrækker at arbejde med XML eller JSON på klienten. Under alle omstændigheder bør du først lære at håndtere XML - og muligvis andre teknikker.

Det klares ikke bare med et hurtigt Google opslag, hvis det skal blive ordentligt - og du skal forstå, hvad du laver. Webkodning er et fag  ;o)