Avatar billede iversen84 Novice
07. marts 2011 - 19:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af NAS

Hej

Jeg har netop indkøbt en Qnap TS-119p+

Jeg får den i morgen og skal have den sat op så den spiller max - det håber jeg at der er en der kan hjælpe mig lidt med.

Jeg har fået at vide at jeg skal give min NAS en fast ip-adresse fx. 192.168.100.1 (så jeg kan tilgå den fra internettet)
Min router (Linksys) uddeler automatisk ip-adresse til mine apparater, skal jeg nu til at give ALLE mine apparater fast ip ??
Så har jeg fået at vide at jeg kunne bruge en dyn-dns tjeneste fx. dyndns.dk (så den bliver lettere at tilgå fra internettet)

MEN Jeg har mit eget domæne - kan jeg via noget mx-record gøre således at jeg kan bruge mit eget domæne fx. nas.nickyiversen.dk? som så peger til min NAS?

Er der andre ting jeg skal være opmærksomme på ??
Avatar billede swiatecki Novice
07. marts 2011 - 21:21 #1
Mht. IP'er så kan du gøre to ting:

1) ændre dit "DHCP-scope" således den fx. kun deler adresser ud fra fx. 1-200, så kan du give din nas .201

2) give din nas .201 og så bliver det først et problem når du har 200 enheder på nettet

Mht. dyndns og domæner, så kan du kun bruge dit eget domæne såfremt du har en fast ekstern ip (det koster typpisk 30 kr/md).Dette gøres ved at ændre A-record for dit domæne (ikke MX) Ellers skal du bruge dyndns.

Du skal derudover forwarde fx. port 80 i din router til at pege på DIN-NAS-IP port 80
Avatar billede iversen84 Novice
09. marts 2011 - 09:59 #2
Jeg har fundet en funktion i min router som kaldes DHCP-reservation, er det muligt at jeg kan bruge denne funktion til at tildele min NAS den samme ip-adresse hver gang?

Jeg har ikke lige styr på hvordan jeg forwarder i min router, skal jeg kigge efter noget specielt ?
Avatar billede swiatecki Novice
09. marts 2011 - 10:59 #3
Ja DHCP-reservation kan også gøre det, der indtaster du oftest(ellers kan den selv give dig en liste) din NAS's MAC addresse.

Når du har gjort dette så sæt også IPen statisk i din NAS for god ordens skyld.

Mht. portforwarding så kommer det an på hvilke funktioner du vil kunne tilgå, fx. er web port 80.

Du kan finde information om netop din router på http://portforward.com/
Avatar billede iversen84 Novice
10. marts 2011 - 11:59 #4
Nu har jeg så endelig fået den hjem og sat den op, men kan stadig ikke opnå forbindelse til den.

Jeg har gjort flg.

Sat min NAS til statisk ip: 192.168.1.200

lavet portforward i min router:
port 80, 21 & 8080 til 192.168.1.200

Jeg har oprettet mig på dyndns.org og sat mit brugernavn og adgangskode i min router, og min nas

men når jeg vil tilgå min WAN Ip: 87.104.132.141 på port 80 og port 8080 så får jeg bare svar på at der ikke kan oprettes forbindelse til serveren..

Har jeg glemt noget ?
Avatar billede swiatecki Novice
10. marts 2011 - 14:07 #5
Hvad er din dyndns?

Når jeg går ind på http://87.104.132.141/ får jeg fint en side frem .

Den hedder  "Guidelines to set up your own websites", og på http://87.104.132.141:8080/ kommer der noget logind til en NAS
Avatar billede iversen84 Novice
10. marts 2011 - 14:12 #6
Jeg har faktisk fået det til at virke, der manglede bare lige et flue ben...

Men som du ser det, er det så sat rigtig op ?

Jeg vil gerne give dig point!
Avatar billede swiatecki Novice
10. marts 2011 - 23:15 #7
Ja, alt ser fint ud herfra.