Avatar billede jepper1992 Mester
03. marts 2011 - 11:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

termometer med arduino, kodeændringshjælp

hey derude bag skærmene, jeg er ved at lave et termometer med arduino og har en kode, det er sådan at efter en bestemt grad den måler lyser en lampe. problemet er at jeg vil have det til at være sådan at efter hver 5 grad den stiger skal der lyse en lampe, ved ikke hvor meget der skal til nu, så håber nogle kan hjælpe mig med at finde ud af hvordan jeg får den til 5

her er koden:
// Serial Temperature Sensor and visual output through LEDs
float temperature = 0; // store data in a variable with coma, temperature, whoe value is initially "null"
//—————————————————————————-
int analogPin = 0; // // initialize as input ANALOG read (the SENSOR's pin)
const int ledCount = 10; // the number of LEDs in the bar graph
int ledPins[] = { 2, 3, 4, 5, 6, 7,8,9,10,11 }; // an array of pin numbers to which LEDs are attached
//—————————————————————————————————————
//setup
void setup()
{
Serial.begin(9600); //open communication with the serial port
Serial.println("LM35 Thermometer ");
analogReference(INTERNAL); // THIS FUNCTION IS REALLY IMPORTANT WHEN USING
// analogRead() INPUPTS. USING THE ANALOG INPUT, THE
// FUNCTION WILL RETURN VALUES FROM 0 TO 1023.
// The options for this function are:
//DEFAULT: the default analog reference of 5 volts
//INTERNAL: an in-built reference, equal to 1.1 volts
//EXTERNAL: the voltage applied to the AREF pin is
//used as a reference
//SINCE THE MAXIMUM VALUE THE SENSOR
//CAN HANDLE IS 1VOLT, WE HAVE TO USE "INTERNAL"
//INTERNAL ... means voltages of 1.1v or higher from the
//temperature sensor will give an analog reading of
//1023. Anything lower will give a lower value, e.g. 0.55
//volts will give 512. The sensor range is from 0C to 100C
//therefore 0C will be calculated when the sensor records 0volts
}
//function
void printTenths(int value) {
//printTenths function is used to show the fraction of the temperature reading 18,2C
Serial.print(value / 10); // prints a value of 123 as 12.3
Serial.print(".");
Serial.println(value % 100); //print the value after the decimal point "write 100 for a 2nd digit precision 0,00″
//—————————————————————————-
// loop over the pin array and set them all to output:
for (int thisLed = 0; thisLed < ledCount; thisLed++) {
pinMode(ledPins[thisLed], OUTPUT);
//—————————————————————————————————————
}
void loop() { //this loop allows to reduce the error reading from analogig sensors (like the LM35) introducing an
//averaged value of the temperature, using the variable SPAN value 20. It means that 20 readings of
//the temperature are taken and than the output is divided by 20
int span = 20; //set up the number of readings
int aRead = 0; //store an initial value of 0 for the anaologic read
for (int i = 0; i < span; i++) { //for 20 times do the following process
aRead = aRead+analogRead(analogPin); //read the analog from pin0 and sum it to 0(aRead)
}
aRead = aRead / 20; //average final value
//according to a simple mathematic proportion aRead : Temperature = 1023 : 100
//infact 1023 is the maximum analog value as well as 100 is the maximum analogic temperature
//The sensor is reading temperature according to Voltage variations (0 to 1Volts)
//therefore 0to1Volts corresponds to 0to1023 analogic values. But because we set up a function option
//calle "INTERNAL" (that assigs 1.1Volts to the maximum snalogic range 1024) it is required to
//write the following equation:
temperature = ((aRead*100*1.1)/1023)*10; // convert analog signal into temperature
//than we can print the temperature on the monitor together with the analogic value detected by the LM35
Serial.print("Analog in reading: ");
Serial.print(long(aRead));
// print temperature value on serial monitor
Serial.print(" - Calculated Temp: ");
printTenths(long(temperature));
delay(1000); //time lag before next printed temperature
//—————————————————————————-
// read the SENSOR:
int sensorReading = long(aRead);
// map the result to a range from 0 to the number of LEDs:
int ledLevel = map(sensorReading, 170, 270, 0, ledCount);
// loop over the LED array:
for (int thisLed = 0; thisLed < ledCount; thisLed++) {
// if the array element's index is less than ledLevel,
// turn the pin for this element on:
if (thisLed < ledLevel) {
digitalWrite(ledPins[thisLed], HIGH);
}
// turn off all pins higher than the ledLevel:
else {
digitalWrite(ledPins[thisLed], LOW);
}
//—————————————————————————————————————
}
Avatar billede kentora Nybegynder
03. marts 2011 - 13:47 #1
Hvis du sætter antallet af LED til 20, burde den skifte ved hver 5 grad, da den siger at range er 0-100. Det er kun ca, da den dividerer med 10 og går op til 1023. Med 20 dioder vil den så egentlig skifte ved hver 5,115 grad. Hvis det skal være mere præcist kan du prøve at sætte antallet af dioder til 20,46. Jeg ved dog ikke om det kan give en fejl, men det kan jeg forestille mig..

Håber det virker! :)
Avatar billede jepper1992 Mester
07. marts 2011 - 10:17 #2
det lyder rigtig nok, men kan ikke få det til at virke...

men er heller ikke sikker på det er det rigtige sted jeg retter det.
Avatar billede kentora Nybegynder
08. marts 2011 - 08:18 #3
Linje fem ser sådan her ud:

const int ledCount = 10; // the number of LEDs in the bar graph

"..The number of LEDs.."

Prøv at rette denne :)
Avatar billede jepper1992 Mester
08. marts 2011 - 08:38 #4
har lige prøvet det, men det virker ikke den er stadig meget upræcis.
Avatar billede kentora Nybegynder
09. marts 2011 - 11:48 #5
Så ved jeg det ikke lige.. sry :)
Avatar billede jepper1992 Mester
09. marts 2011 - 12:45 #6
det er okay, men har snakket med en som har lidt forstand på det, og han siger det er i området efter read sensor der er noget der skal ændres eller sådan noget
Avatar billede jepper1992 Mester
21. april 2011 - 18:19 #7
lukker den