Avatar billede anba Mester
28. februar 2011 - 21:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

IMAP kontra POP3

Jeg mener at have læst, at POP3 ikke giver mulighed for at læse sine mails i mere end 1 pc opsat med den samme (stofanet) konto ?
Dette skulle dog kunne lade sig gøre med IMAP (læse sine emails på flere pc-ere med outlook som emailprogram) - hvilket stofanet, så vidt jeg ved ikke giver mulighed for ?
Jeg oplever dog, at jeg kan læse mine emails på 2 af mine 3 pc-er - altså de to jeg åbner først ? Men hvorfor kommer de så ikke ind på min 3. pc ?
Kan jeg ændre noget i opsætningen af kontierne hos stofanet, så jeg får emails ind på alle 3 pc-er ? Jeg ved godt at jeg kan gå på webmail - men der forsvinder mails jo efter en hvis tid (vist nok max 30 dage ?)
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. februar 2011 - 21:33 #1
Det er korrekt med IMAP vs POP3.

Du kan vel se det som følgende:

POP3 svarer til din postkasse ved vejen.
Går du ud og henter posten før konen, så er postkassen tom, når konen kigger.

IMAP kan vel ses som en "kikkert" at du kigger i postkassen, men efterlader posten der.

Man kan dog opnå samme funktion med pop3, det kræver dog man sætter sin mailklient op, så den ikke fjerner post, men efterlader en kopi.
Avatar billede anba Mester
28. februar 2011 - 21:40 #2
Hvordan ??
Avatar billede anba Mester
28. februar 2011 - 21:41 #3
og hvorfor kan jeg så se mails på 2 af mine PC-ere - men ikke på den 3. ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. februar 2011 - 21:45 #4
Kunne det tænkes din opsætning er som følger:

PC 1, efterlader kopi og kan se posten...
PC 2, henter posten og kan dermed se posten...
PC 3, da PC 2 har hentet post, er det ikke noget post at se...

For at tjekke du har korrekt opsætning på alle, så se her:

http://office.microsoft.com/da-dk/outlook-help/efterlade-e-mail-pa-e-mail-serveren-HA001150793.aspx
Avatar billede anba Mester
28. februar 2011 - 21:55 #5
Jeg er ikke helt med på hvad og hvor jeg skal tjekke - altså hvor i outlook (det er outlook 2007 på en pc og 2003 på de to andre pc-er - men det er jo nok ikke problemet ?) men det er jo forskelligt hvilke pc-er jeg kan læse mails på.
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. februar 2011 - 22:11 #6
Ja, men du kunne jo tjekke opsætningen på alle 3.

1. Klik på E-mail-konti i menuen Funktioner.
2. Klik på Få vist eller rediger eksisterende e-mail-konti, og klik derefter på Næste.
3. Marker din konto, og klik derefter på Rediger.
4. Klik på Flere indstillinger.
5. Klik på fanen Avanceret, og marker afkrydsningsfeltet Gem en kopi af meddelelserne på serveren under Levering.

Hvordan står den på alle 3 ?
Avatar billede anba Mester
28. februar 2011 - 22:38 #7
På pc 1. og 2. var der markeret for:
Gem en kopi af meddelelser på serveren
og ligeså var der markeret for fjern meddelelser efter 30 dage.

På pc 3.var der kun markeret for gem meddelelser på serveren - men ikke markeret for fjern meddelelser fra serveren efte 30 dage.

Det er pc 2 som jeg i dag oplevede, at meddelelserne ikke var kommet ind på. Giver det nogen mening - eller er der nogen logik i det ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. marts 2011 - 11:29 #8
Prøv lige følgende:

Send en email til din konto.
Tjek post på PC2.
Kan du så se posten på PC3?
PC1?

Send igen, tjek på pc3, pc1 og pc2.

Prøv lidt forskellige scenarier.
Det kunne jo tyde på en af maskinerne ikke gør som den skal.
Og ellers slet kontoen og opret den igen.
Avatar billede anba Mester
01. marts 2011 - 12:54 #9
Ja tak for det - nu tror jeg sør`me det virker på alle 3 pc-er.
Vil det sige, at al post bliver liggende på serveren - og er der ikke en begrænsning i hvor meget, der kan ligge der ? Det er stofanet jeg har som udbyder ? Dvs man skal ikke sætte det op til at gemme på serveren et vist antal dage (min pc 2 stod jo til 30 dage) - men det undrer mig da, at denne ændring til Gem post på serveren, kunne få det til at virke nu ? Er der mon noget jeg ikke helt har forstået ?

Hvis du lægger et svar får du point !
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. marts 2011 - 12:58 #10
Du får et svar...

Stofanet har bestemt en grænse, så de tillader ikke du har uendeligt meget post på deres server.
Men det kan du nok finde bedre svar om på deres side eller ved at kontakte dem.
Ja, lidt underligt med de 30 dage.
Var det så post der var ældre end 30 dage, som forsvandt?
Eller var det også nyere mails?
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. marts 2011 - 13:06 #11
Takker for point.