Avatar billede douglas Nybegynder
29. juli 2001 - 23:19 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Harddsike bl.a.

Jeg har i et stykke tid haft en gammel IBM 34gxp 14 gb Deskstar.
Men de fjorten gb slår ikke til mere.
Så jeg har kig på en ny IBM, Deskstar 60GXP, 40GB.

Og så er spørgsmålet om, jeg har altid brugt IDE... men der findes jo også ting som ATA og DMA. Hvad er +/- ved dem?
Avatar billede handmade Nybegynder
29. juli 2001 - 23:21 #1
Det er forskellige begreber. Kig her: www.mkdata.dk  der kan du lære om disse begreber
Avatar billede jelzin101 Praktikant
29. juli 2001 - 23:22 #2
DMA betyder Direct Memory Access -dvs. at informationen kan skrive direkte via bussen og ind i ram udenom prossoren.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
29. juli 2001 - 23:22 #3
Øhhh, IDE kører på en ATA controller...det er altså de samme. Alternativet hedder SCSI!

IDE er klart bedst til den alm. bruger. Har i øvrigt selv bestilt netop den IBM Harddisk

/Johan
Avatar billede jelzin101 Praktikant
29. juli 2001 - 23:23 #4
(hvilket er ret så meget hurtigere)

ATA-100 er bare en betegnelse for en IDE standard.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
29. juli 2001 - 23:23 #5
DMA kan man slå fra/til på IDE
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 23:23 #6
Kun plusser, ellers ville man ikke lave hd med de fordele.
Men kan dit mobo håndtere de størrelser ATA33/66/10 og DMA?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
29. juli 2001 - 23:23 #7
der er ikke mange mobos mere der ikke kan dma\'e
Avatar billede pyroz Nybegynder
29. juli 2001 - 23:25 #8
Der er sådan set ikke nogle desiderede minusser. Du kan selvfølgelig vælge at køre SCSI, hvilket medvirker MEGET større hastigheder, og SCSI-harddiske tærer også mindre på processoren. Desuden er ATA og UDMA det samme.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
29. juli 2001 - 23:26 #9
eller du kunne overveje at køre raid. hvis du har $$ til 2 hdd.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 23:28 #10
douglas> Hvad hedder din maskine ?
Avatar billede foldager Novice
29. juli 2001 - 23:29 #11
Tillægsspørgsmål fra en smuglytter:
Hvordan er det nu.....er 60GXP efterfølgeren til 75GXP eller omvendt?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
29. juli 2001 - 23:32 #12
hmm hvis den er rimeligt ny er den... jeg købte 75gxp sidste forår.
Avatar billede zhark Nybegynder
29. juli 2001 - 23:34 #13
Jeg mener det der ATA drejer sig om mobo og ikke HD! Men køb IDE100 og 7200 omd. Kan mobo ikke udnytte IDE100 har du det jo til den næste lille ny PC.
Avatar billede foldager Novice
29. juli 2001 - 23:35 #14
Jeg købte min GXP75 i foråret, og står måske også foran et HD-køb. Der er nemlig gået ged i den, ja det har der faktisk været hele tiden (se http://www.eksperten.dk/spm/92925).
Avatar billede handmade Nybegynder
29. juli 2001 - 23:36 #15
Intel og Quantum udviklede i 1997-98 protokollen ATA/66, som en ny udgave af Ultra DMA. Systemet er kompatibelt med de tidligere protokoller. Nyt er et kabel med 80 ledere. Alle de 40 ny ledere giver jordforbindelse, og på den måde kan støjen reduceres og hastigheden forøges.
I den gamle standard (ATA/33) skulle controlleren ved hver transmission vente et brøkdel af et sekund, så eventuelle støjsignaler var klinget af i kablerne. Først herefter kunne den næste transmission foregå. Med de ny \"jordede\" kabler kan transmissionerne følge meget hurtigere efter hinanden, for elektronisk støj fjernes øjeblikkeligt.

Avatar billede douglas Nybegynder
29. juli 2001 - 23:36 #16
Lad mig lige opsummere:
Jeg får ikke noget ud af at køre UDMA el. ATA.
Kun hvis jeg går over til SCSI, el. raid - hvilket jeg ikke har lyst til.

Alt i alt skal jeg bare sætte min nye harddisk i computeren, plugge IDE og Strøm til og så fortsætte på den gode gamle måde som jeg altid har gjort? :)

Avatar billede foldager Novice
29. juli 2001 - 23:39 #17
Det skal da nok virke, men hvorfor ikke udnytte UDMA hvis dit hardware understøtter det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 23:40 #18
Ja, sådan kan godt konkludere det!
Avatar billede pyroz Nybegynder
29. juli 2001 - 23:43 #19
Hør her. Selvfølgelig skal du køre med den optimale ATA/UDMA det anden med SCSI er bare hvis du har usandsynlig mange klejner.
Avatar billede douglas Nybegynder
29. juli 2001 - 23:48 #20
Mange tak for de mange og hurtige svar. Så lad os se om jeg kan bruge det til noget.

Lidt point til dem der har hjulpet, eller hvad man nu kan kalde det, mest.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. juli 2001 - 00:18 #21
Takker for pointene ;o)
Avatar billede johannielsen Nybegynder
30. juli 2001 - 00:47 #22
Tak for pointene...;-}