Avatar billede mr.truck Nybegynder
18. februar 2011 - 10:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

billede i access 2000

Hvis jeg vil lave en database med navn,adresse osv. og gerne vil have et portrætfoto til at skifte hver gang jeg vælger en ny medarbejder, er der en som kan hjælpe med hvordan jeg griber dette an? jeg er forholdsvis ny i access.
Avatar billede jensen363 Forsker
18. februar 2011 - 10:19 #1
I mindre omfang, er det muligt at gemme billeder i en database. Dette er ikke anbefalelsesværdigt hvis der er tale om billeder med høj oplæsning, men små "pasfoto" kan uden problemer gemmes og vises som en del af eksempelvis et medarbejderkartotek.
Avatar billede jensen363 Forsker
18. februar 2011 - 10:29 #2
Hvis der er tale om en medarbejderdatabase, har du antageligt et medarbejder ID som er entydigt pr. medarbejder.

Dette medarbejdernummer skal du bruge til at linke billeder til data ved hjælp af en relateret tabel med to felter :

Felt 1  = Medarbejder ID
Felt 2  = Foto ( her skal du benytte datatupen OLE Object )

OLE Object datatypen gør at du kan copy/paste billeder direkte ind i tabellen ...

Og så er du godt på vej ....
Avatar billede mr.truck Nybegynder
18. februar 2011 - 10:53 #3
Hej - tak, kan du hjælpe lidt mere, jeg er ikke helt med:) når jeg har billederne, hvor skal de ligge og skal jeg evt.skrive en sti ind i tabellen?
Avatar billede jensen363 Forsker
18. februar 2011 - 11:32 #4
Nej, du kan kopiere billedet direkte ind i tabellen :-)
Avatar billede jensen363 Forsker
18. februar 2011 - 11:33 #5
Har du en mailadresse, kan jeg sende et eksempel
Avatar billede mr.truck Nybegynder
18. februar 2011 - 11:47 #6
du må gerne sende en til kim.roth.mail@gmail.com
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2011 - 11:55 #7
Hvis du vil linke billederne til databasen, så kan du downloade et eksempel her!~)

http://www.parodux.com/?cat=36

Det har den fordel, at du ikke risikerer at databasen "puster" sig op... Det kan access godt have en tendens til... Det hjælper meget, hvis du kommer op på access 2007 platformen og over!~)
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2011 - 11:58 #8
...en typisk omskrivning af ovenstående database er at hardkode en sti til en mappe og så gemme billederne i denne med initialer eller medarb. nr. o.lign. som navn. Så kan man kode sig ud af den endelige sti og så slipper man for at sætte stien på manuelt!~)
Avatar billede mr.truck Nybegynder
18. februar 2011 - 12:08 #9
Hej Jensen363, tak for hjælpen:)
Avatar billede mugs Novice
18. februar 2011 - 12:17 #10
Aldrig lægge billeder i db, der skal linkes til dem.

Det var mindre pænt selv at tage point.
Avatar billede jensen363 Forsker
18. februar 2011 - 12:17 #11
Hej Kim

Det var dig selv du tildelte point  .... Men det er ok med mig

Fortsat god dag
Avatar billede jensen363 Forsker
18. februar 2011 - 12:21 #12
Mugs > enig, men små "pasfoto", eksempelvis 10 Kb .jpg filer i en medarbejderdatabase er acceptabelt ... og frem for alt lettere at administrere for uøvede brugere