Avatar billede neoman Novice
14. februar 2011 - 21:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kryptisk encoding af æøå

Jeg prøver at etablere prorgammatisk SMS-forsendelse. Har fundet en udbyder i udlandet, hvor man bare skal lægge hele sms-informationen i URL'en, og det går fint med at sende. Meen, der er problemer med "æøå" som kommer tilbage i SMS'en som "???".

Alle de gængse HTMLencoding fungerer ikke, idet forsendelsen simpelthen fejler.

Ved lidt googling (og efterfølgende testforsendelse) fandt jeg frem til, at følgende virker:

{ [ = äÄ
| \ = öÖ
~ ^ = üÜ

nu har jeg bare brug for æøå, og kan ikke rigtig gennemskue hvilke tegn der så skulle bruges. Nogen der kan se hvilken oversættelsestabel der gemmer sig bag ovenstående?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2011 - 22:08 #1
det ligner svensk ISO 646

http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_646
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2011 - 22:08 #2
hvis du kan switche til dansk ISO 646 kan du slaa de rigtige tegn op
Avatar billede neoman Novice
14. februar 2011 - 22:28 #3
Fandt ud af, at der er forskellige nationale ISO 646, og når jeg sender dét som i den danske skulle svare til å, så  får jeg et spansk n med tilte i min SMS (og ellers äö, men ej æø -(

Måske skal jeg opgive dette her, og finde mig en udbyder som kan tage danske bogstaver:)

Anyways, tak for hjælpen - læg et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2011 - 22:37 #4
Eller bare kan konfigurere en enkelt kunde (jer) til dansk.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2011 - 22:38 #5
og et svar
Avatar billede neoman Novice
14. februar 2011 - 23:04 #6
Her er lidt interessant om ISO 646:

"The only languages that can comfortably be written with the repertoire of US-ASCII happen to be Latin, Swahili, Hawaiian and American English without most typographic frills. It is rumoured that there are more languages in the world."

:-)

http://czyborra.com/charsets/iso646.html