Avatar billede eblakoe Nybegynder
29. juli 2001 - 17:12 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Ny Harddisk

Hej kan i hjælpe mig med følgende.
Jeg har en 12GB harddisk i pcen og har lige købt en IBM 40 GB. Jeg startede med at gå ind i bios hvor den nye disk kan ses.Det jeg vil have hjælp til er følgende:Hvorfor kommer der ikke et nyt drev frem når der er bootet? Når jeg går ind og kører fdisk kan systemet kun se den gamle harddisk.
Er det muligt at få en gejdende hjælp?
Den nye disk er sat som slave.
På forhånd tak
Eivind
Avatar billede rickypriv Nybegynder
29. juli 2001 - 17:17 #1
Gå ind i BOIS og sæt det til auto - så søger computeren ved opstart efter den nye disk.

Husk at tjekke om jumperne sidder som de skal.

Sidder den sammen med den anden HD skal den stå som Slave, da din IBM står som Master. Men sidder på sit eget kabel, uden at dele med andre drev, skal den stå som Master.

Det står oven på disken hvor og hvordan du ændrer jumpere.

(Jumper = en lille sort eller rød plastikdims der kortslutter 2 ben)
Avatar billede eblakoe Nybegynder
29. juli 2001 - 17:22 #2
hej rickypriv
Jeg har sat den nye harddisk på samme kabel som den gamle og sat jumperne som slave.Biosen står til auto.
hilsen Eivind
Avatar billede rickypriv Nybegynder
29. juli 2001 - 17:35 #3
Du har vel kun sat den nye til Slave? Den gamle stod vel til Master. Så hvis du vil beholde den som den HD du vil starte op på skal du ikke ændre ved den. Den anden skal så stå til Slave.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 17:38 #4
Har du fdisket og formateret den?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
29. juli 2001 - 17:40 #5
retaxes >> Fdisk kan jo ikke se den ny..

Men du kan gøre det at du tager den nye og sætter den til Master. Piller den gamle ud. Starte op med kun den nye i, og ser om ikke du kan køre Fdisk og format på den så.
Avatar billede mfalkh Nybegynder
29. juli 2001 - 17:43 #6
Kan din bios se din harddisk? Hvis ja.
har du husket at vælge drev i fdisk. vælg menu 5.
Hvis din bios ikke kan se din harddisk understøtter den måske ikke så store harddisk, og du skal så sætte jumperne(hvis en ibm-disk) bag på disken til 30 gb, og så bruge untrackmanager/diskmanager fra ibm..
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 17:46 #7
rickypiv> Hvad kan fdisk ikke, det var sørens, hvad skal man så bruge fdisk til??
Avatar billede rickypriv Nybegynder
29. juli 2001 - 17:46 #8
Speaking about Harddiske.. Er der virkelig ikke flere der har gode forslag her?

http://www.eksperten.dk/spm/75815

:o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 17:48 #9
Et godt råd, fjern den gamle med alle dine programmer, styresystem og data, så kan du bagefetr starte fdisk uden at komme til at ødelægge noget på din C:-drev.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
29. juli 2001 - 17:50 #10
retaxes >> i know.. men han skrev jo at Fdisk ikke kunne få øje på den.. ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 17:51 #11
rickypiv> Sorry, det så jeg ikke.
Avatar billede eblakoe Nybegynder
29. juli 2001 - 18:00 #12
Det må da være muligt at køre med en 40Gb hardisk når computeren er forholdsvis ny. 1,5 år Dell 500mhz.
Bios kan godt se hardisken men ikke fdisk.
Er det ikke sådan at når bios er ok og der bliver gen bootet skal computeren automatisk tildele et drevbogstav til pceen og derefter går man ud og kører en fdisk , hvor man evt opdeler harsisken yderligere.
Eivind
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 18:02 #13
Du har nok brugt en gammel fdisk, du skal bruge den der er på win98 bootdisk - hent en på www.bootdisk.com
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 18:03 #14
Har du trykket på F5 så skal du kunne se dine HD også den nye!
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 18:05 #15
Jo, bios vil sætte den på listen over HD som den sidste, CD-rom drev vil blive flyttet et drev længere op.
Avatar billede eblakoe Nybegynder
29. juli 2001 - 18:06 #16
Jeg bruger den allerede den nye.
Eivind
Avatar billede mfalkh Nybegynder
29. juli 2001 - 18:10 #17
hvis der ikke er et genkendeligt filsystem på vil windows ikke tildele den noget drevbogstav. Eks kan jeg ikke se min harddisk med redhat-linux på.
Så hvis du ikke har fået oprette en partition og formateret den kan du ikke se den...
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 18:10 #18
Hvis du har begge dine HD i, så kan du i fdisk vælge F5 og der fra vælger du nr. 2 og opretter dine partitioner, så er det den spørger om du vil bruge hele hd, og det svarer du ja til, så skulle den gerne være der når du har formateret  den efterfølgende. Husk at genstarte efter fdsik!
Avatar billede eblakoe Nybegynder
29. juli 2001 - 20:28 #19
Hej retaxes & mfalkh
Tak for hjælpen nu kører den. Jeg manglede at tykke fem inde i fdiskprogrammet.
Hilsen Eivind
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 20:36 #20
Så kan du jo godt lukke spm.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 20:36 #21
Skulle have været et svar!
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. juli 2001 - 21:12 #22
Takker for pointene ;o)
Avatar billede eblakoe Nybegynder
12. august 2001 - 16:36 #23
retaxes du var ikke sat med på listen af eksperten ellers havde du også fået point :-(
tak for hjælpen
E
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:41 #24
Jeg overlever no endda ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. august 2001 - 16:42 #25
Hvad er så det her???

Accepteret svar fra retaxes
Point : 25