Avatar billede korsman Nybegynder
12. februar 2011 - 20:00 Der er 5 kommentarer

installation af OS

Jeg har fået en HP Compac dc7900 small factor PC der har været tilmeldt et domæne og derfor (tænker jeg) har en del sikkerheds program i sig, måske ligefrem en chip på bundkortet. Under alle omstændigheder er det umuligt for mig at installere andet end UBUNTU på den. På grund af de XP baserede programmer jeg har, vil jeg gerne kunne bruge den med enten XP eller Vista, er det håbløst?
  korsman
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2011 - 20:47 #1
Det er måske fordi AHCI er slået til i Bios. Så kan Bios ikke finde en XP disk.
Avatar billede korsman Nybegynder
13. februar 2011 - 19:38 #2
Først mange tak for dit forslag turn2go. Jeg må jo så se at finde ud af hvor i bios jeg finder den avancerede host controller og få den slået fra, tak fra korsman
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2011 - 19:55 #3
Ok, hvis du vil køre med XP skal der stå noget i retning af Ide/Sata mode. Prøv at se under "Adwanced"
Avatar billede korsman Nybegynder
14. februar 2011 - 16:01 #4
Jeg tror det er nødvendigt at lave nogle screenshots af maskinens bios, det bli'r jo jpeg filer og hvordan får jeg dem ind i eksperten her, ellers tror jeg ikke jeg kan løse problemet, men foreløbig mange tak for dine forslag.
med hilsen korsman.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2011 - 16:24 #5
Det skulle ikke være nødvendigt med billeder. Man kan ikke lægge billeder ind på Eksperten, men man kan oploade dem her:
http://peecee.dk/upload

Prøv følgende:
Åben bios og gå ind under "Advanced"
Under Advanced finder du "Storage configuration"
Og der er noget som hedder "Sata operation mode"
Hvid der der står AHCI, forandrer du det til Ide.
Du bruger piletasterne til op og ned, og Enter tasten til at åbne.

Vær opmærksom på, at bundkort er forskellige, så det kan godt være, at det hedder noget andet på dit bundkort.