Avatar billede stof Nybegynder
07. februar 2011 - 16:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan "inverter" jeg en querry?

Jeg er relativ ny i access og querry-opbygning og er nu stødt ind i et problem som jeg bare ikke kan komme ud af.

Overordnet er det et sags-styrings-system hvor hver sag har tilknyttet 3 konti, en personlig konto, en charge-back konto og en tabskonto. (De to sidste hentes fra en anden tabel)
Jeg har derudover oprettet en tabel med betalinger som via et sags-id er tilknyttet sags-tabellen.
Når jeg opretter en betaling vil jeg gerne lave en look-up querry på et konto-felt hvor det er muligt at vælge mellem de 3 konti. Men hvordan gør jeg lige det?

Det jeg har lavet er følgende:
SELECT [Kort/Sag].[Kundens konto] AS Konto, Korttype.ChargebackKonto, Korttype.TabsKonto
FROM Korttype INNER JOIN [Kort/Sag] ON Korttype.[Navn] = [Kort/Sag].[Korttype]
WHERE ((([Kort/Sag].[Sags-ID])=[Sags-id ?]));

Her kommer der 3 kolonner ud med en enkelt linje svarende til det jeg skal bruge. Men som jeg ser det skal det invertes og i stedet være en kolonne med 3 linjer i stedet.

Skriv gerne hvis det er uoverskueligt beskrevet - og tusind tak for hjælpen.
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2011 - 16:18 #1
Kan du ikke bare lave en kombinationsboks, der slå op i tabellen med de 3 konti typer?
Avatar billede stof Nybegynder
07. februar 2011 - 16:30 #2
Tak for hurtig respons. Jeg forstår ikke helt hvad du mener - jeg har en tabel kaldet Kort/sag hvor der er et felt kaldet "Kundens konto". Samtidig har jeg en tabel kaldet Korttype hvor der er 2 felter kaldet hhv. "ChargebackKonto" og "TabsKonto".

Kort/sag og Korttype bliver tilknyttet vha. en korttype reference der sættes for hver sag.
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2011 - 16:41 #3
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår problematikken, mne er mest tilbøjelig til at mene, at du gør det mere bøvlet end det er.

De 3 konti typer bør være i en separat tabel. I tabellen med batalinger opretter du et felt som en kombinationsboks der "plukker" en konto fra denne kontotabel.

Du bør undgø specialteg i dine objektnavne. Tabellen kort/sag bør blot heddee Kortsag. Evt en navnekonvention som TBLkortSag.
Avatar billede stof Nybegynder
07. februar 2011 - 17:50 #4
Hmm. Jeg kan ikke se hvordan (eller hvorfor) det skal flyttes over i en separat tabel.
Simplificeret er der 3 unikke kontonumre for hver sag i TBLkortSag, hver field kaldet hhv. ChargebackKonto, TabsKonto og KundensKonto.

Jeg skal så lave en kombinationsboks som plukker disse 3 kontonumre ud, ja. Men lige meget hvordan jeg gør kan jeg ikke få det til at virke.
Hvordan laver jeg denne kombinationsboks så man kan vælge mellem de 3 konti?

Du har ret mht. navnekonventionen. Tak for det.
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2011 - 18:31 #5
Jweg forstår det sådan, at dine 3 kontonumrer findes i en separet tabel. I betalingstabellen kan du oprette et felt og i fanen opslag vælge en kombinationsboks. derefter vælger du egenskaber for kombinationsboksen.
Avatar billede stof Nybegynder
07. februar 2011 - 19:04 #6
Tjae.
Lige pt. er der to tabeller: En TBLbetaling og en TBLkortSag

I TBLkortSag findes der 4 fields der er relevante. En sagsId, samt 3 felter med de tilhørende konti.

I TBLbetaling vil jeg i et felt kaldet "Til Konto" lave denne kombinationsboks hvor man kan vælge mellem disse tre konti afhængig af hvilken sag man tilføjer en betaling til. Der er altså 3 konto-numre som passer specifikt til en given sag og dermed en given betaling. Jeg benytter mig først af denne Lookup wizard for feltet "Til konto". (mit access er på engelsk). Dette resulterer dog ikke i 3 konti, men derimod 3 felt-navne.
Avatar billede mugs Novice
07. februar 2011 - 19:08 #7
Kan du prøve at sende din db til.

mugs snabelting bbsyd.dk

som en .zip fil i en tidligere version end 2007.
Avatar billede stof Nybegynder
07. februar 2011 - 19:43 #8
Jeg har sendt dig en fil. Tusind tusind tak.
Avatar billede stof Nybegynder
09. februar 2011 - 08:02 #9
Hej mugs.

Ikke for at haste, men ville høre om du har kigget på sagen?
Avatar billede stof Nybegynder
06. marts 2011 - 17:33 #10
Hej Mugs.

Jeg vil lige sige tusind tusind tak for hjælpen. Din hjælp var guld værd.
Vil du lave et svar?
Avatar billede mugs Novice
06. marts 2011 - 18:05 #11
Så tak for point.