Avatar billede trimiabon Nybegynder
07. februar 2011 - 11:24 Der er 2 kommentarer

Det ideelle design af et hjemme-netværk??

Jeg søger et par gode råd til det ideelle design af et lille hjemme-netværk/nas-netværk. Jeg har kigget rundt på tidligere indlæg her på sitet. Mange er ret fremragende, men synes dog ikke, at nogen præcis rammer mit behov.

Vi har i vores familie en iMac, en macbook, en pc-laptop, et Sony-LCD fjernsyn med internetindgang (ikke wifi) og en Wii. Desuden er det jo ikke usandsynligt, at der kommer flere forskellige enheder til hen ad vejen.

Vores ønske er forbinde hele molevitten, således at alle enheder kan hente (medie-) filer ned fra samme kilde i vores hjem - og at de samtidig kan dele den samme adgang ud til internettet. Vi har derfor tænkt på en NAS (kigger på Synology Disk Station DS211+, som måske nok er lidt overkill pt., men til gengæld forhåbentlig "fremtidssikret" 4-5 år ud i fremtiden).

I dag har vi en 1. gen Timecapsule, som ud over at lave backup på iMac'en (via TimeMachine) også leverer trådløs internet til de to bærbare. Fjernsynet og Nintendo Wii kan vi ikke få på nettet, fordi Timecapsulen ikke understøtter DNLA.

Hvad er nu smartest?

Jeg har tænkt på at købe en NAS (som jeg vil placere nede i kældrren, hvor det ikke gør noget, at den larmer lidt).

Jeg vil forbinde NAS'en til nettet ved at lade det gå gennem husets lysnet (vha. powerline-adapter hedder det vist). TimeCapsuen kan få lov til at fortsætte med at lave backup for iMac'en isoleret.

Men jeg er meget i tvivl om, hvor i systemet jeg skal placere routeren - og hvilken router med WIFI-understøttelse (OG DNLA!), der kan anbefales?

Og måske ikke mindst: er ovenstående overhovedet den bedste løsning til min families nuværende og kommende behov?

På forhånd tak for alle svar!

vh Mic
Avatar billede trimiabon Nybegynder
09. februar 2011 - 21:15 #1
hmm - er der slet ingen, der har et bud?
Avatar billede johnnylassen Seniormester
27. februar 2011 - 10:14 #2
Jeg kigger på samme disk. Tror slet ikke det er overkill. Men ville nok selv vælge et gigabit kabel mellem router og nas, da det måske kunne blive her du ville få en flaskehals? Men pøj pøj. Bestiller min nas i morgen.