Avatar billede Chris_dk85 Nybegynder
03. februar 2011 - 14:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

RAID-1 løsninger (bundkort eller Windows)

Hej,

Jeg har et spørgsmål i forbindelse med at finde den mest optimale raid-1 (mirror) opsætning af to valgmuligheder.

Intro:
Er ved at opsætte en Zotac ION ITX bundkort m. Intel Atom processor (1,6 GhZ) og nVidia chipsæt som mediecenter og home server.
Der sidder en 30 GB SSD disk til Windows og jeg har købt 2 x 2TB sata harddiske til storage.

Det er meningen at jeg vil gemme dokumenter redundant på de 2x2TB diske, som backup til min bærbare.
Derudover planlægger jeg at gemme en masse videoklip og streame fra de 2x2TB diske.

Måden jeg havde tænkt opsætningen på er, at partitionere de 2x2TB til 2 partitioner af 1TB.
Den ene partition ville jeg bruge til mine dokumenter og billeder og kryptere med eksempelvis truecrypt.
Den anden partion ville jeg lade være åben til større filer.

Spørgmålet er nu, hvilken af følgende RAID1 opsætninger der er bedst og hvorfor:

1: Opsætning af RAID1 på bundkortet
2: Opsætning af RAID1 i Windows 7 (dynamiske diske)

Har i nogle gode bud på den bedste løsning af de to (en decideret raid controller er ingen mulighed lige pt).?

Det jeg er i tvivl om mht. den ene og den anden løsning, er hvor vidt jeg kan flytte en af raid1 diskene over i en anden maskine og fortsætte som enkelt disk senere.
Hvordan det forholder sig med den del af data der er krypteret osv.?
Avatar billede bedt Nybegynder
03. februar 2011 - 16:17 #1
Diske der er lavet i RAID1, kan ikke læses seperat, med mindre der bruges specielle teknikker/programmer til dette. Du skal som udgangspunkt bruge begge diske.

Ideen er så, at hvis den ene disk går i stykker, så kan RAID systemet genoprette den ødelagte disk på en ny disk, ud fra det der ligger på den første disk.

Jeg ville bruge bundkortet. Men for at flytte diskene til en anden maskine, skal den anden maskine have samme raidcontroller som den første.

Når du først har oprettet et RAID på diskene,  ses RAID-Volumet som en enkelt disk. Så kan du oprette partitioner eller kryprere som du har lyst.
Avatar billede Chris_dk85 Nybegynder
03. februar 2011 - 16:40 #2
Okay, det er rart at vide at de ikke kan bruges selvstændigt.
Det havde jeg ikke regnet med ville være noget problem.

Vil det sige at det kan blive et større problem, hvis bundkortet går istykker og man ikke kan opdrive det igen (ingen garanti for at kunne finde samme controller)?

Jeg mener at man i windows han sætte den til at fjerne et drev fra raid og på den måde kunne ændre disken til at være en selstændig disk?
Controlleren må i så fald være Windows, som normalt altid er til at købe en version af.

Jeg ved ikke hvordan det ser ud med performance (CPU belastning m.m.), pålidelighed i Windows Raid?
Og ej heller om det er muligt at partitionere drevet når man kører Windows Raid (dynamiske diske)?

Du får foreløbig mange tak for dit input, jeg lader den lige køre lidt endnu (men du skal nok få nogle points for det)...
Avatar billede bedt Nybegynder
03. februar 2011 - 21:33 #3
Jeg skal ikke kunne sige præcist hvor kræsne RAID-controllere er, om de er kompatible med andre modeller. Men du skal ikke regne med at et RAID lavet på en nvidia controller, efterfølgende kan læses af en Intel RAID-controller.
Så ja det kan godt blive et problem hvis du er uheldig.
Jeg er ikke inde i hvor stor datasikkerhed der er i windows dynamic discs, jeg har kun brugt det til at strække et volume over flere diske, så man f.eks får et 2TB drev af 2 stk 1TB diske. Jeg har dog før været ude for at hvis windows crasher, så kan du pludselig ikke finde dit volume, og skal hen og checke alle sektorer igennem, hvilket tager ret lang tid.

Hvad enten du kører med windows dynamic disks, eller bundkortets RAID-controller, så vil det være din CPU der foretager alle beregninger.
Det er der man ser fordelen ved en seperat RAID-controller, da disse ofte har deres egen CPU og RAM.

Det er fint muligt at Partitionere drevet hvis du kører windows dynamic disks.