Avatar billede Jolles Professor
30. januar 2011 - 13:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kontaktpersoner fra Gmail til Outlook 7 funker ikke

På gmail står en fin og overskuelig anvisning på at flytte kontaktpersoner - det virker bare ikke.
Jeg lægger kontaktpersoner i en excel-csv-fil på skrivebordet, åbner outlook og importerer til adressebogen. Mapperne flyver - og så sker der ikke mere. Der er ingen adresser i adressekartoteket.
Excelfilen er proppet med kommaer, og alle kontaktpersonernes oplysninger står hulter til bulter.
Jeg forsøgte at ændre alle kommaerne til semikolonner - der bedes om semikolonsepareret fil - same same same.
Har også forsøgt de andre flyttemuligheder, men alt forgæves.

Jeg har prøvet på både win7 og xp-maskiner.
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. januar 2011 - 20:49 #1
Kan du prøve at lægge et klip af din csv-fil herop.
Lad os sige 3 linier i anonymiseret udgave.
Højreklik på din fil, vælg åbn med, og vælg notesblok/notepad, og kopier de 3 første linier herop, så kan vi tage et kig på strukturen i din fil.
/ptj_11
Avatar billede Jolles Professor
06. februar 2011 - 09:56 #2
Kære ptj_11
Tilgiv at jeg først ser dit forslag nu - jeg er ikke på eksperten hver dag.
Er det sådan du mener? eller kan jeg kontakte dig "bagom listen" ?
Det er et klip hvor jeg bare har lusket lidt med navne og adresser - det ser vildt ud !! Mvh JOl

Anne,,Skjold,,,,,,,,,,,, cashic@hotmail.com,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Normal,,Mine kontaktpersoner,
Alf,,,,,,,,,,, Henry <hugge@blablation.dk>,fredereriksberg@printstation.dk,,,,,,29612952,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Normal,,Mine kontaktpersoner,
Anna,,Olsen,,,,,,,,,,,,lou@hotmail.com,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Normal,,Mine kontaktpersoner,
Andreas,,Hanse,,,,,,,,,,,,nn@get2net.dk,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Normal,,Prime Time    Mine kontaktpersoner,
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. februar 2011 - 21:47 #3
Der er umiddelbart ikke noget at sige til dit problem, under forudsætning af, at du ikke har plantet en masse mellemrum i din fil.
Til syneladende er din csv-fil dannet med mellemrum som adskillere. Hvert mellemrum repræsenterer et felt i en given database. Et eks.:
"navn", "Adresse","Postnr","By".
Personer fra en database med oplysninger i denne rækkefølge fra en given database, vil i en anden database blive indlæst med de korrekte oplysninger i en ny database, hvis ellers snitfladen er korrekt opsat.
Hvis du ellers stoler på min diskretion, så send mig din csv-fil vedhæftet til en mail (på min profil), så skal jeg rette den til, så du kan importere den i din Outlook.
Efterfølgende lægger jeg beskrivelse af fremgangsmåden herop.
/ptj_11
Avatar billede Jolles Professor
08. februar 2011 - 00:48 #4
hov - jeg gav mig selv points. det var ikke meningen. Skriver til dig på din profil. tak for hjælpen.
Avatar billede rimisu Nybegynder
29. marts 2011 - 23:50 #5
Hej

Jeg har samme problem.

Jeg har expoteret 147 kontaktpersoner fra Gmail til en csv fil.
Når jeg så prøver at indpoterre filen til outlook 2007, finder den 147 elementer, MEEEN der er ikke nogler dataer i en eneste af de 147 elementer den har fundet.
Når jeg prøver at åbne csv filen, som er er et exel format er den fyldt med en masse kommaer.
Nogle der kan hjælpe ?????????????????????????????????
Som I sikkert har gættet så er jeg "helt ny"

MVH
rimisu
Avatar billede ptj_11 Forsker
30. marts 2011 - 18:41 #6
Hej Rimisu

Dit problem ser ikke ud til at være helt mage til Jolles´s, da du jo kun får kommaer i din eksportfil.
Jeg vil give dig det samme tilbud som jolles fik, som jeg ikke har hørt fra endnu.
Men i dit tilfælde vil det nok kræve, at jeg får adgang til at tilgå din maskine via fjernstyring, men det ser vi på. Send mig din eksportfil som vedhæftet til en mail (under min profil. Klik på mit kaldenavn, så kommer du ind i min profil).
/ptj_11
Avatar billede rimisu Nybegynder
30. marts 2011 - 23:03 #7
Hej ptj_11

Tusinde tak for dit hurtige svar.
Tror også det er det samme problem som Jolle.
Jeg sender dig en mail med filen.
På forhånd tak.
Skal nok huske det med point.
MVH
Rimisu
Avatar billede ptj_11 Forsker
03. april 2011 - 15:18 #8
Jeg har nu haft lejlighed til at kigge på filen fra rimisu, og ja, problemet er analogt med jolles, så den løsning, der beskrives herunder, vil sikkert også være den bedste for jolles.
Der er dog ingen nem måde at løse problemet på, da det grundlæggende problem med filen består i, at funnktionen med oprettelse af kontaktpersoner i gmail er alt for løs.
Der er intet der forhindrer brugeren i at oprette sin kontaktperson med alle oplysninger i et felt, hvilket automatisk betyder, at alt kommer i første felt i eksportfilen. Dette betyder så, at ved forsøg på indlæsning vil det i bedste fald ende med alle oplysninger under samme felt i outlook, i værste fald kommer der ingen oplysninger ind i outlook.
Dernæst slæber gmail flere oplysninger med over i csv-filen, end der er modtagerfelter i outlook.
Alt i alt en rodet affære.
Dommen må være, google, det er en ommer.
Løsningen på rimisu´s problem er derfor blevet at indskrive alle kontaktpersoner manuelt i outllok, da tidsforbruget ved at tilrette eksportfilen, så det ville blive muligt at indlæse den i outlook, vil være mindst af samme omfang som ved manuel indskrivning, snarere en del mere.
Gevinsten kan så være, at man benytter lejligheden til en almindelig oprydning i sone kontaktpersoner.
/ptj_11