Avatar billede mksamegro Nybegynder
30. januar 2011 - 11:47 Der er 5 kommentarer

Skift af CPU

Så er vi nok lidt nede i detaljen

Jeg skal lige have skiftet CPU´en i knægtens PC til en med lidt større muskler, men hvordan er det nu lige det er med BIOS.

Ifølge Intels hjemmeside skal jeg også skifte til en anden Bios version.

Hvordan kan jeg nu være sikker på den er i maskinen når jeg starter op, så bundkortet ikke dør helt ud. er korrekt BIOS i den nye CPU eller er det noget der ligger i en anden chip på bundkortet og skal installeres før eller efter jeg plugger den nye blok i.

Mvh

MIK
Avatar billede kimtheman Novice
30. januar 2011 - 11:49 #1
Prøv lige at link til den intel side hvor du læste det.
Avatar billede kimtheman Novice
30. januar 2011 - 11:51 #2
Du opgradere vel bare Bios først og derefter skifter du CPU?
Avatar billede kimtheman Novice
30. januar 2011 - 11:52 #3
Måske du kan bruge det her:
http://www.hardwaresecrets.com/article/427
Avatar billede teknik Juniormester
30. januar 2011 - 16:35 #4
Hej mksamegro

det er den beværlige løsning"
"....er det noget der ligger i en anden chip på bundkortet og skal installeres før eller efter jeg plugger den nye blok i."
som er den rigtige.
Bios ligger i en såkaldt "flash-rom", og man "flasher" en ny version i.

Det man gør er normalt følgende:
1. Skaffer en boot diskette eller CD.
fx. fra Internet
2. Downloder den nye bios version (en fil) fra bundkortsproducenten. fx. "bios717.bfg" eller lign.
3. Downloader  et bios installations program(flash program) ...fx. aflash.exe eller lign. ( man kan ikke bruge et vilkårligt program, det afhænger af bios type/ producent hvad det hedder.) - - skaffes også fra bundkortsproducent.
4. Udpakker de to hentede filer og kopiere dem til en disk/cd
5. Starter PC op med bootdisk/cd - stadig med den gamle CPU i.
6. indsætter disk med de to filer
7 kørere flash programmet, og vælger at pege på filen med den nye bios-software.
(hele navnet og extension skal med...nemmest hvis man har det noteret)
8. Efter overstået flash, - gå ind  i BIOS og vælg "load defaults" for at indlæse korrekte værdier.
9. laver evt. tilpasninger i bios hvis man har særlige ønsker.
10. krydser fingre og håber at maskinen så kører igen.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
30. januar 2011 - 16:44 #5
Enkelte (nyere) systemer kan initiere en bios-opdatering fra windows brugerfladen, men de systemer er stadig ret sjældne.
98-99% chance for at du ikke har denne facilitet.