Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2011 - 18:07 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Problemer med upload af mp3

Når jeg forsøger at uploade en mp3 fil til siden ReverbNation, mislykkedes det og jeg får følgende besked:

There is 1 problem with this form:
• MP3 file must have a sample rate of 44.1 kHz

Hvad er problemet?
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2011 - 18:20 #1
Det betyder, din musik ikke har en sample rate på 44,1 kHz.

For at forstå, hvad "sample rate" er, så prøv at læse her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sampling_rate

Hvor kommer din musik fra, og hvilket program bruger du til lydarbejdet?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2011 - 18:27 #2
Den sider er for teknisk for mig. Forstår ikke meget af alt de de skriver...

Det er en fil som en bekendt har indspillet. Altså egen produktion. Jeg kender ikke noget nærmere til hvad han har gjort. Men der er før uploadet mp3 filer til samme side som er lavet på samme måde.

Er der ikke noget jeg kan gøre for at få det til at fungere?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2011 - 18:44 #3
Jeg er ikke synderligt computer interesseret. Benytter min pc til ting jeg er tvunget til, fordi det ikke lader sig gøre på andre måder.
Altså har jeg faktisk ikke lyst til at lære noget (jeg har andre hobbys!). Har blot brug for at få afklaret om der er noget jeg kan gøre. Hvis ikke, det var så det. Hvis ja, _hvad_?
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2011 - 19:28 #4
Hvis du ikke selv er interesseret i computere, og hvordan de fungerer, så er din eneste løsning at bede din bekendte om at sende filerne til dig i et format, som ReverbNation accepterer. I dette tilfælde betyder det, at filerne skal have en sample rate på 44,1 kHz, hvilket de åbenbart ikke har.

Jeg har kigget lidt på ReverbNations sider, og jeg kan se, at de arbejder med lyd til mange former for medier. Det betyder formentligt, at lydfilerne skal uploades i et format, som det pågældende medie arbejder med. Sample rate og andre ting kan være forskellige fra medie til medie.

Så når du ikke selv vil, er løsningen, at din bekendte sætter sig ind i kravene til lydfilerne fra ReverbNation og sender dem til dig i det rigtige format.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 00:10 #5
Citat: "... bede din bekendte om at sende filerne til dig i et format, som ReverbNation accepterer."

Det er netop mp3 filer man skal uploade.

Det er de pågældende filer (fire filer med samme band) som ikke vil uploades. Jeg har uploadet to andre (mp3 filer) helt uden problemer!
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2011 - 01:16 #6
MP3-filer kan laves med flere forskellige sample rates.

De sidste, du har fået, har tilsyneladende ikke en på 44,1 kHz, medens de to første havde. Spørg din ven, hvilken sample rate de er lavet med.

Har du musikken på din computer eller hvad, og hvilket styresystem bruger du?
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 01:23 #7
Ok.

Ja jeg har filerne liggende i en mappe på computeren.
Det er XP Professional.
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2011 - 01:32 #8
OK. Prøv at højreklikke en af filerne > Egenskaber > Dokumentinfo > Avanceret > Lydsamplingshastighed (eller "sample rate") > Hvad står der her?
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 01:34 #9
"Lydsamplingshastighed 48 kHz"
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 01:37 #10
Kan se at der i de to jeg kunne uploade står 44kHz.

Jeg forstår ikke den tekniske side, men kan godt se problemet...
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2011 - 01:38 #11
Netop. Lydsamplingshastighed (sample rate) skal åbenbart være 44,1 kHz for at blive accepteret hos ReverbNation.

Så, som jeg skrev tidligere, få fat i din ven og få ham/hende til at konvertere filerne til 44,1 kHz.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 01:41 #12
Ok.

"Konvertere filerne".
Det der i denne situation menes med konvertere, er ikke noget j e g kan gøre _ved de eksisterende filer_, vel?
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 01:44 #13
Nej ok. Tænkte nok der med konvertere her mentes noget helt andet end det jeg kendeer til (fra format til format).
Skulle bare lige være sikker på det ikke var noget jeg kunne gøre med et sådan program.
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2011 - 01:55 #14
Hvis du ændrer sample rate, kan du risikere at musikken kommer til at køre hurtigere eller langsommere, hvis det ikke bliver gjort korrekt.

Lyden kan også risikere at blive dårligere på anden måde, så det bedste er at starte forfra med råmaterialet, som jeg går ud fra, du har.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 02:00 #15
Ok.

Jeg har det ikke. Men går ud fra han har, da det er noget h a n har indspillet.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 02:01 #16
Tak for hjælpen.
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2011 - 02:06 #17
OK. Som sagt skal man helst kende en hel del til lydarbejde for at få det til at virke.

Held og lykke med projektet :-)
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2011 - 02:06 #18
Og velbekom og tak for point :-)