Avatar billede merrild Nybegynder
18. januar 2011 - 19:09 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Thinkpad T60 - lukker pludseligt

Jeg ejer en (nok) 3-4 år gammel Lenovo Thinkpad T60, og er generelt rigtig glad for den. Især siden jeg har installeret Windows 7 på den. Jeg har dog et problem med den: Den slukker meget pludseligt og abrupt. Jeg har i længere tid kørt med temperaturmonitorering, og den ligger som oftest omkring 60-70 grader. Men temperaturen er dog ikke særligt høj, idet computeren lukker ned. Jeg har i øvrigt ikke kunne finde andre forhold, der skulle provokere det - altså ingen tunge programmer, uden AC/med AC, rystelser osv.

Jeg tror ikke det er WIN 7's skyld idet min bror har en T60p, som han har haft samme problem med, mens den kørte XP - problemet blev løst, da han installerede WIN 7 i stedet.

Jeg har dog først erfaret problemet, efter jeg fik et uorginalt SANYO batteri i. Min brors havde dog ikke noget problem med det nye batteri.

Jeg håber, nogen kan hjælpe med dette problem. På forhånd tak!
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2011 - 19:41 #1
Tror det er et driver problem.

Har du da du installerede W7 installeret alle windows 7 driverne fra Lenovos hjemmeside.
Det være sig chipset, power management osv. osv - ALLE driverne til windows 7.

Husk Vista drivene kan i 995 af tilfældene ikke bruges til W7, så det skal være W7 drivere du installere - husk tillige at der er forskel på 32bit drivere og 64bit drivere.
Du skal derfor huske at vælge de korrekt når du henter, nogle gælder dog for begge bit systemmer.
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2011 - 19:42 #2
Avatar billede merrild Nybegynder
18. januar 2011 - 19:54 #3
Netop drivere har også været i mine overvejelser. Jeg benytter blot win 7's egen opdatering men også Lenovo Software Update, som selv henter og installerer. Først gjorde jeg det manuelt, og der var der blot endnu flere fejl: Kunne ikke vågne efter standby mm.

Burde driverne ikke være i orden, når den selv henter de nyeste (og mest kompatible? )
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2011 - 20:04 #4
Har du nogle udråbstegn i Enhedshåndtereing ?
Evt. noget der hedder "andre enheder" ?

Normalt installere man W7, går på Leneovo og henter alle drivene der.
Jeg henter altid manuelt, men Lenovo update skulle også kunne klare det, er blot ikke sikker på at den evt. kun tager og opdatere standard driver der er/bliver installere via W7
Avatar billede merrild Nybegynder
18. januar 2011 - 20:18 #5
Niks - ingen udråbstegn. Jeg har opdateret, så tit det har været muligt - altså gennem W og SystemUpdate
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2011 - 20:22 #6
Prøv at installere Chipset driveren fra Lenovos hjemmeside.
Avatar billede haverslev Novice
18. januar 2011 - 20:23 #7
Intel Chipset
Windows 7 (32-bit, 64-bit), Vista (32-bit, 64-bit), XP (32-bit, 64-bit) 24 Jun 2010

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-73684
Avatar billede merrild Nybegynder
26. januar 2011 - 22:35 #8
Hmm - har kørt med ovennævnte chipsæt driver (9.1.1.1027) siden d. 17. og i dag skete det igen. Ca. samme frekvens som normalt.

Skete under ganske normal brug.

Nye forslag/tanker?
Avatar billede haverslev Novice
27. januar 2011 - 08:06 #9
Hvis ikke du har installeret, så prøv at installere:
Power Manager
Windows 7 (32-bit, 64-bit), Vista (32-bit, 64-bit)

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/migr-62928.html

Ps. en bios opdate kunne også være en mulighed pga. forbedrede power ifm. ATI
Avatar billede merrild Nybegynder
01. februar 2011 - 21:08 #10
Been there.. Intet nyt :(
Avatar billede haverslev Novice
04. februar 2011 - 19:44 #11
Har du opdateret bios ?
Avatar billede merrild Nybegynder
04. februar 2011 - 23:10 #12
Bios også opdateret. I dag har jeg også installeret mere ram (max på 3 gb), samt haft blæseren skilt ad og renset. Tvivler dog på, at det gør den store forskel - temp. ligger stadig omkring 50-60 grader. Hvis under hård belastning 70 tops. Det er vel ikke direkte unormalt? Desuden har jeg jo netop ikke oplevet nedlukning kun når den har været varm.

Det skal dog siges, at det efterhånden er flere uger jeg oplevede det sidst - hvilket dog var efter opdatering af bios og PM
Avatar billede haverslev Novice
06. februar 2011 - 14:55 #13
Virker den ok nu eller?
Avatar billede merrild Nybegynder
06. februar 2011 - 15:02 #14
Det er i hvert fald gået lang tid siden jeg sidst oplevede problemet.

Nu giver jeg tid, og ser om det sker igen. Jeg skal nok vende tilbage :)
Avatar billede merrild Nybegynder
06. februar 2011 - 21:20 #15
Så skete det igen!
Jeg er bange for, at det måske har noget med batteriet at gøre.
Husk på, at det er et uoriginalt batteri fra Sanyo.
Jeg har nemlig oplevet et par gange, hvor batteriindikatoren på kabinettet skifter til orange (for lav spænding), hvorefter windows forbereder dvale, ligesom den har fået besked på, ved lav strømspænding. Dette er sket, selvom der har været masser af strøm på batteriet. Desuden er det mærkeligt, at jeg også mindes, at den pludselige nedlukning også er sket med strømforsyning tilsluttet. Måske blot 2 forskellige problemet?
Avatar billede merrild Nybegynder
24. marts 2011 - 15:20 #16
Nu går det helt galt.

I dag har den lukket 3 gange, uden at have nået bemærkelsværdigt høje temperaturer. Maks 70 grader.

Dog havde computeren i sidste uge ligget tændt i tasken, og var blevet omkring 80 grader
Avatar billede haverslev Novice
24. marts 2011 - 17:50 #17
Prøv lige at lave en test på dine ram.
http://www.memtest.org/
Avatar billede merrild Nybegynder
25. marts 2011 - 09:39 #18
RAM er fine og i øvrigt nye.
Jeg har afinstalleret Lenovos strømstyring, da jeg ikke oplevede problemet efter at have kørt uden batteri. Nu kører jeg med batteri og Windows inkluderede strømstyring, og der har ikke været problemer i dag. i øvrigt er maskinen koldere.
Avatar billede merrild Nybegynder
29. marts 2011 - 15:34 #19
Har afinstalleret Lenovos strømstyring. Har ikke haft problemer siden.

Tak for jeres råd under alle omstændigheder!
Avatar billede merrild Nybegynder
29. marts 2011 - 15:34 #20
svar