Avatar billede Zorrik Nybegynder
18. januar 2011 - 15:59 Der er 3 kommentarer

Laptop til studiebrug, lidt poker/light gaming og HD-film

Hej alle

Jeg står og skal ud at investere i en ny laptop.
Den skal som overskriften siger primært bruges til studiebrug, hvilet vil sige Office, Internet browsing mm., men også et tegneprogram, Autodesk Revit Architecture der har vist sig ret krævende (i hvert fald på min nuværende laptop).
Her er et link til deres anbefalede systemkrav:
http://images.autodesk.com/emea_nw_w_main/files/autodesk_revit_architecture_2011_Systemkrav.pdf
Ydermere skal jeg bruge den til at spille en smule poker på og også se film i HD kvalitet. Jeg vil derfor foretrække en skærm i Full HD opløsning.

Ud over de allerede nævnte, har jeg følgende krav til min nye laptop:
- den skal være forholdsvis mobil, hvilket vil sige maks. 15,6". Den skal samtidig heller ikke være for lille (<14"), da jeg også gerne vil bruge den til at se film fra en gang i mellem. Den jeg har nu er en 12.1" og den er i hvert fald alt for lille. Desuden skal vægten også gerne holdes så langt nede som muligt.
- batterilevetiden skal gerne være høj, men alt over 2 timer er fint, da jeg for det meste vil have mulighed for strømtilslutning.
- harddiskens overførselshastighed ønskes også så høj som muligt.

Prisen er som sådan underordnet, men tilsigter ikke at investere meget mere end 10.000 hvis ikke det er strengt nødvendigt.

Jeg har ikke megen forstand på køb af laptop, men jeg har de sidste par dage prøvet at sætte mig lidt ind i det og til dette har jeg et par spørgsmål.
Så vidt jeg kan forstå er en Intel Core i5 at foretrække frem for en i7 i mit tilfælde, da jeg ikke vil have bruge for en 4-kernet processor og at det derfor er en fordel at have f.eks. en Intel Core i5-460M 2x2,53GHz fremfor en Intel Core i7-740QM 4x1,73GHz.
Er det rigtig forstået?

Grafikkort har jeg ingen kendskab til overhovedet, og ved samtidig heller ikke hvad mit behov er, så der må I gerne skrive et par linjer hvad jeg skal tage med i mine overvejelser.

Jeg har kigget på en række laptops som jeg synes ser udmærkede ud, men vil gerne have andres input også. Her er de 3 jeg har kigget mest på:

Laptop nummer 1:
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=700320020&gruppe=PCnotevision

Laptop nummer 2:
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=700320040&gruppe=PCnotevision

Laptop nummer 3:
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=764165&SamleMenuID=9999&gruppe=7&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=MSI&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

MSI har jeg læst både godt og skidt om, så der er jeg i tvivl.
De 2 fra MM-Vision har jeg ikke rigtig læst noget om, men synes de ser udmærkede ud. Den ene er med i5 og den anden med i7.

Jeg har desuden hørt at både Sony og Asus også skulle være gode, men har ikke læst så meget om deres maskiner endnu.

Hvad har I af tanker omkrig de 3 jeg har linket til, og hvilke andre kan I anbefale?

På forhånd tak!
Zorrik
Avatar billede Zorrik Nybegynder
18. januar 2011 - 16:10 #1
Jeg glemte måske lige at nævne at den skal være så lydsvag som muligt og at kølingen skal være god.
Min nuværende bliver tit for varm og slukker derfor.
Avatar billede merrild Nybegynder
18. januar 2011 - 19:37 #2
Zorrik.

Umiddelbart vil en macbook pro med i5, jo opfylde dine behov ganske fint - der vil du dog blive nødsaget til at køre en windows emulator, hvilket eftersigende ikke er til meget gene.

Du kan naturligvis også få rigtig meget pc for en macbook's pris.

Hvis jeg var dig ville jeg kigge på Thinkpads - de er robuste samtidig med, at de er mobile. Desuden skulle denne: kortlink.dk/computersalg/8nct uden problemer kunne trække dit tegneprogram, da den kan opgraderes til 8 gb ram.
Desværre har den ikke et 'vildt' grafikkort, som man kan skifte over til, når man alligevel ikke har behov for lang batteritid.

Mindre robust, billigere og dog stadig potent er denne acer: kortlink.dk/wupti/8ncw - den er slank og mobil, du kan skifte mellem grafikprocessorne alt efter om du har brug for kræft eller batterilevetid.

Jeg synes desuden, at dit første mm-vision link er ganske interessant - især hvis du opgrader harddisken og ram.

Nu har jeg nok desværre forvirret dig endnu mere - men jeg synes du skal kigge dig lidt omkring igen - google lidt forskellige reviews, og så vende tilbage med endnu skrappere krav :)
Avatar billede Zorrik Nybegynder
19. januar 2011 - 14:12 #3
Tak for inputs merrild.

Jeg vil hellere have en pc end en MacBook - I hvert fald i denne omgang.
De to du linker til er ikke med Full HD opløsning.

Med hensyn til MM-Vision's bærbare.
Hvis nu man vælger i5 (linknummer 1) og opgraderer den til 8GB ram (675 kr) og Solid State Hybrid Disk (500 kr) kommer den til at koste 6895 + 675 + 500 = 8060 kr, hvor i7'eren (http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=700320030&gruppe=PCnotevision) også med 8GB ram vil koste 7995 + 675 = 8670 kr.
Der er så kun 610 kr til forskel på en i5 og en i7 med ellers samme specifikationer.
Hvad vil så være at foretrække og hvorfor?

Har du forresten nogen ide om hvor meget batterilevetiden forringes ved i7 fremfor i5?
Og hvad med støjniveauet?

Hvad er der desuden at sige om MSI'eren som jeg linkede til og er der andre forslag ud over de to du linkede til som ikke var med Full HD screen?