Avatar billede piher Nybegynder
10. januar 2011 - 10:07 Der er 10 kommentarer

Komprimering af lydfiler i Audacity

Hej
Jeg laver selv lydfiler i Audacity og /gemmer/exporterer dem som mp3 filer. Men de bliver så afsindig store (60-80MB). Kan jeg enten inde i Audacity eller via et konverteringsprogram gøre dem mindre?
hilsen Pia
Avatar billede HBP2 Praktikant
10. januar 2011 - 12:22 #1
I audacity på min PC kan man angive bitraten når man vil eksportere til MP3: i "Export" vinduet er der en (stor) knap med "Options...", her kan man vælge bitrate (quality) fra 8 til 320 kbps.

Normalt er det ikke en god ide at konvertere MP3 filer - gentagen re-kompression ødelægger lyder. Nu er det også svært at sige om 60-80 MB er stort eller ej - det kommer jo an på hvor mange minutters musik der er i de 60-80 MB...
Avatar billede piher Nybegynder
10. januar 2011 - 12:40 #2
Tak for dit svar.
Det er lydfiler som varer en times tid. Er ikke en haj til dette men hvilken bitrate ville passe til en lydfil i den længde uden at ødelægge lydkvaliteten?
Avatar billede HBP2 Praktikant
10. januar 2011 - 12:55 #3
For MP3 er 160 kbps (=20 kilobytes/sekund) ikke unormalt.
20 kilobytes/sekund i 3600 sekunder = 72Mbytes. Så jeg tror ikke der er noget galt med din opsætning.

DU er muligvis andre filformater end MP3 som kan give samme kvalitet ved laver bitrate, men jeg ved ikke om audacity kan eksportere de formater, og en normal MP3 afspiller kan sikkert ikke afspille dem.
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2011 - 13:06 #4
Du skriver, at du selv lave lydfiler. Hvilken slags lydfiler, musik eller tale?

Optager du i 44.1KHz, 96KHz eller noget helt andet?

Og hvad skal lyden bruges til?
Avatar billede piher Nybegynder
10. januar 2011 - 13:30 #5
Jeg laver undervisnings lydfiler som skal kunne downloades via en webshop og KHz ved jeg slet intet om. Men det rejser et nyt spørgsmål - hvad bør jeg optage i? og er det i Effekt at jeg ændrer det?
Alt det man ikke ved man ikke ved, suk
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2011 - 13:41 #6
#5.

Så skal jeg lige have svar på et par spørgsmål til.

Hvor optager du lyden fra? Er det din egen stemme eller hvad?

Hvordan skal lyden bruges, dvs. skal folk lytte til den på computer, til foredrag eller hvad?

Er der nogen, som har beklaget sig over filstørrelserne?

Er det kun denne ene lydfil, eller kommer der flere?
Avatar billede piher Nybegynder
10. januar 2011 - 14:10 #7
Det er min egen stemme som jeg optager via en mikrofon via Audacity.
Folk skal downloade via min hjemmeside og det skal afspilles via computer eller mp3 afspiller.
Problemet m størrelsen er at min shop ikke kan uploade lydfiler som er større end 2MB. Det er wordpress jeg har shop i.
Avatar billede HBP2 Praktikant
10. januar 2011 - 15:35 #8
Hvis det bare er tale, ikke musik, så er det måske ikke nødvendig med så god kvalitet.

Som sagt, min versionen af audacity har en menu hvor man kan vælge kvaliteten - har din version ikke også dette? Der kan kvaliteten reduceres til 8kbps - det ville blive omkring 3.6MB/time og ville sikkert være tåleligt at høre på, hvis du også under Preferences/Quality reducerer frekvensen til 8kHz.
Avatar billede piher Nybegynder
10. januar 2011 - 16:37 #9
men når upload limit er 2M (der står faktisk ikke MB) så skal jeg jo stadig længere ned i størrelse eller ?
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2011 - 17:37 #10
Selv med 8kbps bliver lyden dårlig. Jeg ville ikke selv gå under 16kbps.

Din eneste løsning, så vidt jeg kan se, er at finde et andet sted at uploade filerne. Du får aldrig ca. 1 time presset ned til max 2MB uden meget dårlig lydkvalitet.

Selv om det vha. forskellige fiksfakserier skulle lykkes at lave filen så lille, er der stor sandsynlighed for, mange afspillere ikke vil kunne "forstå" filerne, altså oversætte det til lyd, deres afspillere kan klare.