Avatar billede knowman Juniormester
09. januar 2011 - 00:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Synology DS-410 opsætning

Jeg har installeret min Synology DS-410, og den optræder nu under netværk som DISKSTATION. Hvis jeg prøver at tilgå denne, skriver den "Angiv adgangskode til netværket" og skriver nederst Logonfejl: Ukendt brugernavn eller forkert adgangskode.

I DiskStation Manager under Diskenhedsstyring kan jeg se Diskenhed 1, som er RAID 1 (jeg har to 2 TB diske i, som jeg har konfigureret som RAID 1). Så vidt så godt. Men hvordan får jeg nu adgang til at kunne gemme på min harddisk. Jeg går ud fra, at den skal have en drevbetegnelse på en eller anden måde?

Mvh Peter.
Avatar billede 50ccm Juniormester
09. januar 2011 - 00:49 #1
Det lyder underligt, du skal kunne tilgå din Nas via dit Netværk ved og taste de samme administrator logon oplysninger som du bruger til DiskStation Manager ind (Bruger: admin Kodeord XXXXXXX) (Skal kun gøres første gang (Windows 7)) så skulle de mapper der er oprettet på roden gerne dukke op.
Avatar billede chalde Seniormester
09. januar 2011 - 01:38 #2
Du skal først oprette shares på NASen.
Men se: http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_share_data_locally_using_the_Synology_server_as_a_File_Server
Der finder du vejledning til at oprette shares, lave brugerkonti, mappe drev på klienter osv....
Avatar billede knowman Juniormester
10. januar 2011 - 12:04 #3
Er det virkelig så besværligt at få en  Synology NAS til at spille? Jeg har netop hjulpet en bekendt med at sætte en NAS fra TDC op - det var en simpel wizard man kørte igennem, og så var den der, som et ekstra drev. I løbet af få minutter. Nå, men DS-410 kan naturligvis også meget mere.

Det vil altså sige, at jeg mangler at:
1) Oprette shares (iøvrigt så jeg på en youtube video, at der der pr. Default skulle være oprettet en række Shares - men min er helt blank).
2) Lave brugerkonti til de brugere, der skal tilgå NAS'en
3) Mappe drev - det skal altså gøres på hver af klienterne?

Findes der virkelig ikke en samlet guide med alle de steps, som skal gøres for at sætte det hele op, fra start til slut? Det tætteste er ovenfor nævnte youtube video (http://www.youtube.com/watch?v=XdCSl793bk0).
Avatar billede knowman Juniormester
10. januar 2011 - 12:05 #4
PS: Hvis jeg nu bare vil have, at den skal være et drevbogstav, som skal være tilgængelig for alle på mit trådløse netværk, er der så ikke en let måde at gøre det på?
Avatar billede 50ccm Juniormester
10. januar 2011 - 12:18 #5
Hvis du som Administrator gør som jeg har beskrevet ovenfor, burde der fra ny være oprettet følgene mapper på roden: music, photo, video, public, web, det kan være der er oprettet flere end dem det er snart længe siden jeg har sat en op fra ny. Skal du så oprette brugere på Nas'en skal du ind og oprette bruger konti og tildele dem rettigheder, dette skal gøres for hver enkelt bruger der skal have adgang.
Avatar billede 50ccm Juniormester
10. januar 2011 - 12:34 #6
Du kan tilknytte drev bogstaver enten igennem DiskStation Manager, eller ved og åbne Denne computer/tilknyt netværks drev så kan du ad den vej tildele mapperne drev bogstaver.
Avatar billede chalde Seniormester
10. januar 2011 - 13:02 #7
#3 Synes nu det er yderst lige til, så længe du gør som beskrevet i mit link.
Du har købt en professionel NAS med mange funktioner, ikke en pensionist-NAS med basale funktioner. Det betyder at der er flere trin du skal igennem udover at sætte den op.

Alternativ: Brug Synology assistenten til at oprette drev http://www.synology.com/support/download.php?lang=enu
Avatar billede knowman Juniormester
10. januar 2011 - 18:49 #8
OK - jeg var ikke klar over, at disse default shares ville blive oprettet, når man loggede på som admin. Den opretter dem ikke, når jeg logger på som admin (hvilket jo faktisk lykkedes mig) - men det skyldes måske, at jeg har oprettet et share manuelt. Men er det lige så godt at oprette disse Shares manuelt? Der er noget med, at hvis man skal tilgå NAS'en med DNLA (fra nyere TV etc.), så skal netop de shares findes, jf. ovenst. video. På videoen ser det også ud til, at der er nogle flere shares.
Avatar billede chalde Seniormester
10. januar 2011 - 20:01 #9
Læs først wikien. Der finder du svar på mange af dine spørgsmål: http://forum.synology.com/wiki/index.php/Contents

Anyhow.
- Følgende shares skal du ikke oprette manuelt: Video, Music og Photo. De oprettes når du aktiverer Media Server, Audio Station og Photo Station. Opret dem derfor ikke manuelt.
- Andre shares skal du oprette manuelt (f.eks. en download mappe til download station, backup mappe, hjemmemappe til brugere eller diverse andre du nu ønsker). Se evt.
- Når en bruger skal have adgang til et share, skal brugeren oprettes og tildeles rettigheder til det pågældende share.
- Du kan tildele rettigheder pr. bruger eller pr. brugergruppe.
- For at få adgang til shares fra en klient (computer, medieserver osv), skal der logges på. Dette kan ske gennem flere veje, men ud fra hvad jeg tolker, ønsker du at brugere får mappet et drev. Se nærmere her: http://forum.synology.com/wiki/index.php/Mapping_a_Network_Drive#How_to_map_a_drive_using_a_.22Windows.22-based_computer
- For DLNA og logon på Medieserveren må jeg henvise til manualen til din DLNA klient. Her anbefales det at du opretter en særskilt bruger til dette.

Jeg har følgende:
- Shares: Auto oprettede shares, backup share, download share mfl.
- Brugere: De brugere i husstanden der normalt går på NAS'en, gæstebruger, bruger til min mobil, bruger til HTPC, bruger til min netradio mfl.
- Grupper: Users, admins, guests

På denne måde kan jeg nemt give multiple brugere adgang til shares, samt deny adgang til andre ved brug af gruppeobjekter eller enkeltbrugere.
F.eks. har min HTPC kun læseadgang til photo, video og music, gæster har begrænset læseadgang til nogle få shares, og skriveadgang til et enkelt share, jeg selv har naturligvis adgang til alt osv...
Avatar billede knowman Juniormester
10. januar 2011 - 21:03 #10
Mange tak for hjælpen. Jeres svar har fået mig på vej, og jeg har nu  oprettet et fælles share, hvor jeg har lagt et dokument ned, og det ser ud til at virke.

Vil I sende mig svar?
Avatar billede 50ccm Juniormester
11. januar 2011 - 12:41 #11
Ok godt du fik styr på det.