Avatar billede NielsVR Nybegynder
08. januar 2011 - 14:41 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål om el-installation og mærkelig opførsel på kontakterne i min stue

Hej!

Det her er første gang, jeg er på eksperten.dk, så bær over med mig, hvis jeg gør noget forkert.

Jeg har i min stue tre sæt stikkontakter og en afrbyder til loftlyset midt i rosetten. For nogle måneder siden havde jeg nogle problemer med strømudfald. En gang imellem forsvandt strømmen i hele stuen og kom tilbage efter lidt tid.

Det faldt heldigt sammen med at nabolejligheden var ved at blive renoveret, så jeg lokkede en el-kyndig over med noget kaffe, og han fandt ud af, at det var en løs forbindelse i én af stikkontakterne i stuen. Åbenbart er de serieforbundet, så da ledningen, der lå i væggen havde revet sig løs fra kontakten, røg strømmen i hele stuen.

Han pillede kontakten fra hinanden og maste ledningen på plads igen. Voila! Alt var fryd og gammen.

Men nu står jeg igen med samme problem. Strømmen er røget i stuen, og der er ikke røget en sikring - har prøvet at skifte den.

Jeg tænkte at det nok var det samme, og jeg havde jo set hvad han gjorde, så jeg fandt en skruetrækker frem og skilte kontakten ad. Det er en dobbeltkontakt med afbryder til loftlyset placeret over de to udtag. Fuldstændigt magen til på denne side: http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Bolig-inde/Vaegafbrydere-og-stikkontakter/e_137_3566.page - nederst på siden ved eksemplet på en kontakt, der sidder hhv. uden på væggen og indlejret i væggen. Sådan en kontakt har jeg. Bygningen er fra 1880erne, og det er de originale ledninger, der stikker ud af væggen bag kontakten - stof og det hele :)

Jeg har dog ikke kunnet se, at der skulle være nogen løse forbindelser. Det hele sidder fint fast. Og min skruetrækker, som har sådan en polsøger, lyser på alle ledere. Også hvis jeg stikker den ind i hullerne i udtagene foran er der lys i skruetrækkeren.

Nu er jeg jo lægmand, så for mig virker det supermystisk, at alle huller og ledninger får skruetrækkeren til at lyse samtidig med at jeg ikke kan få en lampe til at lyse, når jeg putter den ind i stikkontakten? Heller ikke de andre kontakter. Og ja, jeg har checket at lampen virker :)

Er der nogen elkyndige, der har en god idé til hvad der kan være problemet her? Jeg er totalt ruineret for tiden, og har knap nok penge til mad, så et besøg fra en elektriker er helt udelukket. Klarer mig p.t. med en forlængerledning fra soveværelset :)

På forhånd tak.

Niels
Avatar billede vejmand Juniormester
08. januar 2011 - 16:34 #1
Hmmm, det er muligt du vil få nogle råd herinde, men jeg tvivler meget på du vil få råd fra nogen som ved noget om det......

Som jeg ser det, skal du have besøg af en elektriker.....alt andet er efter min mening for farligt.
08. januar 2011 - 19:27 #2
Enig - 3 dobbelt korrespondance system i et gammelt hus er en 'videnskab' !!!
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
08. januar 2011 - 20:36 #3
Hej Niels

1. Det vil ikke være sidste gang der er problemer når du stadig "bruger" stofledninger.. De er mildest sagt roden til alt ondt.

2. Så længe du husker at slukke for sikringsgruppen, kan du ganske sikkert kigge efter løse forbindelser uden at komme til skade.. Er ikke sikker på at man godt selv må .. men det er ikke farligt hvis der er slukket.

3. Med stofledninger, når du åbner for en stikkontakt eller lampeudtag, så risikerer du meget vel at lave nye løse forbindelser.. hvis du er heldig.. og hvis du er uheldig at lave lednings-knæk længere inde i røret end man lige kan komme til .. og så vokser den kommende elektrikker regning.

3 stk. 2 :) ... en elektrikker gør det med samme risiko, så du kan lige så godt prøve selv først.

4. og nu til dit egentlige problem .. Hvis der er strøm på/lys i skruetrækkeren lige meget hvor du sætter den til henne kunne en mulig løsning være at den løse forbindelse sidder i lampe udtaget.. enten på fasen eller 0'en ..

5. på en skruetrækker der lyser når den rammer en fase, kan det være svært at se hvor meget spænding der er på, og det kan derfor være en fordel med et måle-apperat som kan vise hvor mange volt spænding der er hvor du måler. eks. kan en løs forbindelse resultere i en meget lavere spænding end der skal til for at få lampen til at lyse, men stadig spænding nok til at få skruetrækkeren til at lyse.
sådanne en her kunne være et hit: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4473

og til karia-larry .. så er de ikke så tricky endda. Der er jo kun 2 korrespondance afbrydere, og resten er krydningsafbrydere.. og så længe man har styr på sine korrespondancer .. så er det ikke noget problem at sætte krydsere på .
Avatar billede NielsVR Nybegynder
08. januar 2011 - 21:16 #4
Hej, therealyoda :) Og selvfølgelig også I andre :)

Jeg kom til at tænke over pkt 4) - det med lampeudtaget. Er ikke helt sikker på hvad det betyder, men kom til at tænke på, at jeg tog loftslampen ned for at få plads til juletræet. Strømmen virkede nu fint efterfølgende, men satte netop lampen op igen for at se om det havde nogen effekt. Det havde det ikke.

Jeg har lige dobbelttjekket med HFI-relæet, og det er faktisk samme gruppe som jeg bruger i køkkenet - hvis jeg slukker for strømmen her lyser lampen i skruetrækkeren ikke længere.

Spørgsmål: Kan det have noget at gøre med andre kontakter i samme rum? Har tænkt over at jeg har et sæt udtag, som aldrig har virket, og her kan jeg kun få lampen i skruetrækkeren til at lyse i det ene hul til stikkene. Det er muligt, det er fordi der ikke skabes kontakt til noget kobber inde i hullet, men kom bare til at tænke på det.

Hvis der er halvdårlig forbindelse, som du beskriver, burde der så ikke et eller andet sted være noget svag belysning i en af de pærer, jeg kobler på? Ligesom en dæmper?

Tak for jeres svar :)

Niels
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2011 - 22:01 #5
Har du kommet til at køre spænding på en O ledning i lampeudtaget da du tog lampen ned?
Avatar billede NielsVR Nybegynder
09. januar 2011 - 00:51 #6
Det tvivler jeg på... Ved ikke hvad en O-ledning er? Skruede også bare lederne fri af deres bøsninger, og var meget forsigtig. Der var heller ikke spænding på. Og hvis jeg havde gjort noget forkert da jeg tog den ned, ville det så ikke også have vist sig med det samme? Strømmen virkede fint i dagene efter?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2011 - 09:55 #7
Jo det skulle det. Du skal nok have besøg af en kyndig til dette som foreslået af de andre. Du kender ikke en privat kammerat der roder med det til dagligt?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2011 - 09:59 #8
O ledning (nul)er den ikke strømførende (typisk blå i nyere installationer). Fase er normalt brun. Tændledninger kan have mangd forskellige farver, og jord ledning er gul/grøn.
Kun til info.
Men disse farver ændrer sig med alderen af lednigsnettet. Mener i gamle dage var nul og fase hvide og sorte, og jord var vist nok rød (den sidste er jeg dog ikke helt sikker på).
Avatar billede NielsVR Nybegynder
09. januar 2011 - 14:00 #9
Hmmm... Okay. Stofledningerne har ikke nogen genkendelig farve (ud over det sorte stof), og i rosetten er der slet ingen synlige ledninger, kun bøsningerne. I kontakten, jeg har splittet ad er der dog et par blå ledninger, der ligesom går fra den øverste afbryder og videre gennem stikdåserne, og så er den til sidst koblet på endnu en stofledning med en samlemuffe af plastic.

Men hvis det nu ikke er fordi jeg har kortsluttet 0-ledningen - hvilket jeg godt ville sætte min ære ind på ;) - er der så nogen andre bud end en løs forbindelse? Eller alternativt, vil en løs forbindelse i en af de andre kontakter kunne resultere i den her "sjove" opførsel med lysende skruetrækker men intet lys i lamperne?

Tak indtil videre :)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2011 - 19:45 #10
De blå ledninger kan godt være nul ledninger hvis de er plastikbeskyttede.
oppe i lampeudtaget har du de blå ledninger her?
Har du en samling med disse, hvor der evt er en gammel lednig koblet på, kan man skille den samling, og polsøge hver ledning for sig selv. Er der strøm i den gamle ledning kan det jo være denne ikke skal kobles på de blå.
Avatar billede NielsVR Nybegynder
10. januar 2011 - 15:29 #11
Hej :)

Jeg bør nok lige recappe, så jeg ikke forvirrer folk:

Lampeudtaget i rosetten har ingen synlige ledninger, der er kun bøsninger til at skrue loftslampers ledere fast i.

Jeg har ikke fiflet med installationerne; altså, der er ikke skruet på nogen ledninger, kontakter el.lign., eller koblet nogle ledninger på nye samlinger eller muffer eller hvad de nu hedder. Problemet opstod pludseligt uden indgriben, og ikke direkte ifm. nedtagning af lampen, som jeg gjorde flere dage før.

Det med den løse forbindelse var et gæt jeg selv havde, da det er sket før - en ledning havde revet sig fri fra kontakten i væggen. Denne gang kan jeg se og mærke, at ledningen sidder fint fast.

Den lysende skruetrækker på alle ledere, ledninger og huller i kontakten i væggen får mig til at studse over om det denne gang kunne være et andet sted, der er et problem, f.eks. i en af de andre kontakter. Men jeg aner ikke, om det giver nogen mening rent teknisk.

Det er med andre ord et ret mystisk problem i min verden :) Håber på, at nogen kender til den slags symptomer.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2011 - 17:00 #12
Jeg tror måske du har fået det problem at det stof der er om de gamle ledninger måske er smuldret væk, og du derved har fået en forbindelse du ikke skal have.
Ser de gamle ledninger ikke møre ud?
Jeg er dog bange for du bliver nødt til at trække på noget ekspertice. Har du installationer der opfører sig på denne måde, er der jo stor fare for at der kan gå ild i installationen.
Og det kan blive farligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2011 - 17:37 #13
Hej Niels skal du vide mere??
Avatar billede ahlers2010 Novice
11. september 2018 - 13:17 #14
Tjek www.bolius.dk eller http://magasinetboligforbedring.dk/
De bør have styr på det.