Avatar billede ronni_p Nybegynder
06. januar 2011 - 18:23 Der er 4 kommentarer

C5 og automatisk elektronisk fakturering

Først og fremmest godt nytår til jer alle her på Eksperten.dk

Som reaktion på Post Danmarks voldsomme prisstigning på porto pr. 1. april 2011 har jeg valgt at gøre noget ved vores omkostninger i forbindelse med fremsendelse af faktura, rykkerskrivelser og kontoudtog.

Jeg har en række forskellige ønsker og idéer til setuppet og en del af dem har jeg også selv løst, men mangler lige det sidste(Det mangler man jo altid).

En kort beskrivelse af den ønskede løsning:

Når en ordre faktureres sendes den automatisk til en PDF printer der kan forstå PDF kommandoer.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Ordren sendes automatisk til modtagerens e-mail adresse såfremt den er defineret.

Hvis der ikke er defineret en e-mail adresse sendes den automatisk til en default e-mail adresse som der bliver holdt øje med og automatisk sender vedhæftede PDF fil der der opfylder specifikke kriterier videre til vores printer.
Såfremt kunden ikke ønsker fakturaen leveret elektronisk skal der automatisk tilføjes et gebyr på fakturaen og PDF printeren skal ikke have af vide at den skal benytte et Overlayer PDF dokument. Alle PDF kommandoer ønsker jeg oprettet på en side for sig selv, gerne den sidste.

Jeg har selv lavet følgende:

Når en ordre faktureres udskrives der til en PDF printer med følgende PDF kommandoer:
%%DestOverlayPDFTemplateEnable: True%%
%%DestOverlayPDFTemplatePath: C:\\brevpapir.pdf%%
%%EmailFrom: afsender@adresse.tld%%
%%EmailTo:'+DebKart[KontoIdx,OrdKartArkiv.Konto].EMAIL+'%%'
%%EmailBcc: mail@adresse.tld%%
%%EmailSubject:' +'Faktura '+OrdKartArkiv.FakturaFølgeseddel+' fra VIRKSOMHEDSNAVN%%
%%Filepath: C:\\faktura\\faktura_'+OrdKartArkiv.FakturaFølgeseddel+'.pdf%%
%%EmailContent: Tekst i html format%%
%%EmailContent: &mere tekst i html format%%

Jeg har opsat en PDF printer som tjekker for PDF kommandoer og fjerne dem.

Jeg har sat vores printer op til at hente PDF fakturaer fra print@adresse.tld og det virker også helt fint.

Min udfordring består i følgende:
1. Oprette en ekstra side efter selve fakturaen er dannet hvor alle PDF kommandoer er placeret.
2. Mulighed for at tjekke om DebKart[KontoIdx,OrdKartArkiv.Konto].EMAIL er tom, hvis der ikke er nogen mailadresse skal det erstattes med 'print@adresse.tld'
3. Hvis DebKart[KontoIdx,OrdKartArkiv.Konto].EMAIL er tom skal %%DestOverlayPDFTemplateEnable: True%% &
%%DestOverlayPDFTemplatePath: C:\\brevpapir.pdf%% undlades
4. Ved faktureringen/dannelsen af fakturaen skal %%DestOverlayPDFTemplateEnable: True%%
%%DestOverlayPDFTemplatePath: C:\\brevpapir.pdf%% undersøges og hvis den er tom skal der tilføjes en ekstra varelinie på fakturaen i form af et faktureringsgebyr.

Jeg håber der er nogen der har mod på at hjælpe med dette. Når disse grundlæggende ting er på plads vil man med fordel kunne benytte en del af funktionerne ved kontoudtog, rykkerprocedure og mange andre rapporter.

Jeg håber der sidder andre rundt omkring her i DK som vil kunne drage nytte af en tilsvarende opsætning.
Avatar billede mariaf Juniormester
12. januar 2011 - 16:16 #1
%%EmailTo:'+(DebKart[KontoIdx,OrdKartArkiv.Konto].EMAIL?
DebKartKontoIdx,OrdKartArkiv.Konto].EMAIL:print@adresse.tid)
+'%%+'%%
Avatar billede ronni_p Nybegynder
12. januar 2011 - 17:27 #2
Tak for dit hint, det var super brugbart.

Jeg har dog lige teste og lavet nogle tilretninger således at man ikke får fejl i rapporten.

Det korrekte feltudtryk er:
'%%EmailTo:'+(DebKart[KontoIdx,OrdKartArkiv.Konto].EMAIL?DebKart[KontoIdx,OrdKartArkiv.Konto].EMAIL:'print@adresse.tld')+'%%'

Her er det muligt at udskifte modtagerens mailadresse til noget andet, ved at ændre 'print@adresse.tld' til den adresse man ønsker det skal være.
Avatar billede mac123 Nybegynder
25. oktober 2011 - 15:07 #3
Hej,

Jeg har prøvet at få vores C5 til at makke ret, desværre uden held, så jeg håber nogle vil hjælpe mig lidt på vej.

Har prøvet at sætte følgende sti:
%%EmailTo:'+DebKart[KontoIdx,OrdKartArkiv.Konto].EMAIL+'%%'
direkte ind i C5 faktura layout og det gav følgende resultat:

skriver '+CustTable[Accountldx; SalestableArch.Account].Email+' i "TIL" feltet i Outlook

Hvad gør jeg mon galt?
Avatar billede Ptorp Nybegynder
12. marts 2012 - 10:04 #4
Hej mac123

Jeg sidder med præcist det problem du har beskrevet her. Har du fundet en løsning?
Det er som om den tror at det der kommer efter %%EmailTo: er email adresser, og de sættes bare i TIL feltet.

Håber du eller en anden kan hjælpe.