Avatar billede torbentogmand Nybegynder
27. december 2010 - 20:44 Der er 3 kommentarer

Hvorfor recovery disk????

Hej Alle

Jeg er rimelig ny på bærbar pc området,og er i den forbindelse stødt på ordet recovery disk, hvad er det for noget???

Hvorfor er det vigtig at der brændes en recovery disk, og kan en sådan recovery disk laves inden der installeres et styresystem, f.eks win 7, eller kan den først laves efter der er installeret win 7.

Hvordan laver man sådan en disk og hvordan bruges den???

Det er forresten en HP bærbar jeg har tænkt mig at anskaffe mig

Mvh
Avatar billede KHHP Juniormester
27. december 2010 - 21:25 #1
Recovery disks er et sæt CD'er/DVD'er som bruges til at geninstallere computeren, så der kun er det på den der var da du købte den. Alt du selv har lagt ind er væk.
Det er vigtigt at lave disse skiver, da de skal bruges, hvis du få virus, eller harddisken skal skiftes.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. december 2010 - 21:45 #2
i tilfælde af harddisk nedbrud så slipper du for at købe en ny windows-licens, samt hvad der nu følger med af programmer.
Man tager en dvd-skive (ny / skrivbar) og kører programmet til at danne recovery-disk.
Du kan ikke lave den før der er installeret win7/linux, da det netop er det, du laver en kopi af. Ved første start beder maskinen dig om at lave disken - det kan du så udsætte/springe over - men går maskinen død før du har lavet det så er det op til (hp), om de kan/vil gendanne dine programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2010 - 08:06 #3
Skal lige siges at når man snakker om recovery disk, så er det fordi den pc man har købt er preinstalleret med et styresystem, og at du ikke får en systemdisk til at gendanne den med. På pc er der  værktøjer til dette, og man bør gøre det rimelig hurtigt, så der er en ren maskine der laves recovery af.