Avatar billede boholdt Mester
27. december 2010 - 20:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Brug af SPF-records

Hej,

På min webudbyders hjemmeside (
http://blog.unoeuro.com/2010/12/nem-ops%c3%a6tning-af-spf-record/
), kan jeg se det er muligt, at oprette såkaldte SPF-records til mit domæne, så jeg kan godkende, hvilke servere, der må sende e-mails på mit domænes vegne.

Jeg har imidlertid lidt problemer med, hvordan jeg helt konkret skal gøre, for at udvide SPF-recorden, så den også gælder andre servere end dem, der tilhøre mit webhotel.

Derfor har jeg følgende spørgsmål, som jeg håber, der er en som vil svare på:
1. Hvordan gør jeg i praksis, hvis jeg vil udvide den SPF-record, som min webudbyder viser på hjemmesiden med 3 servere (lad os blot sige smtp.fullrate.dk, pasmtp.tele.dk, og endelig alle servere, som hører under domænet mail.dk)?

Sidstnævnte skyldes, at jeg nogle gange sender til en e-mail-adresse under TDC, der blot videresender, hvorfor jeg jo ikke ved, hvilken en server, der rent faktisk tager sig af e-mailen.

Jeg har skrevet lidt på engelsk via en liste under hjemmesiden
http://www.openspf.org
, men de skriver noget, som jeg ikke forstår - ikke fordi jeg ikke kan engelsk, men mere fordi de skriver noget med IP4 og IP6, og noget med ptr et eller andet.

På forhånd mange tak for svaret (jeg håber, jeg har skrevet i den rigtige kategori, ellers sig til).

MVH Anders
Avatar billede The_Buzz Novice
27. december 2010 - 22:43 #1
Jeg vil anbefale dig at bruge denne her:
http://old.openspf.org/wizard.html

Du skal angive din SPF record som en text record i din DNS manager.
Avatar billede boholdt Mester
27. december 2010 - 23:00 #2
Jeg har været inde på den hjemmeside der linkes til, blot er jeg lidt forvirret med hensyn til, hvilke felter jeg skal udfylde, da jeg (endnu), ikke har opsat en SPF-record for mit domæne - da jeg vil være sikker på, den er helt korrekt inden jeg sætter den op.

Nogle, som har en konkret vejledning i, hvad der skal udfyldes?

Jeg er fortsat i tvivl med hensyn til alle servere under domænet mail.dk.

På forhånd mange tak for svar.

MVH Anders
Avatar billede boholdt Mester
30. december 2010 - 22:30 #3
Hej,

Jeg har nu selv leget lidt med, at udvide den SPF-record, som vises på det link jeg nævner først i tråden (hos UnoEuro).

Jeg indsætter den udvidede SPF-record nedenfor:
v=spf1 a:pasmtp.tele.dk a:smtp.fullrate.dk a mx include:spf.unoeuro.com -all
---
Kan det passe, at jeg nu kan sende e-mails via smtp.fullrate.dk, pasmtp.tele.dk, og alle servere hos UnoEuro?

Jeg spørger hellere en gang for meget, da jeg ikke er så skrap til sådanne records.

På forhånd mange tak for svaret.

MVH Anders
Avatar billede boholdt Mester
24. januar 2011 - 16:50 #4
Hej,

Ved udelukkende at sende e-mails via UnoEuro's servere, har jeg fået løst problemet omkring brugen af SPF-records.

Det viser sig, at jeg godt og grundigt har misforstået brugen af SPF-records, herunder, hvordan jeg konkret skal bruge spf.unoeuro.com.

Derfor fejler spf.unoeuro.com-recorden ikke noget, blot har jeg misforstået hvordan den fungerer.

Jeg er rigtig ked af, at jeg har fået UnoEuro's navn lagt på internettet, og sagt deres SPF-record ikke fungerede, når det viser sig den fungerer helt efter hensigten!

For mig skal der lyde et stort undskyld til UnoEuro!

MVH Anders