Avatar billede mensbasic Nybegynder
27. december 2010 - 12:00 Der er 14 kommentarer

Redde data fra ødelagt CD

Hej,

Nogen der ligger inde med et link eller andet godt råd, til en eller anden - gerne gratis tjeneste, som kan redde en tilsynesladende ødelagt CD.

Den er hverken ridset eller skrammet eller på anden møde ødelagt at se på, - mwn pludseligt er alle filer på CD'en væk.. :O

Hvis nogen kunne hjælpe vil jeg blive rigtig glad, det ihvertfald en af filerne på CD'en er ret vigtig for mig..

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
27. december 2010 - 12:06 #1
hvis det er en til 'hjemmebrænde' så kan det være en RW-type, og dem kan man slette/formatere flere gange - jeg tror ikke, at undelete/unformat kan redde data - men prøv med
http://tokiwa.qee.jp/EN/dr.html
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2010 - 12:19 #2
Er det en cd du har brændt filer ind på over flere gange?
Er cd ikke lukket?
Avatar billede mensbasic Nybegynder
27. december 2010 - 12:33 #3
Det er en CD, hvor jeg jævnligt har lagt nogle grafiske filer over på, -og nej CD er ikke lukket.. Men når jeg prøver at åbne den nu, er den helt og holdent tom!:S - Og jeg har ihvertfald ikke slettet noget - den var vel cikra halvt fyldt, så efterhånden lå der en del filer på den.. Men som sagt er det "kun" en som er rigtig vigtig for mig...
Avatar billede mensbasic Nybegynder
27. december 2010 - 12:46 #4
hmmm med http://tokiwa.qee.jp/EN/dr.html
får jeg at vide at det er "ukendt" filsystem..:O Det er ganske almindelige photoshop filer og billeder flest .png
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2010 - 12:49 #5
Og den fil du er bange om har du ikke brændt ved sidste session vel?
Har selv på et tidspunkt været ud for dette symptom, hvor jeg kun kunne se sidste brænde session.
Avatar billede mensbasic Nybegynder
27. december 2010 - 12:55 #6
nej - det var en af de aller første filer som jeg brændte over på CD'en, men den var åben sidste gang jeg brugte CD'en
Avatar billede thov Forsker
27. december 2010 - 13:28 #7
Bruger du et specielt program ved overførsler ?
(Nero InCD, Roxio DirectCD eller lignende).
Avatar billede mensbasic Nybegynder
27. december 2010 - 13:36 #8
Næh - jeg brænder bare direkte til mit f:drev
(men må tilstå, at jeg måske ikke er helt med på hvad du mener..:O)
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2010 - 14:11 #9
Der skulle også være en mulighed her, men jeg har ikke selv prøvet.
Jeg turde forøvrigt heller ikke gemme vigtige data på en gen skrivebar CD. http://www.brothersoft.com/ultimate-boot-cd-63618.html
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2010 - 14:31 #10
Et bedre link. Desværre er er også UBCD syltet ind i den sædvanlige lusk, hvor man skal forledes til at downloade noget helt andet. Det bliver værre og værre med den slags. Vælg den hvor der står:

Softpedia Secure Download (US)
Avatar billede thov Forsker
27. december 2010 - 14:49 #11
Programmer som InCD og DirectCD 'formatterer' først CD'er (der bruges ca. 50MB).
Bagefter kan filer overføres og bræbdes ved simpelt træk/slip, indtil al plads er brugt.
Filer som slettes 'forsvinder' godt nok, men pladsen frigøres ikke.

Når hele skiven er fyldt, skal den 'lukkes' før den kan læses som en normal data-CD.

Det var det jeg mente med 'specielle programmer'.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2010 - 14:55 #12
Avatar billede mensbasic Nybegynder
27. december 2010 - 18:21 #13
Aughh - det går ikke så godt.. Det nærmeste jeg kommer er nok det fra softpedia, men sikkert fordi jeg ikke helt forstår det,at jegikke formår at få det til at virke, - den får godt nok oprettet det virtuelle disk-drev, - men så kommer jeg ikke rigtig videre (også fordi jeg kommer steder hvor jeg ikke er helt "tryg" ved at være..)
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2010 - 01:11 #14
Jeg kan desværre ikke vejlede, for som jeg skrev, har jeg ikke selv erfaring med programmet. Jeg har aldrig mistet noget.