Avatar billede castello Nybegynder
18. december 2010 - 21:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Windows XP kan ej installeres Acer AspireOne

Hej alle!

Har fået fornøjelsen af en lille Acer AspireOne der ikke kunne starte..den hang hver gang ved det sorte Windows billede med den blå bjælke kørende og kom aldrig videre. Forsøgte først med en chkdsk der da også reparede et par fejl men stadig kunne den ikke boote op.Derefter en fixboot og en fixmbr men nej.Valgte så en reparation fra eksternt drev med en XP Home hvor den overskriver den eksisterende XP installation,den kommer så vidt at den kopierer alle filer ind men lige så snart den skal boote fra egen harddisk går det galt... ..Harddisken sidder desværre også langt inde i den lille Acer så den er ikke sådan at pille ud. Acers D2D virkede heller ikke selvom det var aktiveret i bios. Valgte så en formatering uden at slette recovery partitionen og forsøgte at installere XP Home igen...uden held. Efterfølgende har jeg prøvet også at slette den skjulte partition, formateret harddisken om igen men med samme resultat.Har også prøvet at ligge en XP Pro på men nej...Win7 tager den heller ikke ej heller en Ubuntu skive....er det mon harddisken der har fået smadret noget eller hvad??????

Håber i kan hjælpe
Avatar billede 220661 Ekspert
19. december 2010 - 08:46 #1
du har da været noget rundt med forskellige forsøg, og det ser da ud til der kunne være noget galt med harddisken.
Den har ikke brokket sig under formateringen af disken? (melder fejl)
Avatar billede castello Nybegynder
19. december 2010 - 09:14 #2
Hej igen!

Nej den har ikke meldt fejl under formateringen...har haft den partioneret og formateret flere gange. Den ene gang også den lange version til ntfs. Resultat hver gang er at Windows bliver kørt på og når den så skal den genstarte fra egen harddisk står den bare med det sorte Windows logo og den blå bjælke der kan køre til dommedag....nøjagtig som før jeg startede, snøft...
Ville gerne prøve en anden harddisk men må se om jeg ikke kan komme ind til den...skør opbygning af den Acer AspireOne

Mvh Kaj
Avatar billede 220661 Ekspert
19. december 2010 - 09:19 #3
Bootrækkefølge i bios??
Hvordan er den sat?
Avatar billede castello Nybegynder
19. december 2010 - 09:24 #4
Hej igen!

Den er sat til ekstern usb drev...og under genstarten rører jeg ikke tasten igen så da prøver den fra harddisken som prio 2. Har også prøvet under genstarten at gå ind i bios og sige den skal boote fra harddisken...

Mvh Kaj
Avatar billede 220661 Ekspert
19. december 2010 - 09:29 #5
Når styresystem er installeret er hdd0 det den skal boote fra.
Bærbaren har ikke dvd drev vel? Ellers er det 1 boot.
Har du noget i bios der styrer usb enheder? Usb legasy måske?
Har du sæt den på auto.
Avatar billede castello Nybegynder
19. december 2010 - 09:42 #6
Har seks muligheder i bios
usb-cdrom
ide0
usb hdd
usb fd
ide1
Network boot

Men er 100% sikker på den prøver på hd når den rebooter efter
at have læst Windows ind.Er lige ved at hente en bios upgrade ned..
Avatar billede castello Nybegynder
23. december 2010 - 16:09 #7
Hej alle!

Har selv løst problemet...fik pillet harddisken ud og kørte en to timers lang test med WD program uden at finde fejl. Sattae så det hele sammen lavede en bootbar usb pen og opgraderede bios til version 3310...det hjalp så det var åbenbart en korruptet
bios på maskinen. Den havde en version 3114 før.

Mvh Kaj Kæstel
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2010 - 18:09 #8
fint og god jul