Avatar billede Matejzkezman Nybegynder
16. december 2010 - 17:37 Der er 3 kommentarer

XP boot paa ACER - ikke USB boot kompatibel

Hejsa

Jeg skal formatere min aeldgamle laptop - ACER ASPIRE 1360> Jeg ligger inde med et orginalt XP cdkey og ca. 3 forksellige XP Pro versioner. Home Edition ligger der i forvejen, men jeg synes det er paa tide med en ny start for den gamle ACER.

Saa vidt jeg kan se i BIOS har den ikke mulighed for at starte op via USB stik. Jeg kan vaelge CD, Floppy og Harddrive.

Det der sker er at jeg vil boote fra CD. Det gik ogsaa fint i starten, naar jeg startede kom flg besked: "Press a key to boot from CD".

Derpaa gik installationen af den nye XP Pro igang (en version jeg har braendt over paa en CD). Den meldte saa fejl om en manglende fil.

Jeg proevede at faa det til at virke ved hjaelp af nLite. Men det lykkedes ikke rigtig.

Derfor proevede jeg med en anden version af XP Pro. Her opstaar mit problem.

Nu faar jeg ikke muligheden for at boote fra CD, beskeden "press a key to boot..." frekommer ikke.

Istedet kan jeg vaelge mellem 2 slags XP.

Home Edition - den originale , som stadig virker

XP pro - Den version, som melder manglende filer hver gang jeg proever at forsaette installationen.

Altsaa jeg vil gerne slette XP pro versionen, da den ikke virker. Tilmed vil jeg have "press akey to bood from CD" beskeden til at fremkomme igen. Jeg har paa fornemmelsen at XP pro versionen paa en eller anden maade har noget at goere med den fravaerende boot mulighed.

I BIOS staar boot from CD som 1 prioritet.

Haaber det er til at forstaa <)

Mateja
Avatar billede claes57 Ekspert
16. december 2010 - 17:51 #1
xp er ikke skrap til usb - 3.parts drivere skal ligge på floppy, fx.

Den #2 du prøver at boote på er ikke brændt korrekt - filer er bare kopieret over.
Kan du evt starte på disk #1, og så trykke på F6 (se bundlinjen undervejs) for at indlæse 3.parts drivere (det gør du så ikke, du bruger bare pausen til at skifte cd til #2) ignorer 3.parts driver, og se, om ikke du kan fortsætte installationen med #2.
Avatar billede Matejzkezman Nybegynder
16. december 2010 - 19:52 #2
Tak for svar.

Men jeg er ikke helt med. Windows fylder kun en CD? Men du forslaar jeg skifter CD naar den melder om manglende fil, og derpaa afbryder installationen?

Mateja
Avatar billede claes57 Ekspert
16. december 2010 - 20:14 #3
der er måske en fejl på skiven (ridse eller brændingsfejl). Du skal skifte cd før den kommer til den fejl - ellers vil den sikkert forsøge at læse et bestemt sted på en cd, og den anden disk har jo ikke filerne liggende samme sted.
Det eneste sted, hvor du kan 'pause' indlæsningen, er med F6 i starten.