Avatar billede zola Novice
14. december 2010 - 12:35 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

hardware eller software problem

Hej jeg har en bærbar dell computer (Dell inspiron) købt i Elgiganten 2009.

Har fået problemer med lyden. Både når jeg vil høre radio på nettet og afspille mp3 filer eller høre en cd på computeren.

Tog computeren med ind til Elgiganten, da jeg tænkte det måske var et harwareproblem ( lydkort ) . Her fik jeg at vide at lydkortet er en integreret del af bundkortet. Desuden ville det koste mig penge hvis det nu var et softwareproblem og ikke et hardwareproblem .

Men hvordan finder jeg ud af det ??
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2010 - 13:31 #1
Prøv at downloade den nyeste driver til dit lydkort. Hvis det ikke hjælper, så er det hardwarefejl.
Men det forudsætter selvfølgelig, at du er sikker på, at de ledninger, højtalere og eventuel hovedtelefoner du bruger er i orden.
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2010 - 13:33 #2
NB. Har du set efter i Windows, at lyden ikke er slået fra?
Hvilken windows kører du med?
Avatar billede IICIi Novice
14. december 2010 - 13:37 #3
kunne være godt hvis du kunne uddybe specifik hvad lyd problemet er

Win7 Start - højreklik på denne com - egenskaber - enhedshåndtering tjek lyd driver for fejl osv.
Avatar billede zola Novice
14. december 2010 - 23:57 #4
>>IICIi og Oldgammel og andre interesserede

Har nu prøvet at opdatere driver og tjekke enhedshåndteringen men alt ser normalt ud -- så ja så prøver jeg af slette alt på computeren og så geninstallere windows og officeparken - sådsan bare for at gøre noget drastisk.

bruger killdisk

Hvis lyden så stadig ikke virker -Må det da være et hardwareproblem ???
Avatar billede zola Novice
15. december 2010 - 00:23 #5
>>
har nu prøvet at boote fra cd. uden held. På skærmen står følgende FreeDOS kernel build 2006 .....
.....
Invalid Opcode at 000b 0000 04020911ø262
Avatar billede zola Novice
15. december 2010 - 08:16 #6
FreeDos kernel build 2036 cvs [version Aug 18 2006 compiled Aug 18 2006] kernel compatibility 7.10 - WATCOMC - 80386 CPU - required - FAT32 support
(C) Copyright 1995-2006 Pasquale J. Villani and the FreeDOS Project.All rights Reserved. This is free software and comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY; ..........

Invalid Opcode at 000b 0000 0402 0911 0262 0702 0702 0A83 0D96 214E 0000 0000 0000
Avatar billede zola Novice
15. december 2010 - 08:18 #7
>> Det der er galt med lyden er at den hakker for vildt i det !
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2010 - 16:49 #8
"har nu prøvet at boote fra cd. uden held"
". This is free software and comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY"

Jeg forstår ikke et dyt. Hvad er det for en CD du prøver at boote fra?
Avatar billede zola Novice
15. december 2010 - 21:46 #9
>>Glem det med at jeg bootede fra en cd. Har nu genetablaret den normale bootsekvens.

Har opdateret drivere til samtlige enheder

Har kørt et program der hedder Uniblue RegistryBooster

Og selvfølgelig er den også virusbeskyttet

Men lyden hakker stadig helt vildt.

Den eneste forklaring jeg kan finde er at Joblisten viser at CPU forbruget er 100 % så måske er der alligvel tale om en virus ???
( Har nemlig masser af ledig ram tilbage - 211 GB ud af i alt 283 GB
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2010 - 00:28 #10
Uniblue er et fidus program som finder enorm mange fejl selv på nyinstallerede computere. Desuden er den kendt for at slette filer som der ikke er noget galt med.

CPU 100% ja så er der sandelig noget helt galt. og man kan sagtens have Virus eller andet selv om man har en virus scanner. Prøv eventuelt en gratis online scanner som f.eks. Kaspersky.

283GB ram ??? Det er der sgu da ingen der har:)
Avatar billede zola Novice
17. december 2010 - 19:37 #11
>>Men jeg har i forvejen Norton på min pc - Burde det ikke være godt nok ??

Nå, men har downloadet kaspersky og forsøgt at installere det. Computeren kommer dog op med meddelelsen at jeg skal have fjerne Norton først. Det forsøger jeg så, men der sker ikke noget. Kan altså ikke umiddelbart fjerne Norton ??

har du ikke en løsning til hvad jeg kan gøre.
Er det ikke muligt at formatere computeren?? slette alt og begynde forfra ?
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2010 - 13:37 #12
Nej du skal ikke fjerne Norton først. Hvis der står det, må det være fordi, det ikke er ON-LINE versionen du har forsøgt dig med.
Jo Norton skulle have klaret det problem, det er jo det man betaler for. Prøvede du den der "Spyware hunter" ? kender den ikke selv.

Men jo, du kan udmærket formatere disken og begynde forfra.
Avatar billede zola Novice
18. december 2010 - 22:20 #13
>>oldgammel
Hej post lige et svar. Prøvede ikke det nævnte program. Havde store problemer med at komme på nettet da min cpu var travlt beskæftiget - 50 - 100 % procestid.

Nå, men gjorde som du sagde formaterede hele lortet og startede forfra og nu fungerer den fint.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2010 - 23:15 #14
Til lykke med at det nu fungerer igen. Jeg er ligeglad med point, så bare accepter det svar du selv har lagt:)
Avatar billede zola Novice
19. december 2010 - 19:59 #15
>>oldgammel.
Det gør jeg så, men du kunne nu godt have fortjent nogle point !!