Avatar billede lassepetri Nybegynder
11. december 2010 - 12:28 Der er 10 kommentarer

Laptop som skærm til stationær

Ja som overskriften lyder: Jeg har en stationær gemt væk i min kælder. Den kunne jeg godt tænke mig at rode lidt med, problemet er bare, at jeg ingen skærm har til den.

Jeg har dog et godt udvalg af laptops til rådighed. Kan det lade sig gøre, at bruge en bærbar som skærm til min stationære pc? Hvis ja, hvad skal jeg gøre/bruge (kabler osv.)?

Dbh
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2010 - 16:55 #1
køb et slags kable der både kan side i din laptop og din pc.
har selv gjort det.
kan ik huske hvad stikket hedder men det ligner et normalt skærm stik.
håber det hjalp.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2010 - 17:56 #2
Hvad med fjernskrivebord?
11. december 2010 - 18:36 #3
... der findes ikke nogle bærbare med en SKÆRM INDGANG, hvis der er sådan du havde forestillet dig...
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2010 - 19:46 #4
havde en expert ud og gøre det . han sagde ik du kunne gøre det selv hvis ik du var freak inden for det, har alt muligt på det der mærkeilge stik.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2010 - 08:56 #5
Hvis det kun er til at "lege" med kan det vel ikke betale sig at ofre alt for meget på at få lavet et special kabel af en ekspert på dette område. Det kræver jo sikkert også at man piller inde i bærbaren for at få det til at virke. Så dyr er en ekstra skærm jo ikke, og har den gamle stationære indgået i netværket på et tidspunkt, kan jeg ikke se andet end at den kan fjernbetjenes via fjernskrivebord. Har man først fået forbindelse til den skulle det være muligt.
Avatar billede lassepetri Nybegynder
13. december 2010 - 14:42 #6
Ja jeg må indrømme at min naive tankegang gik på, at skærmen på en laptop på en eller anden måde, kunne bruges uafhængigt af resten :) Jeg kan så forstå fra de fleste af jer, plus lidt intensiv googling, at det kræver større kirurgisk viden.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2010 - 16:33 #7
Du kan jo også bruge et almindelig fladskærms tv i dag. Mange af disse har vga indgang, så den kan kobles på. Alternativt kunne du forsøge med fjernskrivebord fra din laptop. Men for at få det til at virke, bliver du nok nødt til at låne en skræm, for at lave opsætningen på den stationære  til det.
Avatar billede teknik Juniormester
14. december 2010 - 12:08 #8
Har selv forsket i samme tanke,
og uden at være meget rutineret, så får man abolut store problemer med at

1. Åbne den bærbare nok til at nå skærmkablet - uden at skade den.
2. At for en stationær pc, så er strømforsyningen  til skærmens baggrundslys ikke er en del af kablet med skærmsignal fra grafikkort/bundkort, da denne forsyning er bygget ind i skærmen, mens den på en bærbar oftest sidder på bundkortet
3. At fastslå skærmkablets pinout nøjagtigt.
4. At forlænge et kabel med ca. 20 ganske tynde skærmede kabler.

...måden at gøre det på ..hvis man kunne..er vel,
at man har et kabel fra en gammel skærm, samt et hunstik som det på den bærbares bundkort, samt en ekstern strømforsyning,
Og så evnen til at kombinere diss korrekt,
samt evnen til at lave ca. 40 lodninger på ca. 2cm2 plads....
...det er især det sidste som afskrækker mig.

ville man købe denne ydelse hos et kompetent firma, så tror jeg at 1-2000kr var lavt sat.

alt i alt en stor operation for at skabe en "skærm" som kan købes brugt for 3-400kr.
Avatar billede teknik Juniormester
14. december 2010 - 12:19 #9
I øvrigt enig med 220661
tror at den løsning han beskriver i #7 er dit bedste bud uden at skulle have "penge" op.

Det gratis program "teamviewer" kan i min erfaring anbefales frem for windows eget fjernskrivebord.

**************

mht Svar #1, så er jeg bange for at geraldi10 taler om at dele en ekstern skærm mellem en bærbar og en stationær.
...har jeg taget fejl, og geraldi10 har løst
problemet, så tager jeg hatten af for ham og undskylder...
Avatar billede teknik Juniormester
30. december 2010 - 20:00 #10
Snublede lige over et for mig ukendt produkt,
så ja ja da - nogle gang må man bare æde sine "ekspert" ord i sig igen og erkende at der er mere mellem himmel og jord end man går og regner med.

Man kan nemlig (hvis man ellers er "teknik'er" )
købe det nødvendige udstyr til at slutte en skærm fra en bærbar til en pc.
Og det endda for "kun" 750 kr. og ikke 1-2000 som jeg gættede på.
http://www.datamarked.dk/?id=418&recordid=4345

Da udstyret jo koster langt mere end en brugt størrelse, så er der dog ikke meget fornuft i at løse problemet på den måde.
...og så skal man jo også være sikker på at ens laptop anvender netop denne model stik...