Avatar billede Preben-Schmidt Nybegynder
04. december 2010 - 16:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

RAM er "forsvundet"

Min pc har gennem et stykke tid været meeeget langsom. Jeg troede først det skyldes, at jeg ofte bearbejder store billedfiler, men det viste sig, at problemet var generelt. Så troede jeg, at der måske var kommet virus eller andet skidt ind selvom jeg kører med Norton Internet Security som konstant holdes opdateret. Så i dag opdagede jeg, at det ekstra RAM-kort på 1 GB, som jeg for lang tid siden fik sat i, nu ikke længere ser ud til at være med mere. I Enhedshåndteringen er kun vist 500 MB hvor der egentlig skulle vises 1,5 GB. Er det store RAM-kort stået af eller hvad er der sket. Nogen der har et bud på en forklaring og også meget gerne en løsning?
04. december 2010 - 16:11 #1
Hvad siger/viser BIOS mht. RAM ?
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2010 - 16:14 #2
den kan jo være stået af

hent cpuz og se om den kan vise dine ram

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

http://www.filehippo.com/download_cpuz/

det man kan gøre er at starte cd op med en ramblok i ad gangen med ultimate boot cd - første gang der kommer røde tal er klodesn dårlig

http://www.ultimatebootcd.com/

m.v.h
Avatar billede Preben-Schmidt Nybegynder
04. december 2010 - 16:36 #3
Jeg glemte vist at nævne, at jeg på ingen måde er nogen ørn til det med at rode under motorhjælmen på en pc. Derfor vil jeg gerne spørge dig larise-larry hvordan jeg kommer ind i BIOS. Jeg har ganske vist prøvet det før, men det er så længe siden, at jeg ikke husker hvordan
04. december 2010 - 16:41 #4
... eller en lille spurv ? *S* ...

Få sekunder efter PowerOn står det på skærmen hvilken tast der skal bruges for at 'komme i BIOS' ... Typisk [F2], [F10], [F12], ... og der 'bladre rundt' i menuerne for at se spec. for PC'en ...

Bærbar ?
Stationær ?
Fabrikat, model, type, ?
Avatar billede Preben-Schmidt Nybegynder
04. december 2010 - 17:00 #5
Det lykkedes at komme ind i BIOS. Der er tale om en stationær pc af ukendt fabrikat. CPU'en er en Intel Pentium 4 på 3 GHz.

I BIOS står der følgende om memory:
512 MB/64 MB shared memory
DIMM 1 512/166 MHz
DIMM 2 None - Her burde der vel have stået 1024/166 fordi det netop svarer til den forsvundne RAM?
04. december 2010 - 17:19 #6
... jeps - den 'antagelse' er korrekt *S* ...

Du skal nok have låget af dyret (Helt slukket tilstand - 230V OFF), og 'fifle' med DIMM 2 RAM klodsen...

PS: http://www.eksperten.dk/guide/1394
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 06:52 #8
I BIOS står der følgende om memory:
512 MB/64 MB shared memory
graffikkortet

DIMM 1 512/166 MHz
1 klods der virker
DIMM 2 None - Her burde der vel have stået 1024/166 fordi det netop svarer til den forsvundne

kunne godt som jeg antydede i #2 være en defekt klods

m.v.h
Avatar billede Preben-Schmidt Nybegynder
19. december 2010 - 12:07 #9
Min RAM er fundet igen. Da jeg havde kiggede nærmere viste det sig, at RAM-klodsen var på vej ud af slottet. Det blev sat i igen og tøjret godt. Nu virker det.

PS
20. december 2010 - 23:04 #10
Ping...

Jeg lægger hermed et [svar]...

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-4

---

NB: Som standard skal DU ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til til løsninger og pointgivning), som der står ...
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2010 - 07:38 #11
ok