Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 19:42 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

ingen horizontal scroll

Hej eksperter

Jeg sidder og er ved at lave noget design til html og css. Men jeg har en enkelt problem med noget grafik.

Jeg har placeret noget grafik i en <div> som går ud over sidens reelle bredde som er på 960px. Det giver så det problem at der kommer horizontal scroll på den del af siden, når browseren går under ca 1130px.

Er der nogen måde at komme uden om dette?

Skal siges at jeg i forvejen har lagt en gentaget baggrund ind i body'en, ellers ville jeg selvfølgelig kunne undgå det ved at placere grafikken der.

resultatet ind til videre kan ses her: http://xsports.dk/test/index.htm

Håber i kan hjælpe :)
Avatar billede The_Buzz Novice
26. november 2010 - 20:07 #1
<div style="overflow:hidden">

Hjælper det?
Avatar billede GooFY79 Nybegynder
26. november 2010 - 20:12 #2
Prøv at sætte "position : fixed" på din Wrapper 1.
Avatar billede chris0905 Nybegynder
26. november 2010 - 20:47 #3
html {
    overflow-x: hidden;
}

hvis det er den anden vej kan du udskifte "x" med "y"...
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 21:07 #4
tak for jeres forslag..

<div style="overflow:hidden"> Virker ikke

"position : fixed" Virker ikke

html {
    overflow-x: hidden;
}
Virker delvist, idet at horizontal scroll forsvinder, men siden bliver ikke "centreret" omkring centeret hvor siden er 960px. Men er "centeret" omkring de 1124px. Dvs. at når man gør sin browser mindre, så tager den 82px mere med i venstre side (som grafikken går ud over de 960px i hver side).
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 21:18 #5
lige en rettelse..

<div style="overflow:hidden"> Virker selvfølgelig også delvist som:

html {
    overflow-x: hidden;
}
Avatar billede chris0905 Nybegynder
26. november 2010 - 21:34 #6
hvordan ligger den der grafik i forhold til "siden" (de 960 px)???

er det noget lign.:

<div id="siden">
indhold
</div>

<div id="grafik">
grafik
</div>

Eller hvordan ligger det???
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 21:38 #7
<div id="grafik">
    <div id="siden">
    </div>

"grafik" er 1124px
"siden" er 960px
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 21:40 #8
så det er en container/wrapper inde i en container/wrapper
Avatar billede chris0905 Nybegynder
26. november 2010 - 21:44 #9
ok, det var nok også sådan jeg ville gøre det...

skal grafikken være de 1124 px??? - og kan du prøve at forklare det problem vi sidder tilbage med??? jeg tror ikke jeg er helt med...
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 21:53 #10
Ok :) Jeg prøver lige fra bunden..

jeg har lagt en baggrund(repeat-x) i Body

derefter har jeg lavet en container på 1124px og inden i den er der en container til selve siden på 960px.

containeren på 1124px er sat i den bredde da grafikken er 1124px. Problemet er at grafikken "ikke" er en del af selve siden. Så når jeg laver en overflow-x på den vil siden automatisk "stoppe" med at blive mindre ved de 1124px når man strækker browseren mindre.

Det er måske lidt svært at forklare, men du/i kan gå ind på siden og trække siden mindre end de 1124px, så vil i kunne se hvad jeg mener. Har lige uploadet den igen med overflow-x. Siden bliver nemlig ikke centreret omkring selve siden.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 21:55 #11
Vil gerne at når man f.eks sidder ved en skærm på 1024px, så skal "selve siden" stå i midten.. Det gør den ikke nu
Avatar billede chris0905 Nybegynder
26. november 2010 - 21:57 #12
har du prøvet med % (procent)????
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 22:01 #13
Er det muligt at få det til at fungere optimalt hvis jeg sætter min grafik container i %?

Lige nu står begge mine containere med en fast bredde i px. og resten inden i "siden" containeren står i %
Avatar billede chris0905 Nybegynder
26. november 2010 - 22:09 #14
jeg ville prøve at sætte grafikken i en %, jeg ved ikke hvordan det vil opføre sig...
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 22:17 #15
ok :) Giver det et forsøg..
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 22:23 #16
du havde sgu ret :) Mange tak..

Men nu er der opstået et nyt problem, desværre..

Nu opfører siden sig sådan, som jeg ønsker. Men når siden bliver mindre end 1124px som grafikken fylder, så går min baggrund(repeat-x) som ligger i body'en over min grafik.. Burde den ikke ligge bag ved min 1124px grafik??

prøv selv at test det på siden, ved at trække den mindre..
Avatar billede chris0905 Nybegynder
26. november 2010 - 22:33 #17
hvis du bare vil have den til at ligge bag ved din grafik kan du sætte denne kode ind i din css fil der hvor du har din grafik:

z-index: -1;

så vil den ligge sig bag ved alt andet...
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 22:41 #18
ja, kan se hvor du vil hen med det.. men det er min baggrund i body'en jeg vil have bagerst.. Der virker koden tilsyneladende ikke på.

Den overlapper nemlig min grafik når browseren bliver lille nok.
Avatar billede chris0905 Nybegynder
26. november 2010 - 22:44 #19
kan du skrive hele css afsnittet med body'en her???
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 22:56 #20
body        {
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    line-height: 13px;
    background-image:url(../images/background.png);
    background-position: top left;
    background-repeat:repeat-x;
}
Avatar billede chris0905 Nybegynder
26. november 2010 - 23:01 #21
det var sjovt for jeg kan ikke se der er noget der....den ligner min egen fuldstændig....
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 23:03 #22
har du prøvet at gøre siden mindre end de 1124px? Body baggrunden går ikke over grafikken? jeg bruger IE hvis det er til nogen hjælp :)
Avatar billede chris0905 Nybegynder
26. november 2010 - 23:09 #23
jeg har prøvet din side i både Google Crome og IE, og jeg kan ikke lige se at der er noget galt... Det skulle være at dit logo skygger for noget af grafikken...
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2010 - 23:23 #24
hmm, sjovt.. Men du skal have rigtig mange tak for din hjælp.. poster du et svar, så giver jeg nogle point :)

Så må jeg lige få kigget nærmere på det senere..
Avatar billede chris0905 Nybegynder
27. november 2010 - 09:27 #25
svar :)
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2010 - 12:11 #26
hej igen.. nu har jeg fået kigget nærmere på det jeg snakkede om tilsidst igår. Og jeg kan ikke finde en løsning.

jeg har taget et screenshot så du/i kan se hvad jeg mener:

http://img14.imageshack.us/img14/6396/fejl0.png
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2010 - 11:14 #27
Din side virker heller ikke optimalt nu ... tag et kig på denneher http://finks.dk/grafik.html, den burde virke i alle browsere ;)
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2010 - 14:46 #28
kan du fortælle hvad det er der ikke virker optimalt? har lige testet det jeg har lavet ind til videre i IE, Chrome og FF, og der er ingen problemer..

Ellers skal du have mange tak for at bruge tid på at hjælpe :)
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2010 - 19:22 #29
Hvis dit browser vindue er mindre end 960px, vil der stadig ikke komme en horisontal scrollbar på, fordi du har 'overflow: hidden' på. Derudover er din grafik sat til at være centreret i din div, hvilket gør at den rykker sig i forhold til menuen og ikke mindst dit logo, når browservinduet er mindre end 960px bredt.

Det jeg har gjort i mit eksempel er, at sætte en max- og min-width på min grafik div, der gør at div'en formindskes, hvis vinduet er mindre end 1124px, men stopper, hvis den bliver mindre end 960px i bredden. Derfor skal du ikke have nogen fast width på din div.

Du siger bare til hvis du har flere spørgsmål ;)
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2010 - 21:23 #30
Super, mange tak :) Den havde jeg ikke lige set..

Jeg nupper lige noget af din kode ;)
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2010 - 23:57 #31
Det er bare iorden ;) (evt. hent den ned, for jeg sletter den nok snart igen ;) )