Avatar billede Miezip87 Novice
22. november 2010 - 20:55 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan for jeg installeret nyt OS

har fået en computer jeg skulle ordne,  computeren er så fyldt med virus at den stort set ikke kan startets op,  bliver den startet op bliver skærmen fyldt op med popup af forskellige "falske" virus beskyttelser, nettet kan ikke starte, og DVD drevet vil kun skrive nogle filer til disk hvis jeg kommer den XP cd i. så den vil ikke læse disken.

BIOS er spærret med Password, da det åbenbart er en skole computer han har haft i mange år. og dvd drevet er ikke sat som boot device,  nogen tips til hvordan jeg for denne computer geninstalleret.
Avatar billede webweaver Praktikant
22. november 2010 - 21:00 #1
Er der floppy drev i den?
Man kan lave en formateringsdiskette og køre den. Det kræver jo så bare lige at der er et og det er sat til boot i BIOS.
Avatar billede webweaver Praktikant
22. november 2010 - 21:03 #2
BTW, har du overvejet at rense den med et virusprogram af en art først? Hvis det overhovedet er muligt at komme til at køre et. Du kunne smide et ned på en USB nøgle eller en disk måske, og så komme til at køre det den vej.
Avatar billede Miezip87 Novice
22. november 2010 - 21:08 #3
ja der er floppy i,  men har ingen floppy i nogen af mine andre computere,  men det med og rense den ved hjælp noget antivirus  fra en USB disk har jeg faktisk ikke tænkt over,  har prøvet og gøre det ved og hente noget fra den, men nettet er helt fucked,  men hvilen free Antivirus skal ikke update for at installere sig ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. november 2010 - 21:12 #4
Har du prøvet at pille batteriet af bundkortet i ½ time el. mere for at se om det nulstiller BIOS og dermed fjerner password?

Nogle BIOS er der desuden også default passwords der virker. Hvilket bundkort er der i?
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. november 2010 - 21:13 #5
Kan du ikke nulstille bios ved at fjerne batteriet?
Avatar billede Miezip87 Novice
22. november 2010 - 21:13 #6
hat tænkt på det  john, men det er en bærbar,  og min erfaring rækker ikke til og skille sådan en af
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. november 2010 - 21:14 #7
Du kunne prøve dette:

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.malwarebytes.org/mbam-download.php
Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

Manual for HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

Hent Hijackthis her: http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

kan du ikke opdatere er det ok
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. november 2010 - 21:16 #8
Evt. start den i fejlsikker tilstand med netværksunderstøttelse og scan derfra - hvis alt andet glipper.
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. november 2010 - 21:16 #9
UPS for sent Når batteri er ude Fjern netkabel og hold start knappen inde 10 sek.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. november 2010 - 21:20 #10
Alle pc´ere har et backupbatteri.
På min Asus skal jeg fjerne hovedbatteriet, så har jeg adgang til backup batteriet.
Avatar billede Miezip87 Novice
22. november 2010 - 21:22 #11
Nu kom jeg selv til og tænke på noget, hva med installation  af OS fra USB pen ?
Avatar billede Miezip87 Novice
22. november 2010 - 21:23 #12
så jeg burde kunne slette bios  uden og skulle skille den af eller hva mener i  #9  #10
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. november 2010 - 21:33 #13
#12 Lige præcis.
Avatar billede Miezip87 Novice
22. november 2010 - 21:37 #14
ved bare ikke om det er noget de har tænkt over dengang, det er en gammel Acer travelmate 540
22. november 2010 - 21:42 #15
se om du kan låne/købe et Ekstern DVD drev og installer XP den vej igen :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. november 2010 - 22:53 #16
"vkristofferschiemann" Helt ærligt hvordant skulle Han så boote fra DVD drevet når han ikke kan komme i bios og den er sat til C: boot?
Iøvrigt er svar noget man lægger hvis man har lagt løsningen og bliver bedt der om,
22. november 2010 - 23:10 #17
havde jeg ikke lige tænkt over :)
Avatar billede Steffen1503 Nybegynder
23. november 2010 - 01:42 #18
BIOS med Kodeord.

Du er nok nød til at flashe din Bios på ny, hvis computeren kan startes op bør du forsøge at få fat i en ny version til bios så du kan "nulstille den"... Derefter plugger du bare DVD'en i og beder om at boote fra (F12 på nyere maskiner) CD/DVD drev.

Hvis harddisken ikke fungere prøv og se om du kan skaffe eventuelt låne en Harddrive dock, som kan tilsluttes din egen PC gennem USB, og formatere den stakkels harddisk samt boote op fra din egen computer med en Windows XP cd - Når du når punktet med formatering af harddiske vælger du blot den HDD du har tilsluttet i docken, også skulle det køre. (Denne metode har jeg selv haft gavn af et par gange), evt. kunne du undlade at formatere gennem Windows, og bare tilslutte til din PC, indsætte XP cd'en og formatere gennem dos.

Med hensyn til dit problem med CD/DVD drev - Så havde jeg selv en bærbar engang, hvor selve DVD funktionen gik i stykker, så det betød den kun kunne læse visse filer, brænde visse filer og sågar nægtede at boote DVD skiver.

Måske det er din hovedpine i denne sag.

Håber du får held med dit projekt, for ingen af os bryder os om når det ikke vil fungere ! .

Pøj Pøj

Med Venlig Hilsen
Steffen
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. november 2010 - 09:14 #19
Igen en der ikke læser tråden og sender som svar.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. november 2010 - 09:29 #20
Underligt at smide sådan en gang gætterier som et svar???
Avatar billede collin Nybegynder
23. november 2010 - 13:19 #21
Du har vel tjekket at Boot Menu muligheden også er spærret? Det behøver den ikke nødvendigvis være blot fordi BIOS er spærret. (Tryk F12 lige efter opstart når RAM optølling slutter.) Men ellers siger du at maskinen stort set ikke kan startes op. Så er der mulighed for at starte i Fejlsikret tilstand? (Tryk F8 lige før indlæsning af Windows.) I Fejlsikret tilstand kunne der måske lige være ro nok til at køre Windows installations CD. Eller køre et program som Malwarebytes. Eller installere Recovery konsollen, hvilket ville give dig muligheden for at bruge Installations CD inden indlæsning af Windows.
Avatar billede collin Nybegynder
23. november 2010 - 13:21 #22
Ups - for 'optølling' skal der selvfølgelig læses optælling!
Avatar billede Miezip87 Novice
24. november 2010 - 20:55 #23
#21 jo boot mulighed er også spærret har jeg tjekket
Avatar billede collin Nybegynder
25. november 2010 - 09:54 #24
Hvad med at starte op i Fejlsikret tilstand så? Hvis jeg husker rigtigt, hvis en ny installation af Windows startes indefra en gammel installation, så skrives alle installations filer til en Ram Disk så Windows undgår at skulle bede om at du sætter CD ind ved genstart. Derefter kan den nye installation slette den gamle og erstatte den, udenom problemet med at skulle indstille DVD drev i BIOS til at være første opstartsvalg. Hvis harddisken formateres i sammen håndvending så skulle det være rimelig sikkert at virusset er væk.
Hvis ikke engang i Fejlsikret tilstand du kan starte en ny installation, så tror jeg ikke på der er anden udvej end, som andre her har beskrevet, at nulstille BIOS ved at pille batteriet ud fra bundkortet.