Avatar billede jps6kb Novice
22. november 2010 - 17:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mangler input og idéer i forbindelse med HR-værktøjer

Hej med jer,

Jeg er ved at være færdig med et HR-system til en kunde.
Efterfølgende kunne jeg godt tænke mig at udbygge det og omstrukturere det en smule.

Derfor har jeg brug for jeres hjælp. Primært jer, der sidder og arbejde med HR - it-vørktøjer.

Det jeg gerne vil vide er, hvad bruger i for funktioner (ikke hvilket software), hvad bruger i hyppigst og til sidst hvad mangler i af funktioner? Det kan både være i hverdagen og noget i bare har haft brug for én gang.

I er velkomne til at skrive til mig på kim(a)b-web.dk eller her i tråden.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede fxj Juniormester
22. november 2010 - 22:37 #1
Nu har du ikke skrevet hvad der er lavet, men her er et par ideer
- Kartotek over ansatte, kvalifikationer
- fraværksregistrering og ferieplanlægning
- rekruttering/nyansættelser
- statistik (køn, aldersfordeling, løn, uddannelse, personaleomsætningeshastighed)
- Rejseafregning
- trivselsanalyser
- portal der håndterer noget af ovenstående og viser interne regler
- håndtering/tilmelding til kurser
- håndtering af adgange-/adgangskoder til bygninger/områder
- systemer til personaleudvælgelse (test)
- håndtering love/lovkrav (f.eks. APV, sikkerhedsudvalg, tillidsmænd osv)
- håndtering biler
- håndtering personaleboliger
- håndtering ferielejligheder/vacantboliger
- system til systematisk indtastning af jobbeskrivelser
- vedligehold procedurer/interne politikker
- håndtering(opfølgning PU-/MUS-samtaler
Avatar billede jps6kb Novice
23. november 2010 - 08:50 #2
Hold da fast. Det var noget af en liste. :) mange af de ting har vi allerede implementeret, men der er nogle som ikke er med. Tak for det.

Det jeg rigtig godt kunne tænke mig at vide er, hvor ofte og i hvilket omfang de forskellige ting bliver brugt?
Avatar billede jps6kb Novice
23. november 2010 - 09:01 #3
Kan du definere hvad du mener med følgende:

personaleomsætningeshastighed?
Avatar billede fxj Juniormester
23. november 2010 - 21:20 #4
Hvor mange gange personalet udskriftes i løbet af et år. Meningen er selvfølgelig, at tallet skal være så lavt som muligt :-)

Hvis man har en afdeling hvor personalet rejser oftere end i andre afdelinger vil de have en større personaleomsætningshastighed. Det kan være en indikator for at der skal sættes ind der.

Jeg sidder ikke selv i en HR-funktion, men det er opgaver vores afdeling håndterer og de derfor efterspørger IT/hjælp til automatisering til.
Avatar billede jps6kb Novice
25. november 2010 - 14:15 #5
Ahh ja, det giver god mening.
Altså en oversigt over hver stilling med tiltrædelses og fratrædelses-dato. God idé.
Avatar billede fxj Juniormester
25. november 2010 - 21:33 #6
Hvor tit de enkelte ting bliver brugt afhænger vel af HR-afdelingens kompetemcer og hvordan firmaet ønsker at bruge dem.

Nogle steder er det rent "postkontor" for ansættelser og fratrædelser.

Andre steder giver HR-afdelingen sparring til virksomhedens ledere om personaleledelser, undersøger behov for interne kurser og opretter disse, arrangerer rejser, holder øje med love og regler osv.
Jeg tror det er meget forskelligt.
Avatar billede jps6kb Novice
27. februar 2011 - 15:33 #7
Jeg takker for input - smider du et svar?
Avatar billede fxj Juniormester
01. marts 2011 - 22:39 #8
Selvfølgelig :-)