Avatar billede cyberman29 Nybegynder
14. november 2010 - 23:00 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Lær flash fra bunden?

Hej alle sammen her på experten, jeg er helt ny vedr flash kode, jeg vil vildt gerne igang med at lære det, men jeg gider ikke betale flere tusind kroner for et flash program, hvis det er mugligt vil jeg være helt vildt glad hvis man kunne lave/lære flash helt fra bunden uden at bruge et såkaldt flash program, bare f.eks et program som notepad og så gemme filen som .swf eller hvad det nu hedder....

Er der nogen som kender en torturial til at lære det helt fra bunden, og hvor man bare skal skrive koden i et 100% gratis program, uden der kommer adds o.s.v og kan det lade sig gøre at skrive flash i et program som notepad?

Håber på et hurtigt svar:)

Der uddeles gerne flere point hvis i kommer med et "GULD" svar
Cyberman29
http://youhost.tk
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. november 2010 - 23:07 #1
Taget et kig på:
http://en.wikipedia.org/wiki/SWF

Uddrag:
"SWF files can be generated from within several Adobe products: Flash, Flash Builder (an IDE), as well as through MXMLC, a command line application compiler which is part of the freely available Flex SDK. Other than Adobe products, SWFs can be built with open source Motion-Twin ActionScript 2 Compiler (MTASC), the open source Ming library, the free software suite SWFTools, the proprietary SWiSH Max2. There are also various third party programs that can produce files in this format, such as Multimedia Fusion 2, Captivate, or SWiSH Max."

En tutorial kan du sikkert finde ved at skrive et af programmernes navne og så tutorial.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2010 - 23:10 #2
Flash er nok noget af det som er svært at lave uden et Adobe produkt.

Men du kan hente Flex SDK her:
  http://opensource.adobe.com/wiki/display/flexsdk/Flex+SDK

Så kan du faktisk skrive .as og .mxml filer i notepad og builde en .swf fil via ant (kræver at du har en Java på din computer).
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
14. november 2010 - 23:13 #3
Men er programmerne gratis?... og er det ikke mugligt at lære flash fra bunden ligesom man kan lære html her http://www.html.dk/tutorials/html/ og så bare gemme filen som .swf... eller skal man bruge nogle af de der programmer?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2010 - 23:22 #4
Flex SDK er gratis. Jge tror at resten koster penge.

Jeg kender ikke en god tutorial, men Flex kommer med dokumentation.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
14. november 2010 - 23:26 #5
Arne_v du har lige noget jeg kan bruge, og jeg ved godt det bliver svært uden et adobe produkt, men de er bare så DYRE! og det holder mit budget ikke til.... men nu mangler jeg bare en god torturial - gerne på dansk:)
Men hvis det bliver for svært bliver jeg nok nød til at hive pengene op af lommen og skaffe et adobe produkt:)

Lige et spørsgmål til - er det Adobe som opfandt flash?

Cyberman29
http://youhost.tk
Avatar billede webweaver Praktikant
14. november 2010 - 23:50 #6
Nu snakker du om programmering. Men det er jo kun 1 "lille" ting i Flash. Flash handler jo om grafisk arbejde, ligesom Photoshop, hvor du tegner og laver lag og movieClips og hvad du ellers måtte ønske. Derudover kan man så rode med AS (ActionScripting)(programmering i Flash), hvor der også er rigtig mange muligheder. (Så nej, du kan ikke "lave" Flash alene i notepad. Det er svært at lave grafisk arbejde deri!)

Vil sige det sådan, hvis du ingen kendskab har til det, og du sidder med det for dig selv, er det rigtig rigtig kompliceret at få lært. Der er så mange ting der skal være i orden. Og hvis du så også vil programmere i det, er det ikke bare lige til.

Et andet problem er, at der ikke findes særlig meget materiale omkring Flash på nettet. Ihvertfald ikke på dansk. Der findes nogle fora og så videre. (www.flashforum.dk) fx, men der er ikke decideret tutorials. Og dem vil man heller ikke kunne bruge til meget, hvis man ikke først har en basal forståelse og viden omkring hvordan det hænger sammen i Flash.

Du kan dog finde engelske toturials her,
http://www.tutorialized.com/tutorials/Flash/1

Af mine erfaringer, vil jeg også sige at Adobe flash program er et must!

Og til sidst, nej Adobe har ikke opfundet Flash. Det er udviklet af Macromedia og blev introduceret i 1996. Tilbage i 2005 opkøbte Adobe desværre (min holdning) Macromedia, og derfor står de for udviklingen af Flash nu.

Dreamweaver stammer f. eks. heller ikke fra Adobe, men var også en ting som de overtog fra Macromedia.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
14. november 2010 - 23:58 #7
ha, okay, så holder jeg mig bare til et af adobes produkter.... men det koster jo flere 100kr... eller?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 00:52 #8
Flash behøver absolut ikke at være avanceret grafik og video.

Flash bruges også til at lave almindelige GUI'er i.

Til den slags vil man typisk bruge FlashBuilder. Og det er en helt almindelige IDE (bygger på Eclipse).

Men man kan også godt lave det i notepad.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 00:55 #9
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
15. november 2010 - 00:56 #10
okay, men nu da jeg er ny på feltet, fatter jeg ikke hvad almindelige GUI'er - er? .... og hvad almindelige IDE (bygger på Eclipse).??? hjælp her?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 00:56 #11
Men hvis du vil lave noget multi media fræs, så skal du nok have Adobe CS.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
15. november 2010 - 01:00 #12
Jeg har tænkt mig at bruge det til Web desingning:)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 01:06 #13
Du kan slå GUI og IDE op på wikipdia.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 01:07 #14
Vil du lave input felter, knapper der kan trykkes på etc. eller vil du lave multi medie fræs?
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
15. november 2010 - 01:13 #15
Jeg vil starte med at lave indput felter knapper etc. for at lære det grundlæggende(er det bedst?) og efter det vil jeg lave multi medie fræs, alså med avanceret grafik, så siderne kan blive ligesom dem man kan lave på f.eks wix.com

Men er det en god ide?

Cyberman29
http://youhost.tk
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 01:24 #16
Umidelbart ser billederne på wix.xom noget grafiske ud.

For et eksempel på nogen som bruger Flex til generel app se:
  http://www.adobe.com/newsletters/edge/august2008/articles/article4/index.html?trackingid=DLFXJ
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
15. november 2010 - 01:54 #17
Okay, tak for svaret... Men det er fordi at (min ven) gerne vil lære at lave flash web sider, med avanceret grafik... men han har bare ikk så meget lyst til at betalle de dyre domme for et adobe produkt, hvis det kan gøres gratis ligeså nemt... så er der et andet program som er gratis, eller bliver vi nød til enten at kun lave GUI'er via en IDE/eller notepad, og så kun lave tekst bokse, knapper etc. Eller bliver vi nød til at hive pengene op a lommen og få anskaffet adobe flash CS5 ?

Cyberman29
http://youhost.tk
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 02:02 #18
Du kan godt lave diagrammer uden.

Men skal du lave rigtigt multimedie så skal det nok være CS5.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
15. november 2010 - 02:14 #19
Ja okay, men så du kender ikke andre programmer som kan det "samme" som CS5?

Cyberman29
http://youhost.tk
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 02:23 #20
Så vidt jeg ved findes et sådant ikke.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
15. november 2010 - 02:50 #21
nå, okay, men så vil jeg lige tjekke CS5 og se om det er noget for ham(jeg kender hans krav) og så kan han også lige prøve det, og så ser vi på om vi vil købe det:)

Men ellers tak for al' hjælpen... læg gerne et svar hvis du vil have point

Hvis du ikke har lagt et svar inden imorgen kl. 14:10 vil jeg lukke spørsgmålet og selv tage point.

Cyberman29
http://youhost.tk
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2010 - 03:12 #22
svar

jeg vil bemærke at heinzdmx faktisk nævnte en masse ting oppe i #1 som du kunnw checke (og evt. belønne med point!)
Avatar billede keysersoze Guru
15. november 2010 - 07:37 #23
husk også at reklame i signaturen ifølger ekspertens regler ikke er tilladt.
Avatar billede cyberman29 Nybegynder
15. november 2010 - 14:02 #24
#22: Det havde jeg lige overset, men jeg syntes i begge skal have point, så læg gerne begge et svar:)

#23: Okay, det skal jeg nok huske videre hen:) det må i undskylde:)

Cyberman9
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
15. november 2010 - 14:20 #25
Så kommer der et svar her ;)