Avatar billede lteam Nybegynder
08. november 2010 - 16:49 Der er 4 kommentarer

Backup på NAS

Hej,

Jeg er IT-admin i en lille virksomhed. Vi kører lige nu med en Windows server 2003, men vi ønsker at afskaffe den og komme ud i skyen med mails.

Vi vil dog gerne have datafiler liggende lokalt med fjernadgang. i den forbindelse vil vi købe en NAS. Jeg er blevet anbefalet Synology, så det ender vi nok med.

Men er der nogen af jer der har konkret erfaring. Er det muligt at tilslutte to eksterne harddiske og så lade den ene spejle den anden, så vi er sikret back-up hvis den ene crasher?

På forhånd tak.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
08. november 2010 - 17:16 #1
De fleste NAS kan køre RAID 1, så to harddiske er spejlet inde i NAS'en.
Avatar billede chalde Seniormester
08. november 2010 - 20:15 #2
Hjemme benytter jeg en 509+ kørende raid5 der har en lille 2 disk raid enclosure tilkoblet der kører raid1 som benyttes til mine mest kritiske filer.
Raidboksen er koblet til Synologyen via. e-sata, så hastigheden er i top. Eneste der ikke vil fungere er monitorering af diskene i den eksterne boks, idet Synologyen ser den som værende en enkelt enhed.

Omtalte boks: http://www.hardware-store.dk/raid-kabinet/prod_3008.html

Foruden i hjemmet har vi også en 508+ på job vi benytter til større filer uden behov for at være på vores filserver (images, vmwarebackups m.m).

Både Synologyen på job og hjemme er tændt 24/7 og har regelmæssig I/O.
Den i hjemmet har kørt i +1 år og den på job nærmer sig 2 år. Begge dele uden at pive det mindste.

Til backup på job benytter vi os dog af en online løsning (dmsave). Dette da vores data er det vigtigste virksomheden har, og går det tabt kan vi lige så godt dreje nøglen om.
En NAS eller anden lokal backup beskytter ikke mod brand eller indbrud.

Alternativet til online/ekstern backup kunne være føromtalte (eller en anden) eksterne boks tilkoblet NASen hvor der køres med rotation af diske og der jævnligt (dagligt/ugentligt afhængig af data) flyttes diske til en bankboks.
Det er hurtigt at skifte og klargøre diske, samt hurtigt at overføre til den.

Ellers en båndbackup ikke helt gået af mode endnu.
Avatar billede lteam Nybegynder
17. november 2010 - 13:14 #3
Tak for hjælpen. Jeg skal bare lige høre så. Vi har allerede et par eksterne harddiske i virksomheden. Er det muligt - forudsat at den understøtter RAID 1 - bare at tilslutte disse to, eller er NAS-bokse kun kompatible med bestemte mærker og modeller af harddiske?

Jeg overvejer pt. at det skal være Synology DS210+
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. november 2010 - 16:00 #4
Det er ikke harddisken der skal understøtte RAID, men NAS'en. :)
Og det gør den du nævner:
http://www.synology.com/us/products/DS210+/index.php

Og mht. om harddiskene passer, så opgiver de fleste NAS'er præcist hvilke/t interface/s de understøtter.
Og umiddelbart vil nærmest alle harddiske af type SATA2 være direkte kompatible, men kig eventuelt her:
http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=56