Avatar billede bibelskolen Nybegynder
26. juli 2001 - 07:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

indekssering af hjemmesider

internettet er som en uendelig galakse, med milioner af grene og de forskellige steder som feks altavista, google, yahoo og mange, mange andre, har efter hvad jeg kan forstå søgemaskiner eller søgerobotter der  finder de nye hjemmesider.
? hvor lang tid går der fra man har uploadet en hjemmeside til den er fundet af disse søgemaskiner-robbotter?
jeg vil tro at det er meget forskelligt, men hvad er gennemsnittet, sådan cirka?
? hvad med \"gamle\" , \"døde\"  hjemmesider der enten er slettet eller har fået et nyt navn - link, hvad sker der med dem? de virker jo ikke mere, og er til irritation for mange.
Avatar billede jkmedia Nybegynder
26. juli 2001 - 07:58 #1
Det kommer an på om du betaler for at få din site ind på dem.
Hvis ikke så ved jeg at med jubii.dk går der et par måneder, yahoo.com går der vist ikke nær så lang tid, de andre ved jeg ikke lige nok det samme som yahoo.com
Jeg ved at yahoo.com selv kigger sitesne igennem en gang i mellem og opdatere linksne eller sletter dem (så vidt jeg ved!!)
Avatar billede steen_e Nybegynder
26. juli 2001 - 09:00 #2
Steder som Jubii og Yahoo er det, man kalder et \"index\". De foretager én registrering pr. website, og en redaktion udvælger, hvad der skal vises. Du kan selv kontakte dem, og evt. betale for at få en høj placering.

Altavista, Google, Infoseek, Lycos, etc. etc. er \"søgemaskiner\", hvor en søgerobot trawler internettet igennem, og huske de forskellige sites.

Hvor lang tid der går fra du har uploadet noget til en søgemaskine finder det, afhænger udelukkende af, hvor mange andre der linker til dine sider. Hvis du har lagt noget op for fem år siden, som ingen nogensinde har linket til, finder du det ikke på en søgemaskine.

Døde links sletter søgemaskinerne selv automatisk (der kan nemt gå måneder), indexerne bør man selv fortælle, hvis man ændrer på noget.

Du kan selv vha. meta-felter i headeren fortælle søgemaskinerne (ikke indexerne!) hvordan de skal indeksere dine filer - dette har jeg sakset fra www.metamaten.dk:

---------------------------------

Indeksér alle sider
<META NAME=\"robots\" CONTENT=\"all\">
Fortæller søgemaskiner, at de skal indeksere dokumentet og alle de steder, der er henvist til (med links) fra siden.

Indeksér ingen sider
<META NAME=\"robots\" CONTENT=\"none\">
Fortæller, at hverken indekserede dokumentet eller linkede sider skal indekseres.

Indeksér kun denne side
<META NAME=\"robots\" CONTENT=\"index,nofollow\">
Fortæller, at kun den aktuelle side skal indekseres.

Indeksér kun underliggende sider
<META NAME=\"robots\" CONTENT=\"noindex,follow\">
Fortæller, at den aktuelle side skal undlades i indekseringen. De underliggende vil blive indekseret.
Avatar billede zeptic Nybegynder
26. juli 2001 - 09:02 #3
Google har en udmærket FAQ, som måske kan hjælpe lidt:

http://www.google.com/help/faq.html
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. juli 2001 - 09:08 #4
Der går fra få dage til 24 måneder (2 år). Perioden variere meget fra maskine til maskine, ligesom de enkelte maskiner er meget hurtige om nogle sider, mens andre næsten ikke kan komme i.

Hvordan du kommer i den enkelte maskine afhænger af de relger maskinen har sat op ligesom de anvender forskellige kriterier til at rate dit site.

Meta tags er vigtige i de fleste robotter, men det er endnu mere vigtigt at der er sammenhæng mellem dine meta tags, din title tag, overskrifter og hyuperlinks i dokumentet, dokumentets brødtekst og meget mere. Generelt kan siges ingen søgeord i metatags, der ikke også står i title, overskrifter, brødtekst. Andre tags, f.eks. ALT taggen, er også vigtige, alt afhængig af hvilken søgemaskine vi taler om

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede jens Nybegynder
26. juli 2001 - 09:21 #5
Den kan bruges <META NAME=\"robots\" CONTENT=\"index,nofollow\">

Men robot.txt er der flere SE der bruger - html.dk har skrevet lidt om det:
http://www.html.dk/artikler/00003/

Altavista optager meget hurtigt efter de har lavet det sådan at man ikke kan bruge alle de skod programmer der gør det automatisk.

En anden ting, pas på ikke at lægge dit link ind på diverse \"link-farms\" - hvis du gør det, så kan du blive smidt ud af f.eks. google som er den vigtigste SE i danske øjne.

Sørg for at tilmelde dig i katalogerne først, det kan give linkpopularitet som også er vigtigt. Sørg for at komme ind i Inktomi databasen, der er mange der trækker på den, og det samme gælder Looksmart, men den koster $$ ;-)

Man skal holde tungen lige i munden hvis man skal gøre det rigtigt....

Hilsen
Jens