Avatar billede Lafrog Nybegynder
04. november 2010 - 19:59 Der er 3 kommentarer

IPv6

Jeg er i gang med at læse lidt om skiftet fra IPv4 til IPv6. Sådan som jeg har læst mig igennem diverse hjemmesider, har jeg svært ved at forstå, hvorfor denne udskiftning ikke bare begynder? Altså hvorfor folk med hjemmesider ikke skifter til IPv6, sådan som jeg har kunne forstå det, er der kun fordele ved IPv6. Og så vidt jeg forstod ville IPv4 kunne køre ved siden af ind til alle har skiftet over til IPv6.

Hvis en hjemmeside har skiftet over til IPv6, skal man så gøre noget ved sin computer for at denne fungere på hjemmesiden?
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. november 2010 - 20:53 #1
Som du ser her skal du ikke gøre noget i win7 og vista hvis d kigger under ipv6 egenskaber står der det samme i xp kan jeg ikke se efter har det ikke i øjeblikket
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. november 2010 - 20:54 #2
Avatar billede chalde Seniormester
04. november 2010 - 23:09 #3
Et skift af denne kaliber er ikke noget man "bare gør".
Det er en af grundprotokollerne bag (inter)netværk, og der er uendeligt mange dependencies der skal udredes før et egentligt skift kan lade sig gøre.

Lad os antage at du er host og skifter til ipv6.
Dette betyder at næste led i kæden skal kunne forstå ipv6, og dertil også alle de efterfølgende led.
Alternativt skal det led der ligger mellem ipv6 og ipv4 kunne oversætte datagrammerne fra ipv6 til ipv4 og omvendt.

En hurtig hovedregning vil fortælle at økonomien i den slags ikke er småting og derfor ikke noget der bare gøres.

En artikel der, meget kort, beskriver problematikken:
http://cr.yp.to/djbdns/ipv6mess.html

Og en mere: http://www.networkcomputing.com/next-gen-network/ipv6-not-a-simple-renumbering.php