Avatar billede steenb Nybegynder
04. november 2010 - 10:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Stavekontrol af tekst i tabeller

Jeg bruger ofte tabeller til at oprette kataloger, men kan aldrig få stavekontrollen til at fungere på teksten i tabellen. Stavekontrollen springer over al telst i tabellen og kontrollere kun teksten udenfor. Jeg bruger Win XP, Word 2003.
Er der nogen løsning eller forklaring?
mvh
steenb
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. november 2010 - 15:26 #1
Bruger du en speciel typografi til teksten i tabellen? I givet fald så tjek, om den typografi er defineret, så stavekontrol er slået fra (I dialogboksen Angiv sprog > Kontroller ikke stavning eller grammatik)

Ellers: Prøv at markere en sådan tabel, åbn dialogboksen "Angiv sprog" (f.eks. ved at dobbeltklikke på sprog i statuslinjen). Sørg for at vælge det rigtige sprog, slå "Kontroller ikke stavning eller grammatik" fra, klik OK (og ja, du skal vælge sprog, selv om du slår indstillingen fra, for ellers virker det ikke).

Hjælper det?
Avatar billede steenb Nybegynder
04. november 2010 - 21:36 #2
Tak for dit svar og hjælp. Jeg bruger Ariel, og sprog er sat til dansk.
Og det hjalp at fjerne fluebenet i "Kontroller ikke stavning eller grammatik"
Du får point.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. november 2010 - 22:41 #3
Det var godt, at det løste problemet.

Lidt info:
Arial er navnet på en skrifttype (tit bruges også den engelske betegnelse "font"). En typografi er et helt sæt af definitioner, som bestemmer både skrifttype, størrelse, afstand mellem afsnit og meget, meget mere. Ved bevidst brug af typografier gør man Word-livet meget lettere for sig selv (og andre, der skal bruge ens dokumenter, hvis det er aktuelt), og man kan meget bedre styre layoutet. I Word bruges der altid typografier. Hvis det ikke er noget, du er bevidst om, bruger du sandsynligvis typografien Normal til det meste. Du får lige et link til et par artikler om typografier, som du måske kan have nytte af:
"Lær at anvende typografier - DEL I": http://wordblog.thedoctools.com/#post10
"Lær at anvende typografier - DEL II": http://wordblog.thedoctools.com/#post26
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. november 2010 - 22:42 #4
Hovsa, ovenstående skulle have været æavet som et svar. Kommer her i stedet.