Avatar billede CSBOJER Nybegynder
03. november 2010 - 10:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PC fryser ved boot: S.M.A.R.T Capable but disabled

Har efterhånden haft min computer i 3 år, og da jeg starter den idag, fryser den ved bios og kommer med følgende meddelelse:
Entering SETUP...
Press F11 for Boot Menu
2048MB OK
Auto-Detecting SATAII 2 ...ATAPI CDROM
Auto-Detecting SATAII 4 ...IDE Hard Disk
SATAII 2    : TSSTcorp CDDVDW SH-S223F SB00
Ultra DMA Mode-5
SATAII 4    : SAMSUNG HD252HJ 1AC01110
Ultra DMA Mode-5, S.M.A.R.T Capable but Disabled.

Jeg har søgt lidt, både på Google og herinde, og har fundet en tidligere har haft præcist samme problem. Svarene var dengang at komme ind i BIOS Setup, loade default settings, og boote fra HD.
Problemet ligger dog i, at min computer ikke reagerer når jeg trykker F2 og F11. Den bekræfter at Boot Selection Popup has been selected, men kommer umiddelbart ikke videre.

På et andet forum svarede en, der virkede umiddelbart kompetent indenfor hardware, at XP ikke er glade for en harddisk der er fuld, og at man skal holde den under 90%. Min ligger over 90% så vidt jeg husker, kan det betyde noget?

Computer Specs(hvis de skal bruges til noget):
E8400, Nvidia 9600GT, 2MB Ram, Samsung 250GB Harddisk.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. november 2010 - 11:23 #1
På et andet forum svarede en, der virkede umiddelbart kompetent indenfor hardware, at XP ikke er glade for en harddisk der er fuld, og at man skal holde den under 90%. Min ligger over 90% så vidt jeg husker, kan det betyde noget?

Nej ikke i dette tilfælde, da XP jo ikke når at blive indlæst.
Bruger du USB tastatur, så kan det være grunden til den ikke reagerer ved tryk på F2 og F11
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2010 - 12:45 #2
Eller at du skal trykke på "Del" i stedet?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2010 - 12:49 #3
Nå ja hvad hjælper det med nye briller, når man ikke ser ordentlig efter:) (Press F11 for Boot Menu)
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2010 - 12:55 #4
Men du kan prøve dette gratis program (man skal registrere sig for at få nøglen)
http://www.paragon-software.com/home/rk-express/
Avatar billede CSBOJER Nybegynder
03. november 2010 - 22:28 #5
Det viste sig, at F2 og F11 virkede, men at det tog min computer ca. 25 min. før den kom videre fra bios og ind i settings. Derefter tog det yderligere en halv time fra min computer at starte, men den virker fint nu, også efter genstart.