Avatar billede masteraaen Novice
03. november 2010 - 00:01 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hastighedsovervejelse - een eller mange tabeller

Hej.

Jeg overvejer et basissetup, hvori der vil være rigtig mange tabelposter fordelt på et større antal brugere af mysql databasen, som skal kunne benytte denne simultant.

Min overvejelse går p.t. på, om det mon er smartest at oprette een stor tabel med alle de pågældende poster, hvor brugerne adskilles med et ID.
Eller om det mon er hurtigere/smartere at oprette en tabel (med de mange poster) til hver bruger af databasen.

Er der nogen, der har et bud på, hvad der kommer til at køre mest hensigtsmæssigt/effektivt?

Pft :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2010 - 00:18 #1
Tommelfinger regel:

mindre 1 TB data => en tabel er bedst

mere end 1 TB data => spørg en som ikke skal spørge her
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
03. november 2010 - 09:25 #2
jeg er ganske enig med Arne.

1 tabel er altid at foretrække, da det er noget rod at sammenkøre tabeller bagefter.

SQL er bygget til at kunne håndtere utallige forespørgsler meget hurtigt, skrivninger er dog altid lidt langsommere da index skal opdateres.
Avatar billede masteraaen Novice
03. november 2010 - 21:03 #3
OK mange tak for det. Vil du smide et svar, Arne? Alternativt dele med mcb2001.

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2010 - 21:10 #4
svar

dele er fint
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
04. november 2010 - 08:25 #5
du kunne jo dele 120/80 eller sådan noget :-)
Avatar billede masteraaen Novice
04. november 2010 - 21:15 #6
Tusinde tak til jer begge - point fordelt som anmodet om.

:-)