Avatar billede JW2 Nybegynder
02. november 2010 - 20:13 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

kan ikke køre chkdsk /r

...skriver 'Invalid switch - /r

Hele mit problem er startet med at min bærbare med XP prof ved opstart går i sort skærm med blinkende curser der hvor windowsopstart billede normalt kommer
02. november 2010 - 21:37 #1
CHKDSK  C:  /F  /R  /V  -> ENTER

Er det sådan du skriver ???
Avatar billede JW2 Nybegynder
02. november 2010 - 21:58 #2
Hej

Nej jeg skriver C:\>chkdsk /r /p  ->ENTER
Avatar billede JW2 Nybegynder
02. november 2010 - 21:59 #3
med SPACE foran hvert slash
Avatar billede JW2 Nybegynder
02. november 2010 - 22:32 #4
Og når jeg skriver

CHKDSK  C:  /F  /R  /V  -> ENTER

Kommer fejlkomandoen igen Invalid switch - /r
02. november 2010 - 22:45 #5
... på hvilket 'tidspunkt' bruger du dette trix ?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2010 - 23:00 #6
Hvad sker hvis du gør sådan her:

Dbl-klik på "Denne Computer" dermed kommer harddiske og andre lagerenheder frem.
Det er 99% sikkert, at Windows ligger på "Lokal disk C:"
Klik på derfor med HØJRE musetast på "Lokal disk C:"
og vælg derefter Egenskaber.
I Egenskaber vælger du fanen Funktioner og i Funktioner vælges [Undersøg nu...].
I [Undersøg nu...] sætter du flueben i begge muligheder og klikker på [Start]. Nu vil Windows vise "Kontrol af disk kan ikke udføres, fordi programmet....." - Her vælges [ JA ].

Genstart pc og lad den kontrollere disken.
03. november 2010 - 06:29 #7
Ref #6 -> Så langt kommer opstarten jo slet ikke ... se #0 ...

---

Har du original instalation CD'en ?
Du skal nok ud i en REPAIR procedure...
Avatar billede JW2 Nybegynder
03. november 2010 - 10:33 #8
Ref #6 - nej så langt kommer jeg desværre ikke, men jeg har sat disken til en anden PC blot som ekstern disk og kan se filsystem - ved ikke om jeg kan gøre noget der?

Jeg har ikke original inst. disk - men bruger samme disk XP Prof som ligger på harddisken nu!

Har prøvet at lave en repair fra WXPProf inst. disk - men så er det jeg kommer ud i at skulle indtaste adminkode, som jeg ikke har. Ville meget gerne ind i den genoprettelse konsol og se hvad den kunne gøre

Har i stedet bootet op fra en Driver and Utiliti CD som hører til computeren, hvorigennem jeg kan Open a dos session. Herefter har jeg prøvet at lave chkdsk komandoen uden held - men med fejlkomandoerne som beskrevet ovenfor
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. november 2010 - 11:05 #9
Så kan det sagtens være en tidligere version af ChkDsk du bruger... - og derfor den ikke kender /R (Pre Win2000 var det et andet parameterset, som jeg husker det)

Du må køre en chkdsk /? eller chkdsk /h for at få parameteroversigten på den version du har... - med fare for at den ikke kender NTFS fil systemet, som din disk sandsynligvis er monteret med.

Du har større chance med den sat til en anden PC. Her skal du blot finde ud af hvilket drevbogstav den har, og så køre CHKDSK [drevbogstav:] /F /R
Avatar billede JW2 Nybegynder
03. november 2010 - 14:17 #10
Jeg prøver nu at kører chkdsk c: /f /r gennem anden computer. Jeg vender tilbage - ser ud som det tager et stykke tid
Avatar billede JW2 Nybegynder
03. november 2010 - 22:30 #11
Så er det kørt chkdsk - og der er foretaget rettelser

Har sat disken tilbage - men ingen ændring...skulle det kunne ændre noget eller skal vi bruge oplysningerne fra chkdsk til at komme videre?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2010 - 00:27 #12
Er du sikker på der er admin kode på? Den vil vel altid spørge om koden, selvom den er "blank".
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2010 - 09:52 #13
Hvis Chkdsk er kørt igennem på disken med /f parameteren, og du stadig ikke kan boote på den, så er windows systemfilerne fysisk beskadiget, og kommer ikke udenom en "repair".

Bort set fra det tilfælde, hvor vi alle er på vildspor, og det slet ikke er disken der fejler, men BIOS el.lign.

Har du prøvet at gå i BIOS og resette den til standard indstillingerne?

Og du har ikke sat en eller anden USB-dims i, som maskinen tror den skal boote fra?
Avatar billede JW2 Nybegynder
04. november 2010 - 13:44 #14
Hvordan resettes BIOS?  - Nej ingen USB dimser
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. november 2010 - 21:53 #15
BIOS er det helt grundlæggende system i computeren. Man går ind i BIOS lige efter man har tændt computeren, med tryk på en bestemt tast - som selvfølgelig varierer fra PC til PC.

Ofte står det ganske kort på skærmen, hvad man skal trykke for at komme i BIOS/Setup - hvilket på nyere maskiner oftest er F1, F2, Delete, F10, eller ESC

Ellers står der mange her http://www.computerhope.com/issues/ch000192.htm

Når du er kommet ind i BIOS, vil der være en kort reference til, hvordan man navigerer, og ligeledes til hvordan man sætter default indstillinger. Sædvanligvis er det F9, efterfulgt af F10 for at gemme og afslutte.
Avatar billede JW2 Nybegynder
05. november 2010 - 12:17 #16
Tak for grundig beskrivelse - men har tidligere været derinde for at se efter forskellige muligheder.

Har version A05 - og så vidt jeg kan se er der ingen mulighed for at vælge degfault
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. november 2010 - 13:48 #17
Så må du se efter noget med "Boot Priority" - et eller andet sted er en liste med hvilken rækkefølge maskinen skal forsøge at boote.

Har du muligheden, så tving harddisken til at stå først, så du er 100% sikker på maskinen ikke prøver at boote fra et andet medie. Har en enkelt gang oplevet at en USB-hub forhindrede en bestemt maskinmodel i at boote, fordi den blev ved at lede efter et USB-boot medie...
Avatar billede JW2 Nybegynder
05. november 2010 - 18:02 #18
sorry den er ikke nem at klare den her :-)

Ja har været i listen både i BIOS og ved boot valg når F12 vælges under opstart - så er så sikker som jeg kan blive.

Hmmm hvad gør vi - kunne godt tænke mig at komme ind i den genoprettelseskonsol, gennem en repair PÅ xp INST. cd´en - men bliver stoppet af Admin password. Har set der kan ændres nogle paswords i bios - har det noget med det at gøre?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. november 2010 - 22:30 #19
Nej, det har ikke noget med passwords i BIOS at gøre... - og når du har prøvet at tvinge den til boot direkte via F12, er der ingen tvivl om, at BIOS ikke har noget med det at gøre... - det var også bare et skud.

jeg tror desværre kun du har to muligheder:

1. Finde Adm password til recovery.
2. Hive data ud via en anden PC, og så lave en ny installation.

Der findes godt nok muligheder for at "hacke" passwordet, men det kræver lidt nørderi med lidt Linux og BootCD. Og selv om der findes en del vejledninger, og oven i købet næsten færdige CD´ere til download, er det noget af en større omgang at kaste sig ud i...
Avatar billede JW2 Nybegynder
04. januar 2011 - 11:55 #20
Lukket
Avatar billede JW2 Nybegynder
04. januar 2011 - 11:55 #21
Lukket