Avatar billede Slettet bruger
02. november 2010 - 16:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Flere rækker i eet felt

Hej, jeg laver en helt normal tabel i MySQL, men i et af felterne har jeg brug for at man kan inserte flere rækker.

Fx:

ID    NAVN      MAIL        KOMMENTARER
1      Søren      x@x        kommentar1
                              kommentar2
                              kommentar3

Osv.

Hvordan gør man det?

På forhånd tak!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2010 - 16:12 #1
Separat tabel som peger på denne tabel!
Avatar billede mjense173 Nybegynder
02. november 2010 - 16:13 #2
Prøv at beskrive hvad du vil med de kommentarer i stedet for.

Man kan nemlig ikke indsætte flere rækker i et felt.

Du kan indsætte flere ens rækker, eller lave et tekstfelt med flere linjer. Er det det du mener i stedet?
Avatar billede j3ppah Novice
02. november 2010 - 16:54 #3
Ja fortæl hvad du vil med dem, så er det meget lettere at forstå problem stillingen.
02. november 2010 - 16:56 #4
Man boer normalt undgaa at blande den indre struktur af ens data med den maade man gerne vil have det presenteret paa.  Du har en saakaldt en-til-mange relation mellem mails og kommentarer, hver mail kan have 0, 1, eller flere kommentarer.  Standard maaden at modellere det paa er at lave en saerskilt tabel for kommentarer og linke den til mail-tabellen.  Jeg har lavet et eksempel nedenfor.  Naar man saa vil se hvilke kommetarer der er lavet til mailerne laver man en join query saasom:

SELECT * FROM Mail LEFT JOIN Kommentarer ON Mail.id = Kommentarer.mailid

Her er tabellerne:

Mail
id navn mail
1  Soeren Dette er Soeren's mail
2  Sofus  Sofus har ogsaa sendt en mail
3  Svend  Dette er en mail Svend har sendt

Kommentarer
mailid kommentar
2      Jeg har en kommentar
2      Det har jeg ogsaa
2      Jamen saa er der mange kommentarer
3      Sikke da en mail

Der er saaledes ingen kommentar til mail 1, tre til mail2, og 1 til mail3.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2010 - 07:34 #5
Hejsa.

Tak skal I have... Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke havde tænkt på at krydsreferere to adskilte tabeller, men nu er problemet løst, tak!
Avatar billede j3ppah Novice
03. november 2010 - 08:59 #6
husk at lukke tråden :)
03. november 2010 - 11:17 #7
mysql999, hvis du mener at mit indlaeg har hjulpet saa vil jeg gerne have de udlovede points naar du lukker traaden.

Jeg kan se at dette er dit foerste spoergsmaal paa eksperten.  Lad mig forklare, maaske til overflod.  Man lukker et spoergsmaal og afgiver points ved at acceptere et svar, et indlaeg markeret med gult, som dette her.  Og man accepterer et svar ved at saette et flueben i den lille firkant og derefter klikke paa feltet "Accepter svar og afgiv points."

Hvis du mener at andre indlaeg har bidraget og du gerne vil dele points saa maa du bede de der har lavet indlaeggene om at oprette et svar, og naar svar kommer klikker du i alle de svar du vil uddele points til og derefter paa "accepter svar og afgiv points."
05. maj 2011 - 06:26 #8
mysql999, jeg proever lige en gang til.  Du oprettede dette spoergsmaal, og du erkender at du har faaet problemet loest.  Saa skal du ifoelge reglerne for forummet lukke spoergsmaalet igen.  Vores indlaeg var venligt ment.  Lad os nu ikke blive haengende i et aabent spoergsmaal.  Please.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
14. marts 2013 - 16:54 #9
Jeg har i det nye spørgsmål bedt om lukning af dette, her er vejledning.  :-)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
14. marts 2013 - 17:06 #10
NielsErikK, er du den samme person som mysql999?  For at lukke dette spørgsmål skal du logge på som mysql999 og gå ind i spørgsmålet og enten acceptere #7 eller selv oprette et svar og acceptere det.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. marts 2013 - 11:31 #11
#10 nej, jeg omtaler dette spørgsmål...
http://www.eksperten.dk/spm/978241

Jeg forsøgte blot at sørge for hans gamle gæld kom ud af verden, før ny opstod.