Avatar billede tupolev Nybegynder
02. november 2010 - 15:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Årlig tendens

Jeg har en liste med data fra de sidste 3 år. De er baseret på månedsdata.
Januar 09 Februar 09 Marts 09 .... Januar 10 Februar 10 Marts 10
10    25      45                  12        30        46

Nu vil jeg gerne lave en liste der laver en forudsigelse om fremtiden baseret på de sidste års data, men også på den løbende tendens (måned til måned)
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede j3ppah Novice
02. november 2010 - 16:58 #1
øhh... det bliver du vidst nød til at specificere lidt mere... er du ude efter et gennemsnit kan det jo laves ganske simpelt i et nyt felt ved at sige =FELT JANUAR 09 + FELT JANUAR 10 / 2

men er vidst ikke lige det du er ude efter.

Prøv at forklar hvilke data du har, og hvilke data du gerne vil nå frem til.
Avatar billede tupolev Nybegynder
03. november 2010 - 08:38 #2
Ja jeg er efter et gennemsnit men også hvis jeg skal forudsige januar 11 vil det jo have en betydning hvis der i månederne op til har været en gennerel vækst på 10%. Hvordan kan jeg tage det med i beregningen?
Avatar billede j3ppah Novice
03. november 2010 - 11:15 #3
For at kunne lave en rigtig algoritme til dig, vil jeg lige bede dig om at sende lidt flere data... altså.

tal, tal, tal, tal

Eller noget i den stil, for tror jeg har fundet ud af hvordan algoritmen skal laves, vil bare gerne lige have nogle flere data.
Avatar billede j3ppah Novice
03. november 2010 - 11:25 #4
Tror jeg har en du kan bruge her...

10    25    45    24
12    30    46    25
11    35    49    27
15    41    50    30,66666667

30,66666667 er udregnet med

=((A4+B4+C4)-(A3+B3+C3))/3+D3

Den vil give dig et rimeligt reelt billede af hvad det kan blive, da den både tager højde for måneden sidste år, og månederne sidste år og i år, før denne måned...

Altså det jeg gøre er at tage gennemsnitte af hvor højt tallene er i år i forhold til sidste år (pr måned.) Så tager jeg taller fra sidste år i nuværende måned og +'er det med det gennemsnitlige tal for +- differencen der er i gennemsnit fra i år til sidste år i x antal.

Kan du følge mig ?..

Ved godt den kan laves mere præcis men så skal vi til at lave noget % udregning og noget....
Avatar billede tupolev Nybegynder
03. november 2010 - 12:14 #5
Jeg fandt faktisk løsningen selv. FORECAST funktionen giver lige præcis det tal jeg leder efter. Prøvede det og det virkede.
Avatar billede j3ppah Novice
03. november 2010 - 13:07 #6
Til andre her inde som finder dette spørgsmål frem via søge funktionen hedder forecast funktionen prognose på dansk excel.

Det var godt du fandt frem til en løsning... =forecast(x; x axis; y axis)

Husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede tupolev Nybegynder
01. november 2012 - 07:41 #7
xx