Avatar billede KFJ1972 Juniormester
28. oktober 2010 - 03:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

På udkig efter ny løsning til min hjemmeside

Hejsa,

Jeg har en privat hjemmeside som er ganske velbesøgt. Men jeg er ligesom igen stødt ind i at min side er for stor og velbesøgt.

Jeg er tidligere blevet smidt ud fra f.eks. Surftown reelt pga. database-belastningen/trafikken. I dag er jeg så kunde hos Servage og det har kørt nogenlunde i nogle år, men jeg er ikke helt tilfreds længere da der på siden opleves mange og lange ventetider samt problemer med kontakt til databasen.

Jeg har naturligvis været i kontakt med supporten og de kan åbenbart ikke rigtig se problemet. Men uanset hvad der er et problem og jeg tolker lidt svaret som om de håber jeg finder på noget andet og smutter fra dem som kunde.

For at komme med lidt information om min side, så eksistere den nu på 13. år. Siden indeholder 140.000+ indlæg plus nyheder, replikker, artikler, fotoalbums osv.

Siden har en trafik som ligger på ca. 10GB om dagen og databasen fylder ca. 110mb pt. og det er tal som er stigene dag for dag. Siden har siden midten af 2004 har 22 mill. unikke hits.

Siden fungere som et hobby-projekt for mig og derfor er siden reklame-fri og derfor kigger jeg også en ekstra gang på prisen når vi taler om webhotel.

Jeg har her i de seneste dage kigget lidt på priserne på en dedikeret server rundt omkring, men synes godt nok det er lidt pebret og måske i overkanten for et hobby-projekt hvor jeg er vant til det prisleje som www.servage.net ligger på.

Men på den anden side så er jeg næsten nødt til at fortage mig et eller andet, for de lange svartider, databasenedbrud (kan ikke komme i kontakt med databasen) osv. så må jeg erkende at nuværende løsning  nok ikke er gangbar længere.

Nu har jeg ikke så meget check på webhoteller, servere osv., så ville lige prøve at lægge spørgsmålet op herinde for at høre hvad I andre mener er en god løsning til en side med det forbrug som jeg opridsede kort i ovenstående. Kort sagt er der andre muligheder end en dedikeret server som også er i stand til at trække sådan en side ?

På forhånd mange tak.
Avatar billede bacardil Nybegynder
28. oktober 2010 - 04:04 #1
Med det website så er der ikke noget at sige til, at udbyderne ikke er så interesseret i dig som kunde :)

Jeg vil selvom det er et hobby projekt vælge en dedikeret server, for de fleste webhoteller vil efter noget tid bede dig om at flytte eller undlade at hjælpe for at håbe du flytte vil jeg vurdere og det tager tid at flytte udbyder i nu og næ.

Ved at du vælger en dedikeret server eller bare Vhost, så har du serveren for dig selv og derved kan du styre alt selv.

Du skal dog nok regne med at en server med det trafik i udlandet som er billigst vil i mellem 300-900 kroner pr. måned. Men så er du også klar til at komme videre uden problemer.
Avatar billede KFJ1972 Juniormester
28. oktober 2010 - 04:11 #2
Hvad eller hvor meget betyder de forskellige konfigurationer på en dedikeret server. Tænker her på f.eks. CPU og Ram.

Hvad kan anbefales til en side med sådant et forbrug/forespørgelser ?
Avatar billede KFJ1972 Juniormester
28. oktober 2010 - 04:51 #3
Nu har jeg så fundet ud af at Surftown har et produkt de kalder Surftown VPS og jeg kan se de tilbyder 3 forskellige størrelser.

En med 512MB, en med 1024MB og en med 2048MB RAM. Hvad CPU er på synes jeg så ikke fremgår, men det er måske også lige meget.

Ville det produkt de tilbyder være nok til at trække en side som min? Eller skal man op i noget endnu kraftigere?

På forhånd mange tak.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2010 - 08:04 #4
Umiddelbart ser deres VPS løsning fin ud, det der er vigtigst er klart rammen, grunden til de ikke nævner CPU er med stor sandsynlighed at det er Virtuelle maskiner og hvis der fx. er 5 maskiner på en server med forskellige konfigurationer kan det være svært at sige hvad der lige bliver givet af ressourcer til den ene og den anden maskine, hvorimod rammen kan man definere hvor meget hver maskine har til rådighed.

Du skal lige være opmærksom på prisen at den efter det første år stiger til det dobbelte eller faktisk mere end det dobbelte, det er ikke urimelige priser vil jeg sige, men bare så du har det for øje.
Der er også en fast trafik med og der er ikke angivet om det er dansk eller udenlandsk trafik.
Men hvis du trækker 10 GB om dagen i dag, så bliver den mindste af dem måske for lidt med de 500GB der er grænsen.
Det kan også være en god idé at se på hvad prisen er hvis man trækker over den mængde man har.

Du skal helt sikkert også selv står for installation af apache, mysql database osv. og det kan selvf. være lidt problematisk hvis man ikke har rodet så meget med den del før.

Det kan også være en god idé at finde ud af beskyttelse, altså når man ligger på deres virtuelle maskiner, er man så beskyttet af deres firewall og spamfilter osv.
Fx. hvis man køber en løsning i tyskland som kan være rimelig billige, så skal man selv stå for sikekrheden osv.
Avatar billede KFJ1972 Juniormester
01. november 2010 - 05:42 #5
Jeg har så prøvet og tilmelde mig VPS-løsningen hos Surftown, men må indrømme at jeg allerede her nogle få dage efter har fået ret så kolde fødder mhs. til dem og hvad de kan.

Kort sagt jeg har endnu ikke de nødvendige oplysninger til at komme i gang, selvom det nu er flere dage siden jeg blev oprettet. Standard-beskeden er at jeg skal vente 30 minutter før jeg kan få IP'en til at komme videre.

Jeg har så nu benyttet mig at den 30 dages garanti de tilbyder. Der har jeg hellere ikke endnu hørt noget.

Det virker meget mystisk på mig og jeg føler mig på ingen måde tryg med dem efter de oplevelser (jeg endnu ikke har haft).

Jeg deler pointene mellem jer, da begges jeres input har været brugbare for mig.

Yeah, stadigvæk uden en brugbar løsning. Men arbejder videre på det.
Avatar billede bacardil Nybegynder
01. november 2010 - 10:08 #6
Surftown VPS er ikke pengene værd, men hvad er dit budget?

De er dog et reelt firma vil jeg vurdere med mit kendskab så du skal nok få dine penge igen.
Avatar billede KFJ1972 Juniormester
07. november 2010 - 01:13 #7
Ja, har nu modtaget en mail om at de vil overføre pengene indenfor 30 dage.

Hmm, budget. Jeg har sådan set ikke noget budget, da det kun er et privat hobby-projekt (stort set uden indtjening, har kun lidt google-reklamer på siden).

Men det jeg havde håbet på var en 4-500 kr om måneden. Men det skal selvfølgelig også være en løsning som er i stand til at trække siden både mhs. til trafikken og MySQL-belastningen.
Avatar billede KFJ1972 Juniormester
07. november 2010 - 01:46 #8
Har prøvet at lægge lidt ekstra spørgsmål på en anden specifik udbyder op i denne tråd:
- http://www.eksperten.dk/spm/923314

Tænkte det var mere praktisk end at fortsætte her og måske komme for langt væk fra udgangspunktet og Surftown i trådens første indlæg.
Avatar billede Mik2000 Professor
31. juli 2016 - 20:58 #9
Ved det er en gammel tråd - men hvis andre skulle kigge med :)

VPS er Virtual Private Server og er blot en virtuel server - dvs. du har dit eget private område på en server, ligesom x-antal andre har. Dermed deler du også CPU og ram mv. og har som regel et maks. du kan benytte før det koster ekstra.
Det kan være en god mellemvej til dedikeret server, men kan også ende med at blive forholdsvis dyrt

Vil man have en rigtig dedikeret server er der flere muligheder, men man skal ikke tage det billigste da kvalitet og pris jo oftest hænger sammen. Overvej også hvilken service der er behov for - f.eks. i forhold til hvor lang nedetid du vil kunne tåle

Eksempler på udbydere af dedikerede servere kunne være
myloc.de
100tb.com
leaseweb
singlehop
mv