Avatar billede Iboga Juniormester
14. oktober 2010 - 23:28 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med at installere Ubuntu 10.10

Jeg vil gerne skifte mit nuværende OS (Windows Vista) ud med Ubuntu 10.10, på min HP Pavilion dv7 Notebook. Da mit diskdrev er i udu, har jeg valgt at boote Ubuntu fra en USB.

Hertil kommer så mit problem - når jeg forsøger at boote fra USB'en kommer denne meddelelse:
"SYSLINUX 3.82 2009-06-09 EBIOS Copyright (C) 1994-2009 H. Peter Anvin et al"

Jeg gætter på at SYSLINUX er et program der gør det muligt at boote fra min USB? Da jeg ikke ser tidligere nævnte meddelelse som en decideret fejlmeddelelse, har jeg utrolig svært ved at finde frem til fejlen ved hjælp af Google.

Håber rigtig meget på at nogle kan hjælpe mig, da jeg efterhånden er ved at være godt og grundig træt af Windows. Af samme grund har jeg valgt at give hele 200 points til den der kan hjælpe mig.

ps. jeg har ikke opfundet den dybe tallerken inden for teknik, så vær sød at svare så selv jég kan forstå. På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2010 - 23:45 #1
20 eller 200 point, det er da ligegyldigt:)
Det løser jo ikke lige dit problem, men jeg kan fortælle dig, at den løsning man ser på Ubuntus downloads side ikke er så smart.
Jeg bøvlede selv lidt rundt i det, indtil jeg fandt ud af, at jeg skulle starte Ubuntu op i CD drevet, og installere Ubuntu på USB derfra. Men så kørte den også fint, og ligner CDén.
Så det eneste jeg kan foreslå, er at du - hvis du kan - installerer Ubuntu på en USB fra en anden computer.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2010 - 23:49 #2
Har du set denne side:
http://unetbootin.sourceforge.net/
Avatar billede Iboga Juniormester
15. oktober 2010 - 00:15 #3
Nej du har ret i at mit problem ikke bliver løst af den grund, men havde jeg fået et så hurtigt svar hvis jeg kun var ude med 20 points?

Kan ikke se ideen i først at brænde diskbilledet, for så at skrive det til USB'en. Troede at hele konceptet med USB installationen, var at man intet diskdrev havde til rådighed? Har kun MAC udover denne PC, så det ville ikke fungere den vej.

Jeg havde godt set http://unetbootin.sourceforge.net/, men da jeg er forfærdelig ringe til engelsk opgav jeg. Prøver lige at give det en chance til.

Du skal havde mange tak for dine kommentarer - jeg vender tilbage lige så snart jeg har fundet ud af, om jeg kan få det til at fungere.
Avatar billede noltus Novice
15. oktober 2010 - 00:27 #4
Du kan jo bruge google translate,det er ikke perfekt,men det er til at forstå,bare kopiere web adressen og paste den i oversætnings feltet men her er den oversat kortlink.dk/google/88up
Avatar billede noltus Novice
15. oktober 2010 - 00:29 #5
glem adressen i forrige indlæg her er den rigtige kortlink.dk/google/88uq
Avatar billede Iboga Juniormester
15. oktober 2010 - 00:45 #6
Benytter mig ofte af Google Translate, men når det kommer til denne type læsestof finder jeg det ikke brugbart, da Translate nogle gange oversætter til noget helt andet end det oprindelige.

Jeg har nu forsøgt mig med UNetbootin, men kan ikke finde ud af at boote fra USB'en. Når jeg genstarter min PC giver den mig ingen mulighed for at boote fra USB'en, men starter bare op i Windows som sædvanlig. Er der ikke en f et eller andet tast jeg kan holde nede, for at vælge hvor jeg vil boote fra?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2010 - 09:29 #7
Jeg tager ikke ikke imod point, så ja 20 havde for mig været det samme:)
Det er F11 på nogle computere og F12 på andre, for at få en boot menu.
Avatar billede Iboga Juniormester
15. oktober 2010 - 12:11 #8
Jeg ville ellers ønske jeg kunne vise taknemmelighed for din tid, og dine råd?
Jeg prøver at boote igen når jeg kommer hjem fra skole.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2010 - 13:47 #9
Det er helt i orden. Jeg aner bare ikke hvad jeg skulle bruge flere point til:)
Avatar billede Iboga Juniormester
15. oktober 2010 - 22:45 #10
Okay så :)

Nu har jeg prøvet at boote med unetbootin hele aftenen, men stadig uden held. Har anskaffet mig en anden PC som jeg kan brænde Ubuntu til en CD på. Nu da jeg har brændt min Ubuntu CD aner jeg bare ikke hvordan jeg skriver fra den og over til mit USB?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2010 - 22:54 #11
Prøv siden her. Burn your CD or create a USB drive flueben i USB og Ubuntu, og tryk på Show me How.
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
Avatar billede Iboga Juniormester
16. oktober 2010 - 00:02 #12
Når genstarter PC'en kommer meddelelsen:
SYSLINUX 4.02 2010-07-21 EDD Copyright (C) 1994-2009 H. Peter Anvin et al
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 00:13 #13
Jeg har googlet på det problem. Der er åbenbart mange som oplever det. Nu kan jeg jo ikke bare selv prøve at installere fra USB, fordi
jeg ikke ønsker Ubuntu på harddisken. Men her er en fyr, som hævder at have løst problemet:
After some fiddling around with the syslinux config files and still not getting it to boot properly, I found a deceptively simple workaround for this: Just type "help" on the BOOT prompt, and when you get the help menu, just hit enter. The system will now boot!

Confirmed that this also works for me when booting a USB stick created by 10.10's USB creator.
Avatar billede Iboga Juniormester
16. oktober 2010 - 00:21 #14
Virker desværre stadig ikke for mig :(
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 00:32 #15
Nu du har brændt en Ubuntu CD, så drop unetbootin. Følg bare opkriften fra # 11, og få den rigtige installation.
Avatar billede Iboga Juniormester
16. oktober 2010 - 00:35 #16
Har jeg gjort. Må indrømme at jeg er tæt på at opgive.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 00:43 #17
Jeg prøver at installere den fra min USB nu. Skriver når jeg ved noget.
Avatar billede Iboga Juniormester
16. oktober 2010 - 00:47 #18
Tak fordi du gider!!
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 01:16 #19
Så er Ubuntu installeret, helt uden problemer. Da der skulle genstartes, tog jeg  USB sticken ud først. Gjore du det?
Avatar billede Iboga Juniormester
16. oktober 2010 - 01:19 #20
Nej? Hvordan skulle den så kunne boote fra USB sticket?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 01:29 #21
Det har jeg så misforstået. Troede du ville install. Ubuntu.
Nå men min USB som jeg har installeret fra den Kørende CD, booter
helt uden problemer. Men hvor kommer kommer så geninstall. fra?
Du vælger jo bare via F11 (F12?) at botte op på USB, og så skulle det køre.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 01:30 #22
Rettelse. geninstall rettes til genstart.
Avatar billede Iboga Juniormester
16. oktober 2010 - 01:49 #23
Det er når jeg vælger at boote op fra usb at den irriterende meddelelse viser sig, og jeg ikke kan komme videre. Har prøvet med to forskellige usb stick, så det er nok ikke der problemet ligger.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 01:55 #24
Du skriver #12"Når genstarter PC'en kommer meddelelsen:
SYSLINUX 4.02 2010-07-21 EDD Copyright (C) 1994-2009 H. Peter Anvin et al"
Har du prøvet at slukke computeren, og så starte op på USB?
Avatar billede Iboga Juniormester
16. oktober 2010 - 02:04 #25
Ja meddelelsen kommer kun hvis jeg booter fra usb. Kan sagtens starte op i Windows, hvis jeg vælger det.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 02:20 #26
Går ud fra at du har valgt 32bit, og at din USB indgang er i orden.
Desværre forstår jeg ikke problemet med SYSLINUX 4.02 2010-07-21 EDD Copyright (C) 1994-2009 H. Peter Anvin et al, så jeg må desværre opgive.
Avatar billede Iboga Juniormester
16. oktober 2010 - 12:31 #27
Tak for dit forsøg.
Avatar billede Iboga Juniormester
16. oktober 2010 - 12:45 #28
Hov kan se at der er noget jeg ikke har gjort hel magen til dig. Har ikke instaleret USB sticket fra CD drevet, da dit link http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download kun tillader at browse fra en iso fil. Eller har jeg misforstået noget?
Avatar billede Iboga Juniormester
16. oktober 2010 - 12:55 #29
Hvordan har du installeret fra USB  sticket til CD drevet?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 13:23 #30
På Ubuntu Home. Lidt længere nede end dowsload, er der, til venstre, nogle orange tal. Gå til "2" sæt flueben i USB stick og Ubuntu.
Tryk så på "Show me how" og rul ned til det bordeaux farvede billede. Der kommer forklaringen på, hvordan Ubuntu installares på USB. Men det er altså bare forklaringen. Det gøres fysisk fra den kørende Ubuntu på CD drevet.

Install. fra USB til disk. Man booter bare på USB og installerer derfra. Men det forudsætter jo at du får løst dit egentlige problem.
Avatar billede BSORENSEN Nybegynder
18. oktober 2010 - 10:26 #31
Jeg sidder med nøjagtig samme problem. Jeg tror dog jeg har en løsning, som jeg desværre ikke kan få afprøvet før i aften, men fandt følgende løsning på nettet.

Edit the /syslinux/syslinux.cfg on the USB key to remove the "ui" keyword, which is what causes the problem. This is the solution that I used.

Se evt. http://chromasoft.blogspot.com/2010/10/installing-ubuntu-1010-maverick-meerkat.html for mere info.
Avatar billede Iboga Juniormester
18. oktober 2010 - 13:15 #32
Har afprøvet dit forslag, men sidder desværre stadig med samme fejlmeddelelse:
SYSLINUX 4.02 2010-07-21 EDD Copyright (C) 1994-2009 H. Peter Anvin et al
Altså intet er ændret for mit vedkommende.
Avatar billede BSORENSEN Nybegynder
18. oktober 2010 - 13:53 #33
Hmm... har undersøgt lidt nærmere og muligvis er problemet at vi (jeg har i hvertfald) har brugt windows usb-creator til at lave usb'en. Det med at fjerne "ui" virker vist kun hvis den er lavet fra ubuntu.
Avatar billede Iboga Juniormester
18. oktober 2010 - 16:59 #34
Så er min eneste mulighed at installere Ubuntu på min iMac og lave et USB derfra. Tror du det virker?
Jeg har bare ikke lyst til at installere Ubuntu på min iMac, for er ikke sikker på jeg kan finde ud af at fjerne det igen.
Avatar billede BSORENSEN Nybegynder
19. oktober 2010 - 09:23 #35
Jeg prøvede samtlige ting jeg kunne finde på nettet igår, og det lykkedes mig ikke at komme videre. Jeg blev lidt sur så jeg nægtede at prøve at lave den fra min bærbare med en opgraderet ubuntu 10.10 (jeg går stærkt ud fra at det virker den vej).

Men det er også den eneste løsning jeg kan komme på lige nu (jeg har også cdrom drev, men det bliver trods alt sidste udvej) og jeg bliver lidt harm.

Jeg har brugt Ubuntu siden 7.10 og det er blevet meget bedre, men at de stadig ikke kan få nogle at de simpleste ting til at virke er sgu lidt irriterende (jeg fandt ud af at det her problem har eksisteret i lang tid). Og hvis det ikke virker så må de sgu da sørge for at man ikke har muligheden (det er lidt sjusket).

Puha, så kom jeg lige ud med nogle frustrationer... :0)
Avatar billede BSORENSEN Nybegynder
19. oktober 2010 - 11:56 #36
Ny mulighed. Ubuntu anbefaler selv at man kan bruge "universal usb installer", hvis man har problemer. Den kan hentes på http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
Avatar billede BSORENSEN Nybegynder
19. oktober 2010 - 18:28 #37
Så lykkedes det! Universal usb installer fungerede perfekt. Jeg brugte ikke persistence, men jeg tror ikke det var problemet alligevel så det virker nok også med.

Håber også det løser dit problem.
Avatar billede Iboga Juniormester
19. oktober 2010 - 19:27 #38
Det vil jeg prøve.
Avatar billede Iboga Juniormester
19. oktober 2010 - 19:54 #39
Nu har også prøvet Universal usb installer og det virkede ikke :(
Avatar billede Iboga Juniormester
21. oktober 2010 - 14:16 #40
Er der ingen der kan hjælpe mig med at løse mit problem?