Avatar billede foas Nybegynder
08. oktober 2010 - 14:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mapper i ekstern harddisk er skrivebeskyttet

Hej :)

Jeg har samme problem som personen i denne tråd http://www.eksperten.dk/spm/896484 - jeg har en ekstern harddisk, men alle dens mapper og undermapper bliver ved med at være skrivebeskyttet. Dvs. når jeg går ind under egenskaber på en vilkårlig mappe eller undermappe på harddisken, er der sat hak ved feltet "Skrivebeskyttet (gælder kun filer i mappen)". Men løsningen under ovennævnte tråd virker ikke for mig.

Hvis jeg prøver at fjerne dette hak f.eks. i mappen med billeder, og så trykker anvend, anvender den ændringerne på mappen, undermapper og filer. Men når den så er færdig, og jeg trykker ok og så igen går ind under egenskaber, er skrivebeskyttelsen der igen!

Jeg har også prøvet at gå ind under egenskaber -> sikkerhed for selve drevet (G:), hvor jeg gav alle brugere på min computer fuld adgang (læsning, skrivning, redigering osv.). Men det ændrede ikke noget, og det er også forståeligt nok, fordi jeg er administrator på min egen computer, og administratorer havde allerede fuld adgang...

Hvad kan jeg gøre for at fjerne skrivebeskyttelsen af mapperne / filerne på harddisken?
Avatar billede NielsErikP Mester
08. oktober 2010 - 16:21 #1
Hej...
Lige en ide..: Startknappen ->" I søge feltet skriver du CMD.Exe"
Starter CMD - Kommando prompten.
Jeg kører Windows Vista Home preminum og der skulle gerne stå noget ligende :

Microsoft Windows [version 6.0.6002]
Copyright (c) 2006 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

OG prompten(på min) :
C:\Users\Starman>

Der skriver du så følgende kommando :
CD\
Og du ryger tilbage i roden, så der står  :

C:\>

Der skifter du så drev (Som du skriver dit drev G:) ved :
G:
Og så står du på drev dit drev  :
G:\>

Så skal du bruge komandoen ATTRIB, hvis vi nu siger den mappe\filer som er skrivebeskyttet ligger i roden af drev G, så skriver du  :

ATTRIB -R G:\*.* /S
Skal du skifte til en undermappe skal du bruge kommandoen CD :

CD \undermappe\undermappe\osv...

Håber det kan give dig en løsning på dit problem.
Avatar billede foas Nybegynder
08. oktober 2010 - 17:30 #2
Tak for dit svar, NielsErikP.

Jeg prøvede nu at køre det der attrib -r g:\*.* /s i kommandoprompten, men da den var færdig, er der stadigvæk hak ved "Skrivebeskyttet (gælder kun filer i mappen)". Det virker umiddelbart, som det egentlig er det samme, som jeg gjorde før (ved at fjerne hak og trykke anvend) - her er det bare anvendt på alle undermapper i G: samtidig.

Jeg kører Windows Home 7 Premium. Jeg har også brugt harddisken med en Mac også, hvor det indtil for nylig (ved hjælp af driveren NTFS-3G) ikke var noget problem både at læse fra og skrive til harddisken (som altså er NTFS). Men lige pludselig kunne den ikke skrive til harddisken fra Mac'en, så jeg tænkte, at der måske var noget galt med NTFS-3G driveren. Jeg prøvede så at geninstallere NTFS-3G, men det hjalp ikke. Og nu opdager jeg, at det altså også er et problem på min Windows maskine.

Jeg kan også lige nævne, at når jeg har sat harddisken til min Windows pc, så er det ikke muligt at fjerne den vha. "sikker fjernelse af hardware". Den bliver ved med at sige, at enheden er i brug, og at jeg skal lukke alle programmer, der muligvis bruger enheden - selv om jeg ikke har noget program åbent... På Mac'en er det dog ikke noget problem at fjerne enheden.

Jeg prøvede i går at undersøge disken for fejl (scandisk), men alt ser ud til at være ok...
Avatar billede NielsErikP Mester
09. oktober 2010 - 06:51 #3
Hej...
Ja det lyder jo mærkeligt.
Prøv evt. at tjekke denne side ud:

http://www.vistax64.com/tutorials/67612-check-disk-chkdsk.html

Håber det hjælper.
Take care.
Avatar billede foas Nybegynder
09. november 2010 - 10:33 #4
Undskyld jeg ikke har givet lyd så længe, men mit problem blev løst :)

Jeg tror faktisk, at det var det med køre kommandoen ATTRIB -R G:\*.* /S, der løste problemet. Jeg lagde ikke mærke til ændringen i begyndelsen, fordi i drevets mapper er der stadigvæk det hak ved "Skrivebeskyttet (gælder kun filer i mappen)". Men når jeg så har prøvet at kopiere filer til drevet, virker det! (hvor den før ikke ville på grund af skrivebeskyttelsen).

Så hvis du ændrer kommentaren til svar, NielsErikP, så kan jeg give dig point :)
Avatar billede NielsErikP Mester
10. november 2010 - 16:55 #5
Hej..
Glæder mig jeg kunne give dig lidt hjælp.
Og her er dit svar.

Take care..!!