Avatar billede aleq Juniormester
08. oktober 2010 - 02:31 Der er 1 kommentar og
1 løsning

NY kunstlæder stol giver mig kløe og åndedræts problemer

Hej

Jeg har idag investeret i en ny kunstlæder (kontor) stol fra Jysk Sengetøjslager. Den var på tilbud til 800,- sat ned fra 1300,- og min krop reagerer underligt på den. Jeg begyndte småt at få kløe og udslet og besvær med vejrtrækningen. Jeg havde en lignende stol før den, men det er ca 5 år siden og så vidt jeg kan huske, har jeg ikke haft problemer med den tidligere stol. Så mit spg er: er det normalt at nye møbler kan give den slags problemer over for nogle allergikere? Jeg læste nemlig at nogle nye møbler skal "afgasse" ( http://forbrugerkemi.dk/test-og-rad/hjemmet/mobler/rad-om-mobler ) lidt de første par dage, fordi der er tilsat noget PVC eller Phthalater.

Jeg læste et par skræmmende artikler om disse kemikalier de bruger for at bevare stoffet fra at svampe og gå i brænd

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Kemikalier/Regulering+og+regler/Faktaark+om+kemikaliereglerne/DMF.htm

http://www.mst.dk/Borger/Temaer/Hjemmet/Moebler_uden_pvc_og_phthalater/

Jeg håber der er nogen her der har nogle svar.

Mvh
Avatar billede aleq Juniormester
08. oktober 2010 - 02:35 #1
aner ikke hvad der skete før.. den sagde "spg findes ikke" kom til at lave 2 topics
Avatar billede DenconCenter Nybegynder
10. januar 2011 - 15:27 #2
Det Lyder som et rigtig allergisk reaktion du har fået.
Problemet er bare at du ikke kan finde ud af hvad specifikt der er af, kun at det er fra kontorstolen.
Det kan både være skummet, eller mest sansynligt polstret.
Da det er billigste fællesnævener der gælder, når producenten vælger en overflader til kontorstole.
Det er en god blanding af farve, giftstoffer og blødgørere. Lagt på et tyndt stykke væv.
Dette gælder desværre også for kontorstole med "ægte" læder.
Det er samme opskrift, men bare på et stykke tyndt spaltet læder. en læder hud kan spaltes i ca. 5 lag. på den måde får man jo 5 huder istedet, og de skal så bare have en ny overflade...
Semi anilin læder er det bedste produkt, hvis det absolut skal være læder. Ellers et stykke uld stof, med en god slidstyrke. og helst fra en anekendt producent, Kvadrat, Gabriel, Camira eller andre anerkendte producenter.
Du kan finde nogle kontorstole med de kvaliteter her:
http://www.denconcenter.dk/Kontorstole-484.aspx
Men du slippe nok ikke med 800,-
men til gengæld slipper du for kløen de næste 20 år du har den :-)