Avatar billede abdulrich Nybegynder
03. oktober 2010 - 12:33 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Står overfor et lidt svært valg. Min bærbar kan ikke mere, og jeg har derfor kigget på ny. Jeg har kigget på lidt forskelligt, og fået det kogt ned til to, som valget står imellem. Den ene er en MacBook Pro 13,3" (den billigste MBP), og den anden er en Lenovo ThinkPad Edge 15".

P.t. kører jeg med WinXP, så jeg får nyt OS under alle omstændigheder, men hvad bliver jeg mest forbløffet over/skuffet over/irriteret over eller glad for, hvis jeg vælger en Mac?

Mine behov for brug af computer begrænser sig til: Suft, Mail, Musik og billeder. Jeg har iPhone 3GS, så jeg kender lidt til Mac, men det er kun fra iPhone og fra Fona jeg kender en MBP.

Der er 10 x 20 point ude.

Pft!
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2010 - 12:48 #1
Jeg vil starte med at gøre det helt klart at jeg selv primært er et Windows-menneske.

Først et generelt råd: Med mindre du er meget på farten bliver du nok gladere for en 15" end en mindre skærm. Det er bedre at kigge på og så er der også plads til et fuldt tastatur, hvis man nu gør brug af det.

Både Windows 7 og Mac OSX er glimrende styresystemer, om end det kræver mere tilvendelse at skifte til Mac OSX fra Windows XP, end det gør at skifte til 7.

Derudover kommer så at du kan spare omkring 4.500 kr. ved at købe ThinkPad'en. (Edbpriser.dk)

Men tag gerne ind i en butik der sælger begge, dediker en halv time til hver og find så ud af hvad du syntes bedst om.
Avatar billede Thyge Nybegynder
03. oktober 2010 - 12:53 #2
Du vil blive meget glad for hvor hurtigt Mac kører og hvor kort tid det eksempelvis tager computeren at starte op. En Mac'en ca. samme tid om at starte fra slukket, som en Windowscomputer tager om at starte fra slumretilstand. Og så vil du blive forbløffet over hvor nemt det er at arbejde med Mac.

Officepakken til Mac (2007-udgaven) er dog ikke den bedste udgivelse i nyere tid. Det skulle dog løse sig når den nye 2011-udgave ser dagen lys i den her måned - så vidt jeg ved - men man ved selvfølgelig aldrig om det går så vel.

Hvis du kigger på MBP 13"s specs vil du se at den ikke har Intels nye i-processor ligesom dens storebrødre - og Lenovoen i øvrigt. Hvorvidt det ændrer sig ved næste opdatering står stadig i det uvisse.
Avatar billede KHHP Juniormester
03. oktober 2010 - 13:17 #3
Vil også anbefale dig at købe en Mac, som C_Thyge skriver er Mac temmelig hurtig til at starte op, og så kan du altid bruge Mac OS X BOOTCAMP og så installere Windows XP eller Windows 7 alt efter behov. Ville dog anbefale Windows 7, da det at få XP til at køre på en moderne computer kræver at du har en anden PC med Windows XP eller nyere og at du kender navnet på dit chipset eller SATA-controller. Derudover er Windows 7 også bedre på nyere maskiner, da XP hurtigt bliver langsommere på nyere PC'er end Windows 7, hvilket er baseret på mine egne erfaringer.

Kortsagt, kan du købe Mac'en og hvis du så ikke kan finde ud af at bruge OS X, kan du installere Windows 7/XP ved siden af.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2010 - 13:20 #4
Ja, Bootcamp er genialt.
Så er det nærmest kun skærm og tastaturstørrelse, samt selvfølgelig de 200 procents prisforskel.
Avatar billede abdulrich Nybegynder
03. oktober 2010 - 20:13 #5
Tak for jeres svar.

Det skal retfærdigvis siges at den konfiugration af Lenovo jeg har kigget på, løber op i ca. 6.700 kr. Den har, som en af her omtaler, i5 processer, 4 Gb ram osv. osv. HW mæssigt vil jeg stå lidt bedre, hvis jeg køber den. Men nu har jeg altså få øje på på Mac!

En ting som har jeg tænkt over, som irriterer mig ved iPhone, er at den ikke understøtter Flash. Gør Safari på MBP det?

Også ting som "Office" til Mac. Når man kommer fra MS Office, kan man så vende sig til iWorks? Jeg tænkte nu egentlig bare at hente OpenOffice til Mac, men det må jeg jo se.

Men ud fra mine behov: Mail, Surf, Musik og billeder, hvad render jeg så på, som er markant anderledes?

I øvrigt, rigtig fedt og få at vide, at den er hurtigere end en Win PC. Var også en af grundene til at vælge en MBP. De andre grunde for mig: driftsikkerhed, risiko for virus, minimal vedligeholdelse for opretholdelse af hastighed (er det forkert), design, forenkling af brugerflade. Er det helt skævt at man får det med en MBP?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2010 - 20:42 #6
Hvorfor købe i5 og 4 gB ram til mail, surf musik og billeder, noget som kan klares på en Pentium 4? Desuden har ThinkPad'en til 5 tusinde lige så gode specifikationer som MacBook Pro'en til 9 tusinde.
Og hvad er HW?

Safari på Mac understøtter Flash, og LibreOffice (som OpenOffice.org nu hedder) virker lige så godt som på Windows.

Driftsikkerhed er ikke noget problem på nogle af platformene, Windows 7 går lige så sjældent ned som Mac OSX, men risikoen for at få virus er ganske rigtigt mindre.
Avatar billede abdulrich Nybegynder
03. oktober 2010 - 21:13 #7
HW = Hardware

Du har en pointe - det var egentlig for at finde en konfiguration, som svarede til den mindste MBP, men jeg kan da have taget fejl.

Kan du ikke sende et link til den ThinkPad du har fundet?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2010 - 21:58 #8
Originalt havde jeg kigget på den her, men jeg opdager nu at den kun har 2 gigabyte ram, og jeg tvivler på om Laptops.dk vil rode med konfigurationen. Tager du til gengæld den her får du dem gerne til at smide en klods ram mere og en lidt hurtigere processor i for 700 kr.
Harddiskstørelsen er den samme, og grafikkortet har stort set ingen inflydelse på det du skal bruge den til.
Avatar billede Thyge Nybegynder
04. oktober 2010 - 14:08 #9
Det er ikke det store problem at vænne sig til iWorks. Min kæreste er lige skiftet og det fungerer fint, også når man udveksler filer mellem Win/Office og iWorks. Så vidt jeg ved er der tillige ikke begrænsninger på hvor mange installationer du kan lave med iWorks ligesom der er med Office.

Men hvis du bruger officepakkens mange muligheder, herunder VBA-programmering vil du få problemmer med iWorks, da det ikke understøtter makroer. Det gør Office 2007 (til Mac) dog heller ikke, men det ændrer sig når 2011-udgaven kommer.

HVad angår Safari vil jeg anbefale at anvende Firefox i stedet, men det er kun min personlige præference. Jeg har dog hørt at det skulle være mere sikkert end Safari(?).

På denne generation af MBP's er der ikke noget bluray-drev. Hvorvidt der er det på de Lenovoer du kigger på kunne jeg umiddelbart se, men værd at tage med.

Jeg vil dog til enhver tid vælge Mac'en bl.a. af samme årsager som du selv nævner, og så skal batteritiden lige pointeres. Det er super med de 10 timer (forvent mindre), som du kan trække ud  inden den skal oplade. Godt når du er på farten!
Avatar billede abdulrich Nybegynder
15. oktober 2010 - 19:55 #10
Har helt glemt at få denne tråd lukket ned - der er nemlig købt maskine.

Onsdag i sidste uge, så jeg en annonce med åbningstilbud fra eplehuset.dk i Esbjerg. Her kunne man få en MBP med mindste konfiguration til kr. 7.399. TIl den pris kunne jeg da komme af med den igen uden det store tab, hvis ikke det var mig. Men det er det! Der lige nogle enkelte ting, der er NOGET anderledes, men sådan er det jo - det var jeg forberedt på. Der er så også nogle af de anderledes ting, man bliver rigtig glad for - herunder tiden for opstart og nedlukning. Også støjen - eller mangel på samme - er total fedt. Hele samspillet med IPhone'n er også lækkert.

Pointfordelingen bliver:

114 til Kimsey0
57 til C_Thyge
28 til KHHP

Det er taget ud fra antallet af kommentarer i forhold til det totale antal kommertarer - mine egne fraregnet. Smider I et svar?
Avatar billede Thyge Nybegynder
16. oktober 2010 - 13:11 #11
Godt køb! svar.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 15:37 #12
Det var da godt du fandt noget du blev glad for.
Avatar billede abdulrich Nybegynder
23. oktober 2010 - 13:21 #13
KHHP: Smid et svar eller pointene går til de to andre.
Avatar billede abdulrich Nybegynder
16. januar 2011 - 07:27 #14
Arrhhhh......havde ikke set det var 250 og ikke 200 point der var ude. Smid er svar kimsey0 og C_thyge, så I kan få resten