Avatar billede havmaage Juniormester
29. september 2010 - 15:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

kan 3 sider danne en trekant ( jeg skal lave et lille program )

hej

Jeg er ny i programmering, jeg har fået til opgave at lave en lille klasse / funktion der kan sige om 3 længder kan danne en trekant eller ej.
Hvordan skal jeg tilgå det rent matematisk
Det er intet krav at den er retvinklet.

jeg er ikke interesseret i kode eksempel men blot formel peseydo kode eller anden forklaring

måske ikke det rigtige forum at at stille spørgsmålet, men jeg skal kode det i c#
Avatar billede tjacob Juniormester
29. september 2010 - 15:27 #1
Hvis du har 3 længder a,b og c, og kigger på de to første a og b:

Den mindste længde c kan have er a-b, og den største længde den kan have er a+b.
Dette gælder hvis a>b, ellers er det omvendt.

Altså kan en trekant laves hvis:

a>b:  c>a-b OG c<a+b
b>a:  c>b-a OG c<b+a
Avatar billede softspot Forsker
29. september 2010 - 15:29 #2
Med andre ord: summen af længden på de to korteste sider skal være større end længden på den længste...
Avatar billede tjacob Juniormester
29. september 2010 - 15:29 #3
Det var vist noget sludder jeg fik skrevet: Jeg overså komplet at c skal have en bestemt længde. Korrekt svar på vej.....
Avatar billede tjacob Juniormester
29. september 2010 - 15:32 #4
Ja, min første kommentar er god nok alligevel, men Softspot har formuleret det meget mere elegant....
Avatar billede bitmatic Nybegynder
29. september 2010 - 16:30 #5
I C#:

public static bool CanFormTriangle(int A, int B, int C)
{
    int longestSide = Math.Max(A, Math.Max(B, C));
    return longestSide < A + B + C - longestSide;
}
Avatar billede havmaage Juniormester
01. oktober 2010 - 08:36 #6
Tusind tak for jeres indlæg- ja når man får forklaringen så er det jo indlysende :-) Jeg ved ikke hvem af jer der skal have point. Da jeg kun har sat den til 30 er der jo næsten ikke nok til jer alle 3.
Så læg lige svar eller skriv hvem i mener skal have dem. Da alle 3 indlæg er brugbare
Avatar billede bitmatic Nybegynder
01. oktober 2010 - 10:19 #7
Jeg skal ikke have point. Gentog bare hvad de andre sagde :)
Avatar billede tjacob Juniormester
01. oktober 2010 - 10:21 #8
Softspot formulerede det bedst, giv dem til ham....
Avatar billede havmaage Juniormester
03. oktober 2010 - 16:00 #9
softspot vil du lægge et svar. og endnu engang tak for jeres indlæg
Avatar billede havmaage Juniormester
28. oktober 2010 - 15:34 #10
jeg mangler stadig et svar i denne tråd :-) kom frisk
Avatar billede havmaage Juniormester
17. november 2010 - 10:24 #11
lukker spørgsmålet nu da ingen har lagt et svar, endnu engang tak for indlæg.